Fri tillgång till hästar med olika behov?

Amk

Trådstartare
Vi kommer i vinter ha lösdrift med både unghästar och äldre, lättfödda hästar. Unghästarna behöver naturligtvis mer protein och energi än de vuxna hästarna. Vi kommer ha fri tillgång, och jag har tänkt köpa ett hösilage med låga protein/energivärden. Sedan fodrar jag upp unghästarna med t.ex. krafft protein, lusern eller havre.

Är det någon nackdel att på detta sätt använda "kraftfoder" för att fodra upp ungästarna?

Jätteglad för synpunkter.

Sv: Fri tillgång till hästar med olika behov?

Gör tvärt om, det är mycket svårare att komplettera upp låga proteinvärden för unghästarna än att komplettera foderstaten till vuxna hästar om det är bra värden i grovfodret. Då kan man ju till och med slippa ge kraftfoder alls!
Det är ju ingen fara om det skulle råka bli proteinöverskott för de vuxna pållarna, betydligt värre om det blir underskott för unghästarna...

Men jag är rädd för att de vuxna ka bli feta om de har fri tillgång till ett bra hösilage? Både de vuxna och unghästen kommer ju säkerligen trycka i sig en 14-15 kg per dygn. Förut har den vuxna fått cirka 372 smrp/dag, och 67 Mj/dag. Unghästen har fått mer protein, men ungefär samma energi. Om jag tar ett hösilage som är lika bra som det jag hade förra året, kommer den vuxna med all säkerhet få i sig mer än vad han behöver. Eftersom han är så lättfödd är jag rädd att han kommer vara en vandrande tunna hela vintern.

DÅ får du väl rida mer då... ;)

Sen är det väl snarare energiöverskott (med rätt kvot) som ger överskottshull. Energin varierar betydligt mindre än proteinhalten beroende på när grovfodret skördas och äter han samma mängd av hö/hösilage med högt resp lågt proteininnehåll så får han i sig ungefär samma energi men stor skillnad i proteinet. Och har du ett bra proteininnehåll så slipper du ju komplettera med dyra proteinfoder! :idea:

Okej, så det bästa är egentligen att ha ett hösilage med lågt energivärde, men med bra (högre) proteinvärde?

Tack för sina synpunkter!

Och det lär vara svårt att hitta om jag förstått saken rätt. Hade den diskussionen med min hölev för ngt år sedan. Ville oxå ha den typen av foder för att kunna ha fri tillgång utan att de lättfödda hästarna blev smällfeta.

*KL*

Precis, ett med lågt energi men vettig kvot är det bästa om man har olika behov på hästarna. Och så får du kraftfoderkomplettera till de som kräver mer.

Det finns dock ett 'tak' för när det slutar fungera. Hästar med höga behov och som inte får i sig tillräcklig del av behovet via stråfodret och hamnar på hysteriska kraftfodergivor, där får man tänka om.

Men man får i grunden utgå från de med minst MJ.behov. Se till att kvoten är bra, och sen komplettera med kraft till resten.

Lågt MJ och vettig kvot är inte det lättaste att hitta, men det GÅR.

Jag har 6 MJ/kg foder, och en kvot på mellan 7 - 9.5 (beroende på hur skörden blev det året).

Hästarnas behov är 60, 70 respktive 100 MJ.

Den som kräver 100 MJ äter cirkus 12 kg hösilage, dvs ca 72 MJ, och behöver få 28 MJ från kraftfoder. Det blir 2 kg kraftfoder av energität sort. De andra två täcker sitt behov (och lite mer..) bara med hösilage och behöver bara mineraler.

Tidigare stoet hade ett behov på ca 65 MJ men käkade 15 kg hösilage, där blir det knivigare. Hon skulle ha haft sånt hösilage kompisen fick in nu, 4 MJ och en kvot på 8.5. Då hade det blivit utmärkt för henne, men 100 MJ hästen t ex, där skulle det inte gå alls med 4 MJ/kg, då det bara skulle ge henne 12 * 4 = 48 MJ och hon skulle behöva 52 MJ från kraftfoder = inte rimligt.

Men det du ska göra alltid och ovillkorligen är att se till att ha en vettig kvot på hösilaget. Minst 6. Lågkvotshäsilage, fri tillgång, lättfödda hästar och proteinkomplettering även till de vuxna brukar mest ge huvudvärk och för mkt MJ =)

Tack för tips! Ska försöka hitta ett sådant hösilage, om det går.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V