Fri tillgång till hösilage?

A

anguilla

Hej! Jag har funderat på att börja ge mina hästar fri tillgång till hösilage. De har inte fått det tidigare, så jag undar om detta kan bli något problem. Jag har bara två hästar, så att ställa ut en ensilageboll funkar inte. Hur mycket ska man lägga ut åt gången? Den ena hästen är ständigt hungrig så misstänker att han kommer att äta konstant i början. Går det bra att lägga maten direkt på marken eller bör man bygga in det med golv och tak?

Sv: Fri tillgång till hösilage?

Vi har en-två rundbalar åt gången till sex hästar. Finns väl olika storlekar på balar tror jag allt. Vi har våra på balvagn med tak, många lägger nog på marken men kan man lägga det i något blir det nog inte så mycket spill. Många bygger en låda av "kragar", annars har jag sett sådana plastbyttor man kan ha höet i. Annars är det nog inte alltför svårt att bygga något liknande.

Mina hästar hade fri tillgång på hösilage på det stället dom bodde innan jag köpte dom, den ena hästen (som är ett matvrak) upptäckte hovslagaren fång på ganska kort efter att jag fått hem honom. Här hos mig får hästarna vanligt hö ca 6 kg/dag och efter det så verkar fången helt ha gett sig och håller nu på att läka ut. Så mitt råd är att verkligen tänka dig för innan, för mig är det helt klart värt besväret.

Vad är det för hästar du har?? var noga med att kolla värdena på hösilaget.
Jag tycker inte man ska ställa ut hela balar då det lätt händer att det finns mögel i stora balar, man har mera koll om man kör ut per dag :)
När jag hade mina hästar på fritillgång förut så körde jag ut 30kg åt 2 hästar per dag och det klarade dom sig på från 07 00 till 20 00. Fanns även kvar, fast i början åt dom juh hela tiden som du skrev, men när du vänjer in dom på fri tillgång så tänk på att det aldrig får ta slut för då fattar dom att dom inte behöver äta upp allt utan att det finns kvar :)
Lycka till och hoppas du slipper fång och andra tråkigheter :)

Det fungerar säkert, dock har 3 olika veterinärer gett mig rådet att inte ge mina hästar hösilage alls pga hästar som äter hösilage (även stora hästar) får allt mer fång pga det, minns inte varför dem fick det av hösilge men men börjar höra det från allt fler också så jag försöker dra ned på hösilaget och blanda med hö/halm så till nästa år kommer jag att fodra med bara hö/halm som jag alltid gjort tidigare innan jag böt stall.

Annars tycker jag att fri tillgång på grovfoder är superbra :) Min islänning har dock begränsat med hö/hösilage pga de 3 andra hästarna han går med har/haft fång så dem är lite känsliga för det, men dem har istället fri tillgång på halm som de gärna står och plockar i :)
Annars har de alltid haft fri tillgång, och som du själv sa i början brukar de kunna hets äta en del men förstår snart att dem inte behöver om det alltid finns mat ute :)

Jag lägger fodret direkt på marken, men vi fodrar varje dag med småbalar just för att ha lättare att hålla koll på kvalitén på fodret :) Så det hinner inte ligga ute och bli gammalt,blött och äckligt :) Vill man däremot bara ställa ut en bal i veckan eller så kanske det är bra att ställa den på något med ett skyddande tak eller så..

Det bästa om man ska ge fri tillgång på grovfoder är om man har det i någon typ av foderbord eller behållare. Det blir lätt så annars att hästarna trampar runt i det och man får dålig hygien på och runt fodret. Det behöver inte vara något konstig alls utan kan vara allt från hemmagjord foderlåda till färdig köpta ringar eller bord. har man på det sättet är det också lätta se när det är dags att fylla på.

När det gäller fång så har jag aldrig hört talas om att det skulle vara mer utbrett hos hästar på fritillgång av grovfoder eller de som får ensilage. Men gör gärna en undersökning om forskningsresultat när det gäller fång, finns bl a en del trådar här på buke om det.
Mina hästar ( 25 stycken) går alla på fri tillgång av ensilage och hittills så har vi inte haft ett enda fångfall här. Så jag vet faktiskt inte så mycket om fång eftersom jag aldrig haft någon häst som fått det ens i min närhet.

Jag ger mina två som går på lösdrift fri tillgång på hösilage. Jag lägger ut 20 kg på kvällen och då finns det kvar på morgonen och fram till lunch ungefär, lite beroende på väder. När det är slut lägger jag ut mer. Det blir ca 25-30 kg (66% ts) per dygn på två d-ponnyer. Vi har en pall med pallkragar där vi lägger hö, men nu när det är kallt lägger jag även i högar på marken, då de tycker om att gå och plocka i snön :)

De första veckorna på fri tillgång åt de lite mer, men det stabiliserade sig ganska fort. Har aldrig hört talas om att hästar på fri tillgång skulle få fång lättare, som någon nämnde.

Tack för alla svar! Jag har en new forest ponny och ett halvblod. Så det är mest ponnyn som jag är lite orolig för (just med risken för fång), för han älskar mat. Jag tycker många säger att det är bra med fri tillgång, och han kanske lugnar sig lite när han äter om han vet att det alltid kommer finnas mat där. Har dock också fått höra att fler och fler hästar får fång av just hösilage (även stora), så då bli jag ännu mer osäker, för det är det jag har att tillgå just nu. Om det verkligen stämmer vet jag inte, men jag vågar inte chansa heller. Har testat med halm, men det är bara halvblodet som äter det. En hemmagjord foderlåda låter som en bra idé. Kanske något att fundera på inför nästa vinter istället, då kommer jag ha hö och småbalar.

Mina shettisar går på fri tillgång tillsammans med mina halvblod, den ena var så fet när jag köpte henne förra hösten att hon inte orkade annat än skritta. Hon fick munkorg, kunde äta hur länge hon ville tillsammans med de andra och gick ändå ner i vikt. Nu galopperar hon för fullt med de andra och hennes fettdepåer har försvunnit trots att hon fått gå på bete med de andra under sommaren, inga fångtendenser på någon av dem! :laugh:

Jag växlar mellan att låta henne gå med munkorgen och att låta henne gå utan, i em när jag var till dem och vattnade så stod hon i andra änden av hagen istället för hos käket, men hon kom när jag ropade och vill bli gosad. :love: Så trots att hon var groteskt fet när jag köpte henne har hon stadigt gått ner i vikt under det här året, fettdepåerna är borta och hon har inte haft någon fångkänning utan har kunnat gå med de andra även om jag begränsat henne mha munkorgen, men inte ens nu när hon går utan så står hon och äter hela tiden utan väljer själv att gå ifrån när hon är nöjd.

Oavsett vilket foder du fodrar med, så är det viktigt med skydd neråt, så att bakterierna i jorden/marken inte kommer åt maten. Bakterierna kommer lätt och snabbt in i fodret och det blir förstört. Så någon slags foderlåda, foderbord o s v är bra att göra på en gång. Ett tak är också bra, som skydd från oönskad väta, men jag skulle prioritera ett bra "golv" först.

Du skulle kunna testa att blanda silaget med hö eller halm - alltså verkligen blanda så att stråna ligger tillsammans. (Ta en kaka halm och fluffa upp, ta lite hö/silage och fluffa upp tillsammans med halmen o s v.)

Båda dina hästar kommer antagligen att äta mycket mer de första veckorna, men de kommer att lugna ner sig med ätandet när de inser att maten kommer att finnas där. Precis som på bete, om man inte vant in under en längre tid. Det du kan testa är att försiktigt öka givan, t ex 1 kg var tredje dag.

Hästarna kommer att äta allt från 10 kg till 30 kg - eller mer. Det beror helt på vad det är för foder; hur torrt det är, vad det innehåller, hur grova strån det är och vad det är för värden i det.

Det fungerar säkert, dock har 3 olika veterinärer gett mig rådet att inte ge mina hästar hösilage alls pga hästar som äter hösilage (även stora hästar) får allt mer fång pga det, minns inte varför dem fick det av hösilge men men börjar höra det från allt fler också så jag försöker dra ned på hösilaget och blanda med hö/halm så till nästa år kommer jag att fodra med bara hö/halm som jag alltid gjort tidigare innan jag böt stall...

Så var det för mig, min häst fick fång mitt i vintern när hon stod på fri tillgång av magert hösilage. Har provat ytterligare två gånger med hösilage (har lösdrift) men hon har fått återfall direkt. Nu har hon fri tillgång på torrhö och tål det hur bra som helst. Hösilage verkar sabba magen på vissa hästar vilket är synd för det kostar 1/3-del så mycket som vanligt hö där jag bor! På kliniken rekomenderade dom att man fodrar med torrhö.. Fång blir allt vanligare, och jag undrar om det inte är hösilage som är boven. Nästan alla fodrar ju med hösilage idag..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025