Fri tillgång trots uträknad foderstat?

lady_vip

Trådstartare
Mina hästar har fått fri tillgång innan, men i år har vi analyserat och räknat ut foderstat.

I runda slängar får de 15-16 kg var, per dag. På morgonen slänger jag ut 8 kg var, men har på sistone upptäckt att de äter upp det relativt fort och står sedan och krafsar i marken från lunchtid tills de kommer in... Inte bra alls och jag vill såklart öka.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att lunchfodra, därför har jag gett dem fri tilgång innan. Om jag ökar till 20 kg/häst, tror ni att de påverkas väldigt negativt? Dvs slänger ut 12 kg/häst på morgonen.

(De går ut vid 5.00-6.00 och tas in vid 18-19 normala dagar.)

Sv: Fri tillgång trots uträknad foderstat?

Nej, jag tror inte alls att de kommer att påverkas negativt. Tvärtom!

Ja tror inte alls att det komemr att påverka dem negativt snarare tvärt om.

Mina hästar går på fri tillgång till hösilage och de kan trycka i sig mellan 25 och 30 kilo per dag men då går de på lösdrift också. :)

Jag har ju gjort det innan, men nu har jag ju ansträngt mig och analyserat och donat:D

Iaf, om jag ökar givan i analysprogrammet så blir det ju massa varningar om att det är för mycket protein osv. Då kan jag bara skita i det?

Varför inte ge fri tillgång och istället kunna skippa kraftfodret?

Ger du inget kraftfoder så skulle jag inte bry mig så mycket om ett ev. proteinöverskott (sålänge det kommer från grovfodret). Blir de alltför feta (proteinöverskottet ombildas till energi) är ett alternativ att ställa ut en rundbal halm (gärna under tak om du har en ligghall) de kan plocka i mellan fodringarna.

Ger inget kraftfoder, bara mineraler och foderjäst som de får i morötter. Den ena får lite müsli för att äta sina mineraler.

Kan tänka mig att den ena, hon som inte rids, kan bli fet, men det gör inte jättemycket...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar