Fri tillgång.

J

jennyida

Jag undrar lite över vad ni tycker om att ha fri tillgång till grovfoder. För och nackdelar?

Sv: Fri tillgång.

Fördelen tycker jag är att jag inte behöver oroa mig för att hästarna inte fått äta på länge. Jag tycker det funkar bra så länge jag vet att hästarna rör på sig också, och har ytor som passar. Vi har ett bete där vi har fri tillgång, och en mindre hage där vi inte skulle kunna ha det. I den lilla hagen rör sig hästarna för lite, de skulle mao stå och äta hela tiden, mer eller mindre.

Värt att tänka på är att ha ett hö som inte är FÖR bra, dvs. som tål att ätas mycket av, alternativt blanda ut med halm. En nackdel kan nog vara risken att hästarna inte rör sig tillräckligt om allt är uppdukat, och hagen/sällskapet inte inbjuder till motion.

Som föregående sa. det fungerar olika bra på olika hästar. testa och var UPPMÄRKSAM :)

Jag kan inte se några nackdelar med fri tillgång till hö, Jag har inte varit med om någon "nackdel" iaf, så länge man har halvbra hö så ska det väl funka bra?!

Jag tycker det är bra sålänge man har en häst som fixar det och inte bara äter och äter och äter. Fördelarna är ju att dom får liksom..all tuggtid. Det är mer naturligt för dom att kunna stå och tugga mest hela tiden..dessutom tillgodoser dom sina behov rätt bra själva..

Min kille och hans kompisar har en stor höbal (vad heter det? Ja, en hel sånt där "ufo") som dom får tugga på, tar ett bra tag för dom att äta upp hela. :D Särskilt när det är sommar, då är det ju gräs som gäller. ;) Tycker inte det är något fel alls, orolig över att han ska få kolik, men det hade jag vart även om dom fick en hög med X antal kg hö (per häst) på regelbundna tider. Det är ju det där att han kan gå runt hela dygnet och smaska på gräs som är det oroväckande för mig. Är så rädd att någonting ska hända honom. :eek: Men men.. :)

Största fördelen ... RISKEN FÖR TARMVRED OCH ANNAN KOLIK MINSKAR AVSEVÄRT!

Nio av tio fall av tarmfred beror på för liten grovfodergiva. 1kg ts per 100kg häst är ENDAST den minimumgiva som måste ges av djurskyddsskäl och ska EJ tolkas som att hästen inte behöver mer.

De allra flesta hästar mår bäst både fysiskt och psykiskt av fri tillgång på stråfoder och att de inte får det beror oftast på att det ibland blir omständigare och kräver mer arbete av djurägaren. Har man en flock hästar med blandad energiförbrukning får man antingen dela på dem i olika hagar eller jämka vad gäller värdet på stråfodret. Ponnyn eller hästen som lätt lägger på sig får motioneras mer och ett mer svårfött halvblod som lätt faller ur får lite mer kraftfoder och annat hö med högre värden i boxen som den kan äta av hela natten.

En ädlare häst, tex fullblod ska definitivt ha konstant tillgång till ett hö med höga värden. Har man en mer lättfödd häst får man försöka hitta ett grovfoder med lägre värden, tex sent skördat ekologiskt fjolårshö, om det är bra hygieniskt vill säga. Allternativet är, som tidigare nämts, att blanda i lite halm till de som äter mest.

Många hästar som man tror ska äta ihjäl sig och som alltid har fått reducerad giva slutar ofta efter ett par veckor att konstant stå vid utfodringsplatsen när de inser att de kan äta som de vill. Hästen är byggd för att söka föda under majoriteten av dygnets timmar och det gäller inte bara hur deras matsmältningssystem fungerar utan även att de mentalt vill äta nästan hela tiden.

Att vara orolig för att hästen äter av det späda gräs som kommer nu behöver enbart fånghästägarna vara. En normal häst mår ypperligt av de näringsämnen som den får i sig, framförallt ston som ev ska betäckas då gräset och solen som får gräset att spira sätter igång både ordentlig pälsfällning och brunstcykler men även andra hormonella reaktioner. Hästen blir sällan mätt av det lilla gräs som än så länge kommit upp men äter det självklart först iom att det är godast. När hungern sen sätter in vänder de sig till sitt "gamla tråkiga hö" igen.

Tycker man att det blir för mycket svinn när man lägger ut stråfodret på marken finns det ett antal bra höhäckar på marknaden, om man inte är händig nog att bygga något skadesäkert själv. Hästar är som vi alla vet ett mycket duktigt djur på att ha sönder och göra sig illa på de mest märkliga saker ... Ett prisvärt alternativ om man har rundbalar med hösilage är en ring utan botten gjord av återvunna bildäck som man trär över balen, mycket praktisk. Själv kan jag rekomendera "hästfoderhäcken" med tak från Kellfri. Den är kanske inte så billig men väl värd pengarna om man har flera hästar och alltid vill ha hö i hagen.

Kontentan av detta inlägg är; AV MED TÄCKEN OCH IN MED MER STRÅFODER, VÅREN ÄR HÄR!:)

Mvh, Elin

Senast ändrad av en moderator:

Fördelar: lugnare flock. Gladare, nöjdare, mer välmående hästar. Risken för tex. kolik, magsår minskar. Jag skulle säga att ALLT är fördel.

Förlåt, jag var så trött igår, tänkte ju på fång. :rofl:
Som jag tyvärr har tidigare erfarenheter av :(

Fördelar jag märker på min hästarna: Gladare piggare hästar. Risken för mag/tarmproblem minskar. Tänderna nöts mer naturligt. (Skall dock inte tolkas att man inte behöver kolla/raspa tänder)

Ev. nackdelar: Hästarna äter på sig för mycket och blir tjocka (beror offtast på förlite motion, men de beror ju på vad man har för tillgångar) Om hästarna gå upp i vikt p.g.a. fritillgång bör man nog antingen motionera hästarna mera, eller plocka bort balen.

De enda jag oroar mig för är om man skulle missa att balen skule vara möglig och hästarna får i sig de. Men förmodligen får dom inte de eftersom de säkert finns annat godare att äta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
548
  • Omröstning Omröstning
Anläggning Tankar kring Active stable? Någon som har det och hur tycker ni det fungerar? Hur tänker ni på sammansättningen av flocken kontra en...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 040
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama