Sv: Frieser/Arab som körhäst
jag använder faktiskt min frieser till ridning och där hör han hemma.
jag har sett många fina korsningar av dom och jag tycker det är lyckat. Sen gillar jag just korsningar då dom brukar bli väldigt trevliga mentalt. araben har lite lättare gångarter men friesern har bättre gång tycker jag överlag och den kombinationen kan göra en häst med väldigt trevlig gång. speciellt rundare galopp då många araber har rakare ben i sin galopp. sen är araber väldigt uthålliga, friesers är lite annorlunda. dom har inte samma uthållighet och även detta kan ju bli en bra kombination i en avkomma. Lite "lagom" istället. sen som plus i kanten kanske avkomman även får utstrålning. sen kan an även möjligen få lite mer massa på avkomman än vad många araber har. många araber är ju små o ädla. många friesers kan "se tunga ut" och det kan som för mig som gillar mindre hästar på kring 155-160, få en bra lyckad avkomma som även inte blir för ädel, utan mera lagom.
jag tror denna kombination kan se resliga ut, med bra gång, bra temperament, uthålliga, lagom storlek, lagom kroppsmassa. både för ridning och körning.
det finns redan arab-blod i friesers, så det är ju inget konstigt igentligen.
man bara lägger på lite extra av den varianten...