Friare ridning med brodd?

kvandi

Trådstartare
Hurpass fritt rider ni på dåligt/isigt underlag när hästen är broddad? (skriv gärna om ni har två eller fyra brodd/hov.)

Jag har aldrig haft skodd häst under vinterväglag förr (gammal barfotaidiot :D ) och nu igår när pållarna fick på skor, brodd o snösulor -när kan jag rida o när bör jag låta bli? Grusvägarna här hemma nu är täcka av ett tjockt lager packad snö= is även om det inte är helt blank-is(är dessutom sandat).

Kan man ge sig ut o trava/tölta t.ex. på det? Eller är det strikt skritt som gäller på is? Det finns ju i islandshästvärlden något som heter Istölt, dvs man tävlar på en sjö eller en skridskobana, de kör ju alla gångarter inkl flygpass på blankis... Men hur mycket klarar man på två brodd per hov?
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Jag själv, har ju en häst som inte kan gå barfota mer än om han tappat en sko (men jag kan inte rida honom barfota) så han skos för vintern med 4brodd/sko samt snösulor...

Personligen har jag fyra brodd för att jag tycker inte om att endast köra med 2traktbrodd då jag själv inte skulle vilja gå i klackar på vintern :D Det går ju bra brodden är ju till för att gräva sig ner i is/snö så att hästen ska ha ett fäste. Men i största mån kan man ju rida normalt men är det skridskobana får man ju ta det lite lugnt...

Men jag är mer försiktig på vintern när jag rider, man vill inte ha fläkskador samt broddtramp...:crazy: Sen kan jag tycka att det beror ju lite på hur hästen rör sig, när jag fick hem min häst var han ju sjukt snubblig...det har blivit bättre nu men jag vet ju att jag måste vara försiktig...

Hoppas det gav dig några svar, men om hästen är barfota skulle jag vara extra försiktig för det blir riktigt halt om det är is...
 
Sv: Friare ridning med brodd?

problemet tycker inte jag handlar om att det är halt. för att med 4 och på vissa hästar 2 brodd så går det att rida utan att halka... isen är inte halare än asfalten tex. och varför vissa väljer att rida på just sjöar osv är för att is sviktar och ger ett bra underlag... MEN förutsättningen är att marken/isen är plan!
Det är sällan ridvägarna är plana. utan leran har frusit till en puckelpist i miniformat som sedan blivit istäckt. bitvis snötäckt ochså. det skapar dåliga ridförutsättningar tycker jag.
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Inga problem att rida (i alla gångarter) på is om du har 4 eller 6 broddar i var sko.

Men om du bara har traktbrodd så har hästen inget som gräppar fram vid tån och hästen han halka i frånsjutet.

Be din hovis att bora fler hål eller be han köpa skor med fyra broddhål.

Kram

Ps vilken av dem har fått skor Ds
 
Sv: Friare ridning med brodd?

rider i alla gångarter på isigt underlag. kanske inte fullgalopp på ren is.
Man får inte svänga för tvärt då finns risken att det släpper.
tar det lungt i nedförsbackar.
Det största problemet med broddar tycker jag är på asfalt då hoven får en felaktig vinkel, märker att hästen inte gillar det och kortar steget.
Nu när det är mörkt är det hopplöst att rida då den enda belysningen finns längs asfaltsvägar.
Rider då hellre på lite is så att brodden får fäste och vinkeln på hoven blir bättre.
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Is på en sjö eller liknande är ett bra underlag, för isen sviktar. det blir inte stumt som hårdfruset grus. Det är underlaget som bestämmer hur mkt fart man kan och bör ha, inte bara halkan i sig för mig.

med bara 2 brodd tycker jag inte det ger ngt särskilt bra grepp, hästen halkar fortfarande. med 4 brodd är det jätteskillnad. Hästen spänner sig inte på samma sätt utan får ett grepp som är stadigt.

själv har jag 4 brodd fram och 2 brodd bak på min häst vintertid om det är halt ute.
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Rider både på blankis och snö. Med 2 eller 4 brodd. Rider ALLTID men boots runt om och höga skydd/lindor. Då han brallar mycket riskerar jag ej att han sätter en brodd i sig själv. Rider för övrigt alltid med boots+skydd. Men är mer noga när det är brodd dax=)
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Jag rider överallt när hästen är broddad. Men dethär med att göra annat än att skritta, är inte det dåligt för hästens leder med så hårt underlag?
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Jag har ju i och för sig en shirehäst med stora skor och STORA brodd... kan bli skillnad mot en lättare isis och med bara två mindre broddar så ta det jag säger med en nypa salt.

Jag rider på alla underlag och i alla gångarter utom:

när det är snö ovanpå blankis - då når inte brodden ned och det blir superhalt.

på hårt underlag i galopp - vill inte utsätta benen för det (har alltså inte med halkan att göra)

när det är allt för knaggligt - återigen mest för benens skull.
 
Sv: Friare ridning med brodd?

4 brodd i varje fot 24/7 under vintern och då rider jag mer eller mindre på som vanligt på snö och is om underlaget är tämligen slätt. Dvs både rask trav och rejäla galopper. Man får hålla lite vaksamt öga och ta det lite lugnt i svängarna...
Packas det snö i fötterna är det rask trav som gäller för att "snärta" ur klumparna ur hovarna!
Rider utan skydd, utom möjligen vid skarsnö. Hästarna är vana brodden eftersom de har dem dygnet runt och rätt snabbt lär sig hålla koll på fötterna. :)

Is och packad snö sviktar rätt bra och är oftast mjukare än vad grusvägarna är på sommaren.

Jag har aldrig haft en häst bara traktbroddad men det borde ju bli som nullo-modo skriver, att hästen tappar fästet i påskjutet...
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Jag rekommenderar att ha tåbrodd också. Eftersom att hästen tar fart med tån behöver de ofta det fästet. Jag kör med 4 brodd i alla skor. Det har fungerat jättebra för mig alltid. Någon har kommenterat att hästen kan vrida sönder knäna om de vänder eller nåt om de har mer än 1 brodd i varje sko men senast i veckan var jag ute och red med 4 i varje och hästen tvärvände för en (livsfarlig) reflexstolpe. Det var bara att fortsätta rida och hon var inte ett dugg halt.
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Jag rider som vanligt även på vinterväglag. Min häst har en snösula & fyra brodd i varje tass och jag har aldrig varit med om att han halkat :)
 
Sv: Friare ridning med brodd?

Om man ska ut och rida på vintern bör man åtminstone ha 4 brodd i varje fot. Snösulor är ett bra komplement för att slippa snö som packar sig i hovarna vid tö väder. Får de snöstyltor greppar inte brodden...

Sen finns det olika varianter av brodd. Mer trubbiga, större och så mindre vassare etc. Det ska man nog välja med tanke på vilken häst man har. Liten och nätt, eller stor och tung.

Det finns skor med permanenta brodd som guldskorna. Där sitter 6 brodd fast i varje sko och man slipper vara orolig för att brodden ska gänga ur sig. Det är den typen vi använder på alla våra hästar. Vi har dock ingen häst över 160. Större hästar passar de vanliga ridskorna bättre på..

Men rid inte med bara 2 brodd i trakten. Det är mitt råd. Har man ordentligt på fötterna kan man rida obehindrat.

Tänk om vi människor kunde brodda oss bättre med... :p
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Utrustning Är elitbrodden inte till för vinterväglag eller är jag fel ute? Mina gamla isbroddar har jag haft i evigheter. Vi har inte haft så...
Svar
12
· Visningar
2 617
Senast: Hoppiz
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp