Frieser/Arab som körhäst

MalinJ

Trådstartare
Varför satsas det inte mer på den här kombinationen i sverige? Utomlands har man fått upp ögonen för de här hästarnas egenskaper och i rätt kombination (max 25% arab) och efter vissa utvalda blodslinjer är de t o m klassade enligt EU-regler som en egen ras (arabofrieser).

Avkommorna blir exteriört som Frieser fast lite slankare men med Arabens uthållighet och lungkapacitet. Borde inte det vara den perfekta körhästen?

Sv: Frieser/Arab som körhäst

Låter ju bra, men låter oxå lite svårt att avla fram om det bara är vissa blodslinjer som duger? Finns det bild på nån sån här häst, vore kul att se!

Det är bara vissa blodslinjer som duger om man ska ha den reggad som arabofrieser, men man kan ju avla på kombinationen ändå. Avkomman blir ju då en korsning men är ju lika bra och användbar i alla fall. Personligen tycker jag att 50/50 är snyggare än en arabofrieser som ju har en mindre del arab i sig.

Jag har nu inga bilder men om du googlar på arabofrieser så får du upp länkar till sidor där det finns gott om bilder!

Hittade inte mkt då jag letade men ansträngde mig inte så värst heller! hade jag en arab skulle jag kunna tänka mig den korsningen helt klart. Borde ju kunna bli en bra ridhäst oxå, rörlig o maffig, men ändå lätt i typen..Borde vara hyfsat lätt att sälja. Det kommer säkert till sverige med tiden tror jag.

Det finns redan i Sverige, men är inte så välkänt än så länge. Jag har själv en ettåring av 50/50 och två till kommande nästa år om allt går bra. För egen del avlar jag på den här kombinationen för att få fram en bra och vacker ridhäst men är mest förvånad över att man inte avlar mer på frieser/arab som svenska kör-hästar.

Jag är inte så himla insatt i det här med körning men har bestämt för mig att arabofrieser vunnit VM i fyrspann (tror jag det var) typ åtta gånger!

Men, på vilket sätt gör araben denna häst till en bättre körhäst?

Och på vilket sätt gör friesern hästen till en bättre ridhäst?

Jag förstår inte riktigt vilka fördelar den här korsningen har.

jag har själv frieser o har själv haft araber och jag har alltid tyckt detta kan blir en utmärkt kombination. Delvis för att araberna redan finns i alla hästar i grund o botten och det är en rasförädlare.

jag kommer i framtiden själv försöka få en sådan avkomma.

Det finns ingen ekonomi i att föda upp körhästar, däremot kanske det är en trevlig och snygg ridhäst? Själv skulle jag nog föredra om vi får en seriös bra frieserbas i sverige innan man börjar avla fram ännu en "ras".
Skulle själv helst inte ha arab i något, hellre halvblodskorsningar, eller fellponny, welshkorsn med frieser :)

Tack för sidan! Mkt tjusiga hästar!
Kul att se! En sån skulle man ju kunna tänka sig helt klart!! Kan vi få se en bild på den svenska ettåringen? Är mamma arab då?
Araber är ju underbara..

Varför kan inte araben var ett bra komplement i korsningsavel? Det är sunda, lätta och starka hästar.

men varför behöver friesern förädlas? Båda raserna är ju vackra om mycket bra inom sitt område, men på vilket sätt gynnar de varandra? De används ju inom helt olika saker, och är därmed bra på olika saker. Araben är en fin ridhäst, friesern en fin körhäst. För mig låter det lite som "kaka på kaka", bara för att få en snygg häst?

jag använder faktiskt min frieser till ridning och där hör han hemma.
jag har sett många fina korsningar av dom och jag tycker det är lyckat. Sen gillar jag just korsningar då dom brukar bli väldigt trevliga mentalt. araben har lite lättare gångarter men friesern har bättre gång tycker jag överlag och den kombinationen kan göra en häst med väldigt trevlig gång. speciellt rundare galopp då många araber har rakare ben i sin galopp. sen är araber väldigt uthålliga, friesers är lite annorlunda. dom har inte samma uthållighet och även detta kan ju bli en bra kombination i en avkomma. Lite "lagom" istället. sen som plus i kanten kanske avkomman även får utstrålning. sen kan an även möjligen få lite mer massa på avkomman än vad många araber har. många araber är ju små o ädla. många friesers kan "se tunga ut" och det kan som för mig som gillar mindre hästar på kring 155-160, få en bra lyckad avkomma som även inte blir för ädel, utan mera lagom.

jag tror denna kombination kan se resliga ut, med bra gång, bra temperament, uthålliga, lagom storlek, lagom kroppsmassa. både för ridning och körning.

det finns redan arab-blod i friesers, så det är ju inget konstigt igentligen.
man bara lägger på lite extra av den varianten...

Senast ändrad av en moderator:

Hör kanske inte riktigt hit, men hur många godkända frieserhingstar finns det i sverige? För några år sen fanns inte en enda..

jag vet personligen inte i skrivande stund.
tror inte det finns ngn godkänd frieser hingst som är reggad via den holländska stamboken. Däremot finns det ett par godkända som är reggade med den Tyska Stamboken i Sverige. (http://www.frieser.se/avel och hingstar.htm)

ngn som är bättre insatt kan kanske svara bättre på det.

Det stämmer att det inte finns någon godkänd hingst från holländska föreningen men däremot två stycken från den tyska. Det här med hästar är ju givetvis som med så mycket annat en smaksak. Jag är själv hemskt glad i både den rena friesern och den rena araben men korsningen är i min smak perfektion - det ena behöver ju inte utesluta det andra. Det blir lite mer massa och storlek än på araben och lite lättare och ädlare uttryck än friesern.

Fördelarna som araben tillför är som sagt uthållighet och bättre lungkapacitet, vilket är till nytta i både ridning och körning.

I mitt fall är stona araber och hingsten en av de i tyska stamboken godkända frieserhingsarna (Melle). Min digtalkamera har tyvärr pajat så jag har inga bilder på min ettåring så som hon ser ut nu men ska försöka fixa det framöver så jag kan visa godingen! Det är hur som helst kul att höra lite olika åsikter om det här ämnet!

Det är nog Gert Schivers du menar han kör friser/arab korsningar. Några 8 Vm har han inte vunnit men ligger åtminstone inom topp 15 i världen. Som par och spannhästar räker dom till men som enbetshästar så har jag inte sett någon som rör sig tillräkligt bra för internationell klass. Men det är mycket trevliga hästar om än dom hamnar lite i bakvikt och lätt tappar ryggen. Har jobbat där nere så jag har sett många, verkar vara trevligt temprament men vet att det ligger lång och noggran avel bakom de hästar som schivers kör. Det är inte bara att korsa en arab med en friser utan storleken och extriören på båda hästarna är avgörande.
/M

Jag kom inte ihåg var jag hade fått 8 VM ifrån men har suttit och letat på arabofriesersidorna. Det var Belgiska mästerskapen i fyrspann som hade vunnits 8 gånger av arabofrieser. Jätteskillnad, jag vet och ber så mycket om ursäkt för den felaktiga uppgiften.

Du har också rätt i att arabofrieser är väldigt noggrannt avlade för att hålla den nivån. Men även arab/frieser som ju inte får reggas som arabofrieser har ju visat sig bli väldigt trevliga och blir mer och mer vanliga. Givetvis är det där som med all annan avel att man ska avla på lämpliga individer. Själv har jag ju ganska nyligen börjat avla på den här kombinationen och har ingen uppfattning om hur de är att rida eller köra - har aldrig prövat någon eftersom jag aldrig tidigare sett någon i verkligheten. :crazy: Man kan kanske tycka att det är lite av en chansning men efter att ha hört från frieserfolk att de här hästarna brukar bli väldigt bra, prövade jag med att ta ett föl. När jag sen visade fölet på premiering, fick hon jättebra bedömning och domarna påpekade särskilt att hon förmodligen kommer bli en jättetrevlig ridhäst. Nu har hon växt till sig lite och när jag jämför henne med andra ettåringar spricker jag nästan av stolthet - hon är fantastisk både till lynne, utstrålning och exteriör. Så i år har jag alltså betäckt två arabston med frieser. Sen får väl tiden visa om de blir bra rid- och körmässigt men jag tror att chansen är lika stor för de här hästarna som för andra renrasiga. Det ska bli oerhört spännande att se vad det blir av dom i alla fall!

Låter bra! Lycka till med dina fölisar.
/M

Jag har en frieserkorsning, fast med welsh cob då. Ska köra in han nu i sommar. Men har inte fått ngt finare steg direkt vad jag tycker. han är lite för markbunden.

Vad jag har hört så finns det 2 frieserföreningar i Sverige. Den ena säger att kvalitén på hingstarna inte är tillräcklig och att ingen är godkänd, medan den andra har iaf 1 hingst godkänd i Sverige. Minns inte, men jag har hört nåt snack om de ngn gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka