Fri tillgång på hö

P

Pepparn

Hej!

Min kille ska gå på fri tillgång på hö till hösten och jag undrar om det är någon som vet ungefär hur mycket en häst då äter?

Läser för tillfället Christina Plancks bok om hästens näringsbehov och där står det att en häst på 500 kg kan äta 18 kg hö på ett dygn. Min kille väger ca 400 kg och om jag räknat rätt borde han kunna "pressa" i sig 14,4 kg på ett dygn. Med ett hö med bra värden- har ingen analys än- borde han gott och väl täcka sina behov då han i början av hösten endast kommer arbetas lätt. Alltså inget kraftfodertillskott om höt är bra.

Hur gör ni som har era på fri tillgång? Hur mycket räknar ni med att hästen äter? Risken är att om värdena är alltför bra kommer han att bli smällfet.

Hälsningar Karin

Sv: Fri tillgång på hö

Mitt engelska fullblod har stått på fri tillgång periodvis , och hon äter ca 16-17 kg/dygn. Väger ca 525kg.
Islänningen som hon delade stall med förut (han kan väl väga 350-400kg?) åt ca 12 kg/dygn på fri tillgång.

Tack för svaret Majja. Hur gjorde du med kraftfoder?

Hur jag gjort med kraftfoder har ju berott på vad höt innehållit. Men jag räknade på att hon åt 15 kg hö (sen diffar ju det lite från dag till dag, vissa dagar åt hon 17 kg andra kanske 14), och kompletterade utefter det. Nån säsong gick det bra att komplettera med enbart lite kornkross, medans när höt innehöll sämre med protein så fick hon Krafft Pluss Grön och/eller hackad lusern.
Nåt år hade vi så bra hö så det inte behövdes nåt annat, jag gav henne då bara några dl betfor för att blanda mineraler och tillskott i.

MIN häst äter ca 13 kg per dygn när det är normalt väder, mkt mindre om det finns gräs(vår) och "mkt" mer om det är kallt(dvs iaf under tio-femton minus), då går det åt ca 5 kg extra per dag, så säg runt 18 kg de kallaste dagarna.
Den andra hästen i stallet äter 16 kg per dygn och likadant med den om det är kallt/finns gräs.
Hästarna väger ungefär lika mycket men den andra är fbl och är "tunnhudad" och svårfödd.
Min häst kan bli lite mullig ;), men det är bara att minska på kraften om man ser att han börjar bli rund. Han får inte alls mcyket kraftfoder, som mest får han när det är som kallast, annars får han eg ganska lite..

Okej, tack båda två för era svar. Nu vet jag bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 979
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar