Fri tillgång på dagen, hur gör man på natten?

Entita

Trådstartare
Om man har en häst som står på fri tillgång på hösilage på dagen, hur gör man då på natten?
Om hästen står på halm, och gärna äter av halmen, räcker det då att hästen får en liten tuss hö på kvällen? Hästen har halm att tugga på hela natten om den vill.

Sv: Fri tillgång på dagen, hur gör man på natten?

flera faktorer som avgör detta.

Hästarna i mitt stall har fri tillgång på dagen, jag har räknat ut att de äter 11,3 kg var genom att tagit genomsnittsvikten på balarna, o haft flera balar i min beräkning. Hästarna behöver ca 15 kg var här, så då får de 4 kg var på kvällen, de mer lätfödda har fått 2 kg o min dräktiga märr har fri tillgång även på natten. Hon får då ca 6 kg på natten.

Hur ser de ut i hull? Har du analys? hur mkt används hästarna? Du kan tyvärr inte få ett rakt svar från nån såvida du inte själv sitter med all info. Halm är bra om hästen fått i sig allt annat den behöver rent näringsmässigt. Har den det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama