Fri tillgång?

Madde_padde

Trådstartare
funderar på att sätta min kallblodstravare på fritt hö i hagen tillsvidare... han har nu under en 4 veckors period bytt stall med ca 5 timmar emr utevistelse än han är van vid, dessutom så är de enda vettiga höt jag fått tag på i rundbal... kan man ställa ut en sånn till en ensam häst eller äter osm ihjäl sig?! :smirk:

Sv: Fri tillgång?

Det går nog bra, men du får räkna med en lite större mage:angel:. Utan kompisar riskerar man ju att den inte ahr så mkt annat att göra än att äta.

haha jo tänkte lite så...är rädd att de finns en risk att han inte ens kommer få plats i transporten på vägen hem! :angel: jaja gör nog så! han kommer juh uppskatta de!

Är det torrhö eller silage?

Torrhö riskerar att mögla innan den hinner bli uppäten om det är blött ute, silage har en tendens att börja värma innan den är uppäten av en häst. Jag hinner knappt göra åt en rundbal på 6 hästar på nästan fri tillgång innan den blir dålig.

de är torrhö! och de verkar juh som att de kommer förbli kallt nu ett tag tror ni inte?

Ingen risk att hästen äter ihjäl sig, men det måste vara bättre att ställa balen utanför hagen och lägga in lite varje dag. Annars går väl halva balen åt till strö kan jag tänka då åtminstone mina hästar gärna skiter i maten och sen lägger sig i den.
Blev mycket billigare varje månad sen jag investerade i ett foderbord, inget spill och foderbordet har snart betalat sig självt.

/M

Jag skulle nog köra in lite så man kan se om det finns djur o så i balen. Det är ju inte så trevligt att upptäcka det när det är försent. Lycka till!
/ C

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 227
Senast: ameo
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 976
Senast: åke
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur