Fri tillgång.. vår/höst?

H

Hillybarn

Hej på er!

Hur länge kan man ge hösilage, och när det är dags att ge vanligt hö, hur gör ni då med hästarna som får fri tillgång? Har ni det under ngt skydd för att det inte ska regna på det, har ni foderhäck, eller hur gör ni?

Sv: Fri tillgång.. vår/höst?

Jag ger hösilage hela stråfodersäsongen. Jag fryser det höst/vår. Jag har småbal, så jag öppnar en bal, tar de kilon jag vill ha den dagen och nästa, och lägger resten i en frysbox jag ställt i stallet. Då håller sig hösilaget längre och jag 'hinner' ge det innan det blir dåligt.

Jag ger i foderlår. Inget tak eller skydd över, men en EURO-pall med väggar, cirka dryga metern höga som hästarna äter ur. Det kan regna/snöa på det, men de kan inte dra runt det eller trampa på det och äter i normal ätställning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022