Fri tillgång på hö/hösilage?

Sv: Fri tillgång på hö/hösilage?

Du har nog missuppfattat det här med när hästen fryser resp. håller sig varm. Det är allmänt vedertaget att hästar som kan äta lite hela tiden håller värmen medan hästar som inte har fri tillgång fryser lättare.

Men det syns på min häst när han fryser, han blir alldeles ruggig, vill inte röra sig, skakar, muskel öm osv.
Och det händer när han har fritillgång.
När han inte hade fri tillgång utan gick och tuggade på fruset gräs och bark så frös han inte och höll sig sysselsatt flera timmar. Jag blev rätt förvånad själv, men så var det.
När jag sedan börjat prata med lite annat folk om det så visar det sig att flera håller med, det är tuggandet som håller hästen varm, inte fodret enbart fodermängden.

Jag har tidigare alltid haft "mina" hästar på fri tillgång till grovfoder. Det har hitills alltid fungerat utmärkt.
Men i vinter har jag haft en fjording inhyst hos mig... Det gick inte.... Hade hon fått stå kvar i hagen med fri tillgång då hade hon varit mer än smällfet nu. Troligen också ganska sjuk...

Hon har fått gå i en egen hage med reglerad tillgång till grovfoder.

Nästa vinter... om hon skall stå här då också så hoppas jag att jag får tag på halm av bra kvalisort så hon kan få mer att tugga på än denna vinter...

Alltså... det beror en hel del på vilken typ av häst (individ) du har att göra med, samt vad ditt grovfoder innehåller för att kunna ge fri tillgång.

Mitt vbl äter c:a 12kg silage nattetid och fri tillgång på hö i hagen. Hon börjar äntligen lägga på sig en smula och har blivit normalhullad. Innan den fria tillgången var det svårt att hålla hullet på henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit