Fri tillgång

T

Taggen

Har tänkt ha fri tillgång på ensilage nu till vintern,vi fodrar med småbalar.Har ni några bra tips på hur man går till väga rent hygieniskt och praktiskt?

Sv: Fri tillgång

Köp SJ-pall och pallkragar. Kan köpas nya på Odal eller begagnade på något åkeri.

Jag har haft tre pallkragar på varann och det är lagom höjd för småbalat ensilage. Man kan ha pallkragarna lösa (men då får man stapla upp dom med jämna mellanrum för hästarna puttar av dom) eller så fäster man dom med vinkeljärn el liknande.

Taggen skrev:
Har tänkt ha fri tillgång på ensilage nu till vintern,vi fodrar med småbalar.Har ni några bra tips på hur man går till väga rent hygieniskt och praktiskt?
Behöver man täcka över ensilaget på natten?typ vid regn,snö samt frost?

Bygg en foderbänk med tak.. det är de bästa så kommer inte snå och regn åt hör/hösilaget eller vad amn nu fodrar med

Vi hade inte det men vi fyllde på varje morgon lagom mycket så det var uppätet till kvällen när vi tog in dom.

Jag använder ett badkar. Lägger i hela höbalar. Jag fyller på en till två ggr per dag, så är det inget som blir blött eller nertrampat. Jag har ställt badkaret så det lutar något mot avrinningshålet, så sam
las det inget vatten i samt att det är bara att ta slangen å spola när man behöver rengöra. Har funkat super i alla år!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar