Fri tillgång på hö/hösilage?

N

Nevvan

Jag funderar på att ha fri tillgång till grovfoder till mina hästar, och jag undrar vad folk har för erfarenheter av detta? Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Jag är lite orolig att min häst som är ganska matglad kommer ägna hela dagen åt att bara äta och bli jättetjock. :angel:

Sv: Fri tillgång på hö/hösilage?

Hej! Jag har alltid haft fri tillgång på hö åt mina hästar,allt ifrån travare till shettisar och det är super tycker jag! Hästarna är glada och nöjda,jag slipper springa med hö 5-6 gånger/dygn och för oss finns det inget bättre.Många sa åt mig när jag köpte shettisarna att jag inte kunde ha dem på fri tillgång,men det går alldeles utmärkt.
Ingen överviktig häst/ponny i min hage och inget bråk och tjafs med hungriga hästar.I början åt dem gärna länge och väl men det ger sig med tiden när dem inser att maten stannar kvar även fast dem lämnar den en stund! Sen har jag maten och vatten tunnan i varsin ände av hagen för att främja lite rörelse mellan måltiderna.
Sen finns det säkert hästar som inte bör stå på fri tillgång men jag har bara positiva saker att säga om det.:)

Jag har en häst som har lite problem med hullet, men jädra matglödje. Vi hade fri tillgång på ensilage till honom, och en till som hade lite problem, de stod vid balen nästan hela tiden, men de äter inte för mycket. De stod där men tog ganska små tuggor och ibland stod de en bit ifrån o bara vilade, de håller ju sig varma när de får äta, så täcken behövs ju inte ialla fall.
Första året då vi hade ensilage rent ensilage, så blev ena hästen (inte min) lite lös i magen, men de va ju för att detta va lite väl blött. Sen har vi haft höslige istället. Det har funkat ganska bra. Men inte riktigt lika näringsrikt som ensilage. Erhm, ska man säga. En häst som har jätte jättelätt för att bli tjock och go, ska nog inte gå på hösilage. Isåfall rekommenderar jag hö. Nu har jag hästen i annat stall med en shettis, så här blir de ingen fri tillgång längre. Men de får hö mellan tre o fyra gånger om dagen (inkl inne om nätterna).

Jag har bara hitat fördelar med fritillgång, det är mindre slit på morgonarna med att slänga ut hö, men hästar som har lätt för tjockismage, som sagt, kanske inte lika smart. Har ingen riktig erfarenhet av det.

Lycka till, känns som om jag bara skrev massa svammel men hoppas du får ut ngt av de iaf.

Hej!

I vårt stall på två hästar (en travhingst och en nsv vallack) har vi fri tillgång på ensilage och det var det bästa vi gjorde.
Visst åt dom som dårar i från början, men när dom märkte att det alltid fanns en bal till som väntade utanför hagen så lugnade dom ner sig. Så nu reglerar dom sitt matintag helt perfekt själva, dom kommer in bara för att dricka och få lite kärlek.
Och som någon tidigare skrev så behövs täcken i princip aldrig.
Men se upp med introduceringen av nytt foder, jag fick tyvärr lära mig den hårda vägen :crazy: (inte så allvarligt, men pållen blev svullen i benen första dagen, men det försvann efter 2 dagar och har aldrig kommit igen.)

Hoppas detta var till någon hjälp!

Har provat både fri tillgång och mat på bestämda tider. Fördelar med fri tillgång: ingen behöver fodra hästarna under dagarna, hästarna äter när dom vill och håller sig varma i skitväder också, lugnare hästar överlag som inte bråkar speciellt mkt med varandra.

Nackdelar: dyrare pga att hästarna äter alltid mer än vid regelbunden utfodring, tävlingshästar som har lätt för att lägga på sig kan bli tjocka och även lite trögare i ridningen.

Tycker tvärtemot andra att täcke behövs även vid fri tillgång, speciellt om hästen är klippt eller är en tävlingshäst. Vilket man föredrar är en smaksk och beror nog på vilken typ av häst man har och vad den används till. Själv har jag tävlingshästar och föredrar hö på bestämda tider fem ggr per dag om det är möjligt.

Gör man på rätt sätt är det alldeles utmärkt. För våra pållar gäller följande: Till att börja med kvaliteten på hösilaget. Det ska vara hyfsat grovt och en kvot Mj/smrp på 5-7, de ska ha lite att göra. Jag hugger normala år veckan efter midsommar här nere i södra Skåne. Om det varit torrt dagarna före jag hugger får det torka i två dagar utan att vända det. Pressas och plastas samtidigt, max 10 min mellan pressning och plastning. Får då en ts halt på 70-84%.
Sätter sedan ut första balen innan betet tar slut så de inte blir utan. Har fungerat bra med åtminstone bland de totalt över 20 hästar som är/har varit här. Blir det fler än 7-8 hästar sätter jag ut två balar, rundbalar på c:a 350 kg och skär upp fyra hål, ett i varje väderstreck och ställer på/i traktordäck.
Hästarna trivs med det och vi sparar en massa klockslag att hålla :D

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag har haft mina ponnyer på fri tillgång men fick avbryta det pga att de ökade så kraftigt i vikt. De blev riktigt feta. Nu har de fri tillgång på halm och tilldelat ensilage och det funkar bättre.
Tidigare hade vi en fullblodsvalack i stallet och han klarade av fri tillgång utan problem så det hänger nog mkt på individen, hur mkt de motioneras osv.

TACK för era synpunkter.
Har även en fundering på hur mycket foder det går åt (till halvblod) när de ha fri tillgång. Hur mycket kan man räkna med vad gäller hösilage resp hö.
Idag står hästarna på hösilage men det verkar bli väldigt dyrt att ge det vid fri tillgång då vi måste köpa små balar (har tre hästar) så det lutar åt att vi ger hö. Synpunkter!?

Mina har det, båda är travare, den ena travtränar och den andra är promenadhäst. Efter nån vecka märkte jag att promenadhästen blev lite rundare om magen, ingen skillnad märktes på travaren (som ju tränade hårt). Dom åt mer i början, nu är dom vana att det finns och promenadhästen är smal igen.

Förtydligande...... hästarna står idag i stort stall med 15 hästar så vi köper inte själva in hösilaget. Vi kommer att flytta dem till eget stall där det endast blir tre stycken och då får vi köpa in foder själva.

Min storhästar äter en 500 kg rulle på 8 dagar. Nån är väl lite tjock då han inget gör men de andra är normala :D

Mina småttingar äter hörullar :D

Du skriver inte hur många det är, varken "storhästar" eller "småttingar" och hur mycket är en hörulle?

Jag har haft min häst i lite mer än ett år och han har alltid fått fri tillgång till hösilage i hagen, utom på sommarbetet.

jag var riktigt orolig i början, att han skulle äta sig smällfet(are). Redan innan vägde han 75kg för mycket, och med fri tillgång tänkte jag att han skulle äta som en dåre, och gå upp något kollosalt.
Men det har fungerat jättebra. han äter en stund, sen går han runt i hagen lite och går tillbaka. Har man flera hästar i hagen håller de ju "ordning" på varandra ;).
Sen nu när det är så kallt håller de ju värmen mycket bättre, och magen hålls igång på dem :)

Jag tycker det är väldigt praktiskt, eftersom ingen behöver springa ner och lunchfodra.
nackdelen är väl att en bal bara ska vara öppen högst 3-4dagar, eftersom näringsinnehållet skunker. men har man fler än 3 hästar klarar de det galant. Sen finns det ju mindre balar att köpa.
Annars ser jag inga direkta nackdelar, utom möjligtvis om hästen har lätt för att få fång. Annars är det toppen tycker jag, och skulle rekomendera de flesta att ha det till sina pållisar :bump:

förra vintern stod mitt halvblod och mina 2 shettisar på fri tillgång i lösdriften. det gick åt ca. 280 kg/veckan.

denna vintern är det 2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar (dom va 3 fram tills för ngn. vecka sedan ) det går åt ca. 400 kg på 5 dagar, fri tillgång i lösdriften.

ingen är överviktig, fast det kan ju bero på att dom har 8 ha kuperad terräng, både skog, stora slänter och åker :D

2 st storhästar per hösilagebal på 500 kg

2 islänningar o en minishettis på en höbal på 220 kg :D

Min häst har haft det 3 vintrar.
Det fungerar så där, han blir för tjock. Även när hösilaget haft lämpliga värden så väger han för mycket. Sen så står han bara vid maten och hänger när han inte äter, rör sig mycket mindre än vad han borde.
När han gick en period utan fri tillgång så rörde han sig mycket mera, han strosade runt och pillade i det frusna gräset under snön. Dessutom frös han inte under den perioden. När han har fri tillgång så behöver han mer täcken föratt inte frysa, när han inte hade det så gick han utan täcke.
Dessutom blir han piggare och gladare i ridningen när han inte äter så mycket.
Det är en stor tung halvblodsvalack på 173 cm. Så det känns som det sliter onösigt mycket på honom om han dessutom ska vara överviktig.

Våra har fri tillgång på hö och det fungerar bra! Alla hästarna är i lagom hull. Just nu går det åt ca 40kg/dag åt tre hästar (två nsv, ett litet vbl) Vi har fram tills i måndags haft ytterligare en häst, ett stor hbl på över 170 med ENORM aptit. Då gick det åt minst 70kg/dygn! :eek: Jag trodde förut att fördelningen av hö mellan hästarna var betydligt jämnare, men nu kommer det ju fram vilka mängder hbl faktiskt åt! Visst att han "bodde" vid foderstationen, men som sagt, jag trodde inte han åt SÅ MKT!

Vi har våra 4 hästar (halvblod) på fri tillgång på hösilage i hagen. Det går åt 1 bal (ca 500 kg) på 1 vecka. När jag tar in det vid 21-tiden så har de en hel natt att se fram emot med fri tillgång till hö.:D
Upplever att hästarna är väldigt harmoniska när de slipper hungerskänslorna. De blir inte överviktiga, det reglerar de så fint själva. Det går åt en del mer hösilage på vintern än på våren/hösten:angel:

Du har nog missuppfattat det här med när hästen fryser resp. håller sig varm. Det är allmänt vedertaget att hästar som kan äta lite hela tiden håller värmen medan hästar som inte har fri tillgång fryser lättare.

Jag tycker inte att hästarna äter mer i början av fri tillgång utan ser det som en myt. Dom äter mer hela tiden faktiskt. Det skiljer väldigt mycket. Uppskattningsvis kanske ett halvblod får 10 kg hö/dag vid bestämda mattider och ledigt sätter i sig 14-15 kg vid fri tillgång. Det blir nästan 50% mer! Naturligtvis skiljer det ganska mycket mellan olika hästar och det är stor skillnad på hur stor hästen är. En mindre häst äter betydligt mindre hö.

Vår c-ponny klarade fri tillgång bra medan hon var i full tävlingskondition (hon är het vid ridning) men nu när hon vilat helt i drygt 2 månader och bara skrittat några veckor därefter är hon smällfet. Sadlarna åker fram och det blir många extrakilon är släpa runt på för henne som även sliter på lederna. Det är svårt med ponnyer på fri tillgång. Ska byta stallplats snart.

Jag funderar på att ha fri tillgång till grovfoder till mina hästar, och jag undrar vad folk har för erfarenheter av detta? Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Jag är lite orolig att min häst som är ganska matglad kommer ägna hela dagen åt att bara äta och bli jättetjock. :angel:

För mig:
Fördelar:
* funkar utmärkt till unga hästar! Skulle aldrig vilja att en unghäst får begränsningar på grovfoder (upp till ca 3 år).
* lätt att sköta; man slipper tänka på fodringstider och passa dessa.
Nackdelar:
* feeeeta hästar
* feta hästar
* Feta hästar
;)

Jag har islandshäst och har hittills inte sett någon vuxen ridhäst som håller hullet lagom på fri tillgång. De jag träffat/sett blir till 99% tjocka. Jag kan tänka mig att det funkar bättre på fullblodstyper av hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit