Fri tillgång på mineraler??

orcide

Trådstartare
Jag har ibland läst att folk ger fri tillgång på mineraler till sina unghästar .
Hur??
Jamenar blir det inte farligt mkt selen då ? Äter dom inte i hjäl sej ? :o
Jag fattar inte hur helt enkelt ?:confused:
Nån som vet ??

Sv: Fri tillgång på mineraler??

Mineraler skall inte överutfodras, det gäller att hästarna får vad dom behöver, varken mer eller mindre.

Finns speciella typer av mineraler som är anpassade för att man ska kunna ge hästarna fri tillgång på dem. Som exempel är de som finns i mineralstenar eller mineralbaljor. Men det finns även den typen i pulver/granulat.

Vad jag förstått så har man inte kunnat bevisa att hästar själva kan känna av brist eller överskott på mineraler förutom natrium.

Därför är det inte helt lämpligt att ge fri tillgång, förutom av salt.
Dessutom innehåller många moderna mineralfoder (främst de pelleterade) t.e.x. melass som gör att det smakar gott. Vissa individer lockas därmed att okynnesäta av mineralerna, vilket blir belastande både för kroppen och mattes plånbok.

Andra hästar gillar inte alls mineralerna, och får därmed brist.

Speciellt olämpligt borde det vara med fri tillgång i lösdrifter, där man ju inte har någon som helst aning om hur mycket varje häst äter.

Kan du ge några namn på dom produkterna ? Tillverkare? Jag tyckte detta var intressant faktiskt .
Jag själv tänker inte ge mina fri tillgång då äter dom nog hjäl sej :o
Jag är skeptisk till mellasprodukter då det inte är naturligt att ge socker till häst överhuvudtaget .

Mina har fri tillgång på alger i särskilda mineral krubbor inne i boxarna. Dock inga unghästar.

Hm, vad tror du gräs innehåller? ;)
Visst är det så .
men min unghästs mamma dog pga spannmål=kolhydrater=socker .
En muskelnedbrytande sjukdom som var hemsk .
Han har 50% chans att utveckla den så han får aldrig äta spannmål eller socker produkter .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 539
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka