Fri tillgång på hö

Cia1964

Trådstartare
Vi har våra fem st hästar på bete, nu sista veckorna så har betet börjat ta slut och hästarna har tunnat av lite. Vi köpte i förra veckan en stor rundbale med hö som vi har gett dem lite av innan och efter ridning. Men idag tyckte de övriga att deras hästar tunnat av så pass mycket att vi måste lägga ut hö till dem, så vi la ut flera högar samt ca hälften av rundbalen ställdes på ett ställe... Min häst började givetvis äta i den stora högen , de åt o åt och när jag efter 2 timmar gick förbi igen åt de fortfarande... Nu börjar jag bli orolig att de kan få kolik i stället :crazy: Finns det ngn risk för det när de har fri tillgång på hö ???

Sv: Fri tillgång på hö

Först måste jag ju undra hur man vågar fodra från en stor hösilagebal som vart öppen i mer än max 3-4 dagar i denna värmen:crazy:

Sen ja, dom kan få både kolik och fång.
Hästar bör vänjas in gradvis på allt nytt foder.

Fast det är inte hösilage, utan vanligt torrt hö... De har fått av detta höet flera dgr innan i små portioner... Jag var lite skeptisk till att vi skulle göra så här, för jag tror också att det kanske finns risk att de äter för mkt... tack för ditt svar!

ok, då har det inte jäst iaf.

Har de fått det i portioner innan så är de iaf lite vana vid det.

Det är nog lite av nyhetens behag att de gluffsar så nu i början.

Vi brukar stödfodra 2-3 ggr om dagen då varje häst får ca 2 kg morgon och lunch, och ca 6 kg på kvällen. Beror såklart på hur näringsfattigt betet är:)

Hej!

Kolik tror jag inte du behöver oroa dig för om de fått lite innan, som jag fått lära mig är det egentligen inte så mycket det nya fodret som är farligt som de toxiner som bildas när bakterierna i magen inte längre har nåt att göra när man snabbt tar bort det gamla fodret. Det kan förstås ha ändrats..

Däremot kanske du ska vara orolig för att hästarna ska bli små fetton??

/Lavinia, som misstänker att hon snart måste börja stödfodra sin pålla

Efter nån vecka brukar de flesta hästar lugna ned sig i sitt ätande då de märker att maten alltid finns kvar. Varför blir de flesta orolig då hästarna har fri tillgång på hö men inte fri tillgång på bete ;). På bete äter dom ju nästintill dygnet runt.

Hej!

Jag tycker fri tillgång på bete är lika illa på känslig häst. Min har gått med munkorg "för säkerhets skull". Och bete nån månad är inte lika farligt som fri tillgång hela året om, om de nu blir feta. Är de feta kan det gå riktigt fort att bli sjuka..

Min har aldrig slutat äta på fri tillgång och gick upp massor, detsamma gällde övriga 3 hästar på fri tillgång, feta som as blev dom. Och sen fick vi "fångvarningar" på en av dom, så den flyttade in på stall.

/Lavinia, vars pålla fixar ute på fri tillgång, men inte fri tillgång hela dygnet.

Ok, tack för era svar! Ja vi blev också rädda för att de skulle bli för tjocka o´mm, så vi tog bort hälften av balen... de hade ätit väldigt mkt under natten, tyckte min häst var svullen om magen nästan:cry: Men vi red en lång runda och det var nog bra att de fick röra på sig...
Nej , det är nog ingen bra ide att ha fri tillgång på hö, jag tror nog att våra hästar blir för tjocka i längden,... vi kommer portionera ut det i fortsättningen!!!

Hej!

Sen brukar dom bli runda av all mat också. Jag märke jätteskillnad på min de dagar hon gick med munkorg och de hon inte gjorde det. Mycket större mage utan munkorg och fort gick det!

Kan man portionera ut när de går på bete tror jag det är det bästa, dom har ju att äta av gräset också, även om det inte är så mycket näring/gräs kvar.

/Lavinia

Ja vi kommer portionera ut i fortsättningen... Min häst som är en lättfödd liten arab , blir tjock väldigt snabbt :crazy: annars är jag rädd för!!!

Fast svullen och svullen, hö tar stor plats. Därav magen ser större ut...det ska inte blandas i hop med övervikt.

Ja känslig ja. Men jag inte utläsa av TS inlägg hon skulle ha känsliga hästar. Jag själv har i alla fall aldrig haft det problemet.

Hej!

Då ska du vara väldigt glad! Det är ett h-e att hitta vettigt bete till lite känsligare hästar. Har de lätt att lägga på sig och svårt att tappa går många trevliga beten bort. Min har äntligen hamnat i en beteshage hon kan gå i utan att svälla, tyvärr har vi istället nästan det omvända problemet.. Nu tappar hon istället..

Det är så roligt med häst ibland..

/Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar