Fri tillgång på hö?!!!!

fruL

Trådstartare
Jag står i ett stall med bara tre hästar.
Förr om åren har de alltid fodrat med hösilage men fått slänga hälften eftersom balarna blir dåliga. Nu funderar de andra på att ställa ut en rundbal med hö åt hästarna under dagarna i hagen men vet inte hur de håller sig.
Hur gör ni andra som fodrar med rundbalshö i hagen för att få balarna att hålla?

Sv: Fri tillgång på hö?!!!!

Generellt sett finns det inget man kan göra för att dem ska hålla. Man kan bygga ett tak över dem för att motverka att det regnar på dem, man kan lägga dem på t.ex. en lastpall eller liknande för att hålla dem upp från leran. Det som gör dem dåliga är tid, värme och fukt, inget av det är något man kan kontrollera i någon större omfattning när balen står ute i en hästhage.

Det bästa sättet att motverka att en bal blir dålig är att ha tillräckligt många hästar för att balen ska ätas upp fort. Alternativet är att köpa mindre balar. Hösilage finns i alla storlekar, allt ifrån dem största rundbalarna ned till små fyrkantsbalar som väger 50 kg stycket så det går att anpassa balarnas storlek efter antalet hästar.

Att sätta ut en stor rundbal till 3 hästar tycker jag inte låter som en bra idé. Den lär hinna bli dålig innan dem har ätit upp den och det är inte bara en hälsorisk för hästarna utan även ett stort slöseri på hösilage och slöseri med pengar.

Vi har 12 ggr så många hästar och en storbal räcker drygt en dag. ca 10 kg per häst/dygn. Då håller sig hösilaget fint, men 3 hästar aldrig.

Lite beroende på ts-halt och hur mycket balen väger så tycker jag det är minimum med 3 stora hästar för att de ska få i sig en bale innan den blir dålig. Då är förutsättningarna foderhäck med tak, vinter och lösdrift. Om de bara går i hagen dagtid är jag rätt säker på att den hinner bli dålig.

Jag har 3 hästar (2 stora och en shettis) och de får nu på vintern stora rundbalar, det funkar utmärkt.

När balen öppnas skär vi upp den helt och hållet och blottar kärnan, vänder på det då och då, balen håller fint i de 10 dagar den räcker. Den blir lättare dålig om den får stå som den är.
Kommer gå åt lite fortare nu när det blir kallare såklart.
De kommer få fri tillgång när det blir som kallast, nu får de hö 4 ggr/dag.

Tack för svaren!
Som jag skrev i inlägget- de andra provade med hösilage förra året o det funkade inte!
Problemet är att jag inte vill ge min häst hösilage alls så hon skulle ändå fått hö så som ni beskriver- i småbal så att hon har fri tillgång under dagen som går åt och man lägger ut nytt varje eller varannan morgon.
Vi får väl helt enkelt göra så med alla hästarna i vinter.

Jag har två hästar och en shettis och fodrar fri tillgång med rundbalshö när vintern kommit. När det är kallt går det utmärkt att ställa ut en bal i hagen och den håller sig bra. Jag ställer direkt på backen, men med staket runt så att de inte river ut den. Än så länge när det är milt och blött så lägger jag ut lagom mängd två gånger om dagen istället.

Jag ställer aldrig ut en storbal i hagen längre trots att mina hästar har fri tillgång. Man har ingen kontroll på balen och den blir sämre fortare upplever jag när den står i vätan och leran...

Vi bär ut hösilage på morgonen som räcker hela dagen, samma i boxen till natten.

Med handsyn till årets väderlek är det god risk att höet bli dålig.
Nackdelen med den har Fri till gång som Wrangler har påpeket är att du har ingen kontrol på utfoderingt, en låg räng häst få inte känns att äte, mycket gå till spillo och den risken att du inte se om balen är dålig = sjuk häster.

Det gammle sätt är bäst, fler utspritt högar där alla kan få sitt och du har ett öga på vad dom äter.

kl

Förra vintern hade jag en 300kg bal till 3 fullblod (och en miniåsna). Den hann inte bli dålig, men då låg tempen på -10 mer eller mindre från oktober till mars. Iår hade det nog inte fungerat...

Ursprungsfrågan, visst handlar den om ifall det går att ställa ut en rundbal av HÖ? Inte rundbal av ensilage/hösilage?

*kl*

Då kan jag ju förtydliga att mitt svar gäller både hö och hösilage i storbal.

Enn torrhöbal som står ute i fukten håller sig inte heller fräsch särskilt länge.

Jo, det var hö i torrbal jag menade! Men som sagt- det får nog bli att vi lägger ut så att de klarar sig under dagen!

:D Hö i torrbal, intressant! ;)

Tror ni gör bäst i att lägga ut det, det är ju lätt att lägga ut så det räcker hela dagen!

Varför vill ni/de andra fodra med fri tillgång? Är det för att de ska slippa springa med hö till hagen varje dag? För att hästarna ska ha något att pyssla med? Eller någon annan orsak? Har ni funderat på begränsad fri tillgång istället?

Vad är begränsad fri tillgång?
Endera är det väl fri tillgång eller så är det portionerat?

Jag har fri tillgång endast under den kallaste perioden, alltså efter att det frusit i backen och är kallgrader. Jag har lösdrift och vill att hästarna skall välja själva när, och hur mycket de äter. Det är min anledning.

Fast så länge de inte blir feta av att gå på fri tillgång är det väl egentligen inga konstigheter? Har man hästar som inte klarar av en hel fri tillgång förstår jag att man begränsar med nät eller vad man nu har men inte när det fungerar.

Begränsad fri tillgång betyder att hästarna får sitt hö i så kallade höautomater eller i småmaskiga hönät. Detta gör att de inte kan knöla munnen full med hö, hetsäta, inte tugga ordentligt och liknande.
Här kan man läsa mer om detta:
http://swedishhoofschool.com/svenskasidan.htm

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar