Sv: Fri tillgång på hö/hösilage?
Jag har en häst som har lite problem med hullet, men jädra matglödje. Vi hade fri tillgång på ensilage till honom, och en till som hade lite problem, de stod vid balen nästan hela tiden, men de äter inte för mycket. De stod där men tog ganska små tuggor och ibland stod de en bit ifrån o bara vilade, de håller ju sig varma när de får äta, så täcken behövs ju inte ialla fall.
Första året då vi hade ensilage rent ensilage, så blev ena hästen (inte min) lite lös i magen, men de va ju för att detta va lite väl blött. Sen har vi haft höslige istället. Det har funkat ganska bra. Men inte riktigt lika näringsrikt som ensilage. Erhm, ska man säga. En häst som har jätte jättelätt för att bli tjock och go, ska nog inte gå på hösilage. Isåfall rekommenderar jag hö. Nu har jag hästen i annat stall med en shettis, så här blir de ingen fri tillgång längre. Men de får hö mellan tre o fyra gånger om dagen (inkl inne om nätterna).
Jag har bara hitat fördelar med fritillgång, det är mindre slit på morgonarna med att slänga ut hö, men hästar som har lätt för tjockismage, som sagt, kanske inte lika smart. Har ingen riktig erfarenhet av det.
Lycka till, känns som om jag bara skrev massa svammel men hoppas du får ut ngt av de iaf.