Fri tillgång -shettisar-

P

pippi27

Jag vill skriva av mig lite om mina reflektioner ang fri tillgång på hö för shettisar. Jag vill även tala om att det här är MIN EGEN uppfattning och jag tittar inte snett på någon som tänker annorlunda.
Har småttingar själv som går på fri tillgång. Det nyaste tillskottet var bukig när han kom och folk sa åt mig att han borde banta. Tvärt emot vad "alla" sa så lät jag honom gå ut med dom andra på fri tillgång. Visst, första två veckorna åt han massor, han såg ut som en ballong på väg att spricka, MEN efter ett par månader började även han reglera sitt intag av foder och är idag alldeles utmärkt i hull. Jag tror att alla hästar kan gå på fri tillgång, att det under en övergångsperiod blir en fet häst men att alla hästar efter att ha upptäkt att det alltid finns foder börjar reglera sitt intag på ett bra sätt själva.
Ska tillägga att jag inte bara har det så här med småttingarna utan även med islänningen, travarna och halvblodet.
 
Jag var lite orolig i början när jag satte shettisen på fri tillgång, men han går med arabstona o de har fritt med hö så det är svårt att begränsa det för honom. Ibörjan åt han som en galning o blev bra rund men sen upptäckte han att maten inte tog slut o då lugnade han ner sig. Idag är han lite för rund men det kan jag ta. Han rids varje dag så det går nog ingen nöd på honom.
 
Fri tillgång till shettisarna har jag alltid haft då dom gått ihop med stora hästar som gått på fri tillgång. Jag har aldrig haft feta shettisar och jag tycker att även om en häst är liten så bör den få mat. Som det är nu så har jag en shettis med min arab och dom går med en welsh och en connermara med fri tillgång på grovfoder. Min shettis får utöver det ett halft kilo kraftfoder fördelat på morgon och kväll. Kraftfodret kommer att ökas på ju mer han får röra på sig, men mat ska han ha och fin är han också fortfarande.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 755
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 942
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp