Fri tillgång

E

emelit

Hästarna här hemma har fri tillgång på hö. Visserligen ska de snart över gå till gräs, men det kan vara bra att veta när vi sen ska stalla in dem igen.
Hur i hela friden räknar man ut vad hästen äter av höet när den har fri tillgång?

Sv: Fri tillgång

Har man fri tillgång så får man gå lite på känsla faktiskt. Jag tror fri tillgång är dte absolut bästa. Men du vet väl på ett ungefär hur mycket hö du kastar ut i hagen?

Säg att du kastar ut 20 kg i hagen varje dag. Allt är lagom uppätet tills hästarna ska gå in. Har du då 2 varmblod så kan du utgå ifrån att de ätit ungefär 10 kg var. Om du inte vet med dig att en av dem äter lite mindre för då kan du kanske räkna 8-9 kg på den ena och resten på den andra.

Min och kompisens hästar delar hage och får fri tillgång på hö och det fungerar jättebra. Vi lägger ut en bal hö per dag per häst på ec-pall med pallkragar. Inte så stort foderspill alltså. En bal väger mellan 11-14 kg, vi lägger alltså ut ca 35 kg hö/dag. "Normala" dagar äter de upp detta lagom tills det är dags att gå in, men vid kyligare väderlek går det åt mer. Och nu finns det gräs, då lämnar de höet. Jag har iakttagit hästarna och tycker att de äter lika mycket alla tre. Dessutom får de förstås mat inne, jag räknar min foderstat på att min häst äter 15-20 kg per dag.

Vi ställer ut en stor rundbal i hagen, så får den stå där tills den är uppäten. Givetvis ställer vi den inte bara på backen, utan har ett litet skydd för den också. Ser ut som ett litet hus :p
Hästarna som går där just nu är en äldre holstseinervalack (stava) och en NF-ponny. Den äldre hästen kommer snart bytas ut mot en femårig trakehnervalack.
Hur ska jag då kunna räna ut vad de äter?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar