Fri tillgång till hö

I

Isbiteen__

Har två fånghästar hemma.
Var ena är min, och andra är lånad som sällskap.
Nu fodras dom med hö, och de är ett jäkla pass att fodra dom.
Så funderar på o låta dom stå på fritillgång hö.

Kan man ha två fånghästar på fritillgång hö ?
Dom går ute dygnet runt, i ner betad gräs hage.
Vilket funkar kanon, båda har gått på mindre gräs.
De är när dom kommer över på kraftigt fånget kommer.

Funderar på o köpa en rundbal hö, o ställa in i hagen.
Eftersom visa dagar regnar de massor.
Och då behöver dom ju äta mer, oftare osv.
Men kommer då balen bli dålig, och dom strunta i att äta den ?
Har ingen grej o ställa balen i heller.

Sv: Fri tillgång till hö

Ett jäkla pass :confused: Du ser väl ändå till hästarna ett par gånger om dagen så passa då på att ge dom mat.

Att ha fånghästar på fri tillgång är som att be om problem. Hästar ska jobba för föda inte serveras på ett fat.

Ställer du en höbal direkt på marken utan något runt och under så kommer hästarna dra ut den= mkt spill. Dessutom blir det dåligt fort. Jord och fukt kommer i höet vilket får det att mögla.

Jag hoppas du skämtar?

Du skrev:
Funderar på o köpa en rundbal hö, o ställa in i hagen.
Eftersom visa dagar regnar de massor.
Och då behöver dom ju äta mer, oftare osv.
Men kommer då balen bli dålig, och dom strunta i att äta den ?
Har ingen grej o ställa balen i heller.

Det där är att BE om fång! Höet kommer bli dåligt, och risken för magtarmstörning vara skyhög. Och det kan utlösa fång.

Sen, är de minsta lättfödda så kommer de garanterat bli tjocka av fritt hö. Och jag antar de är lättfödda eftersom de fodras ofta (men lite?)

Det är 'ett jäkla passande' att ha fånghäst. Punkt. Orkar man inte det får man endera leta upp det optimala stallet och betala för att någon annan passar, eller leta upp det optimala hemmet och sälja hästen, alt helt enkelt ta bort den.

Vad säger den andra fånghästägaren, som äger den inlånade?

Om det är någon tröst, så har du ändå kommit ganska lindrigt undan om det funkar på dygnet om hage.
Jmf med mina fångisars vardag, och hur mkt passande det blir. 06 fodring inne, 09 munkorg på och utsläpp. Koll av munkorgar med täta mellanrum under dagen. Mockning. Intag 18. Fodring 22. Samt att hålla koll på väder och vind, puls osv osv och anpassa efter det. Vintertid inne 20 - 08, fodras 8 - 12 - 16 - 20 - 22.

Så, endera bit ihop och sköt det, skaffa automatisk höutfodring i hagen, eller inse att du inte kan/vill ha fånghäst.

De behöver btw inte äta mer för det regnar, om det inte är isregn och halv storm och de fryser.

Håller med de föregående. Mina fånghästar kommer ut i grushagar kl 5-6 på morgonen och får då hö. En liten "skvätt" hö vid kl 8 när maken blötlägger shettisens hö. Vid 11.30 får de lunchhö. Kl 15 får de hö igen och då blötlägger också maken hö till shettisen igen. Kl 18 får de hö och sista givan ca kl 21 när de kommer in. Mina hästar fodras alltså 6 gånger/dag och, ja, det är mycket att "passa". Men vad gör man inte om man vill göra allt för att hålla hästarna friska....?

Varför skulle de äta mer när det regnar?:confused:
Det måste bli ganska så kallt för att energibehovet ska öka - tror inte det blir så mitt i sommaren.

Du får ta detta som du vill men om det är så besvärligt att fodra dem så är det nog bättre att ta bort dem. Det är jobbigt med fånghästar och om man inte klarar det så är det nog bättre att låta bli.

Jag förstår att det käns jobbigt att fodra flera gånger per dag, jag känner också så vissa dagar men jag fodrar min fånghäst och lånehästen 6 gånger per dag....

06.00 vid utgång hö och halm
10.00 hö
13.00 hö
16.00 hö
20.00 halm intagning på box
23.00 nattahö...

alla dessa gånger för att mage och häst ska bli nöjda...

hoppas du hittar något som funkar för dig

Betsybabe

någon rundbal ska du då inte ställa ut i sommarvärmen, då är du säkrad att hästarna får båda fång, kolik och botulism..... :crazy:

om inte hästarna är feta så är det inga problem att ge fri tillgång på hö. men du behöver inte ha en och samma höbal för det, ge bara större givor så att dom har tills nästa gång du fodrar.

Jag har min fånghäst på fri tillgång till hö utan problem. Höet har ett relativt lågt näringsvärde, vilket gör att han kan äta en hel del utan att han går upp i vikt eller får överskott.
Om man väljer foder med omsorg och vänjer hästen vid mängden så ser jag inga problem i det hela.

Centaur: Hon sa ju en rundbal HÖ, och den blir ju inte dålig som ensilage blir. Förutsatt att man har den skyddad från regn, lämpligen i en höhäck av något slag.

Ja balen kommer mycket troligt bli dålig, Nej hästarna slutar inte äta av höt för att balen blivit dålig.

Varför skulle de äta mer när det regnar?:confused:
Det måste bli ganska så kallt för att energibehovet ska öka - tror inte det blir så mitt i sommaren.

Du får ta detta som du vill men om det är så besvärligt att fodra dem så är det nog bättre att ta bort dem. Det är jobbigt med fånghästar och om man inte klarar det så är det nog bättre att låta bli.

<om det regnar så pälsen blir genomblöt behövs det ingen större kyla för att hästarna ska frysa. Mina islandshästar äter alltid mer när det regnar, året om.

Börja försiktigt med att ge större givor och fortsätt passa några gånger om dagen så du ser att det fungerar. Fodrar man väldigt ofta är det ju ingen skillnad om hästen själv kan välja när den ska äta :) Har du ingen höhäck kan regn och fukt förstöra höbalen så ställ inte ut en hel till bara 2 hästar. Min islandshäst går alltid på fri tillgång hö under vinter och nattetid på sommaren samt bete på dagen och har inte haft några återfall sedan sist, 3 år sedan då hon kom till mig. Lycka till!

En häst som är fet fryser oftast senare, och sålänge hästarna inte verkligen FRYSER - vilket enbart ett FÅTAL gör sommartid, så finns ingen anledning att ge en häst som bantar/håller diet mer mat. Dvs mata inte sommartid för de 'kanske' fryser. I 99 fall av 100 fryser de inte av sommarregn.

<om det regnar så pälsen blir genomblöt behövs det ingen större kyla för att hästarna ska frysa. Mina islandshästar äter alltid mer när det regnar, året om.

Hästar är inte så frusna som man tror. Det måste bli ganska mkt kallare än normalt och trots det så stiger inte deras energibehov så mkt som man gärna tror. Man behöver alltså inte ge dem massor av extra mat. Sedan är det klart att regn och vind gör det ännu kallare men knappast på sommaren.

Däremot så är jag med på att de kan behöva äta mer gräs dvs fler kilo gräs om det får en högre vattenhalt av regnet, tänkte inte så långt.

Jaha, oj.
Fast TS hade väl inget gräs i hagen? Så tolkar jag det i alla fall. Och då går det ju inte åt mer hö för att det regnar.

Jag har köpt hönät med små rutor (4 cm) som mina fångkänsliga hästar får äta ur. På morgonen packar jag ett nät med en blandning av hö och halm som räcker större delen av dagen till två ponnyer.
Just det här nätet rymmer 10-12 kg om man packar hårt. Jag ger dem ca 8 kg hö/halmblandning att dela på från 7-ca 17 då de går i grushage. De har något att tugga på ända tills jag kommer hem från jobbet.

Det finmaskiga nätet gör att de inte kan vräka i sig. Halmblandningen gör att de äter ännu långsammare.

Där jag köpt mina nät finns nät i större storlekar. Det finns till och med så stora att man kan trä över en rundbal.

Piggy

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare