fri tillgång i hagen..

Lavinia

Trådstartare
...med åtföljande problem med vikten.

Frågan är, hur lite mat kan man ge pållan över natten? Hon står i utebox, på halm och skulle verkligen må bra av en massa kilo mindre.

Hon får naturligtvis inget kraftfoder (mer än lite betfor i vattnet, så hon ska dricka mer).

Alternativet till fri tillgång på silage i hagen, är liten 4-kantshage med knähög lera, dvs knappast ett vettigt alternativ. Just det o då mat endast 2ggr/dag.

Hon har vilat i 2 månader pga sjukdom och är endast ledd ca 40 min de dagar hon varit något piggare.

Så, vad tycker ni? Hur lite foder kan funka nattetid?

/ Lavinia, som gärna ser en bra viktnedgång utan alltför mycket slit på kroppen.

Sv: fri tillgång i hagen..

kan hon inte bara äta halm under den tiden hon står inne då?
hur länge står hon inne?

Hej!

Just nu står hon "inne" från ca 20-6, men det blir antagligen tidigare och tidigare ju mörkare det blir- lite osäkert med stallägarens nya jobb.

Jag antar att hon skulle kunna få bara halm, även om jag inte är så säker på att hon äter den. Vi har sån halm (vete/korn, vilket det nu var) som inte är så god att äta och min tjej är, trots att hon är ponny, en kräsen rackare. Tanken med "kvällsmaten" är ju att hon ska ha lite att tugga på för att hålla värmen.

Fler som har nån åsikt, kan man ge inget silage alls "inne"? Känns så taskigt på nåt vis, när övriga gänget står och mumsar både kraft och hö.

/ Lavinia, med matvrak..

Alltså, jag tror inte att problemet är så stort faktiskt. Jag har själv ett otroligt lättfött halvblodssto (hon har nog lyckats få lite shettisgener nånstans, tror jag :angel: ) som fungerar jättebra att ha ute i hagen på fri tillgång på dagtid och inne på nätterna med en rejäl portion hö. Visst, hon blir inte magrare av det, men inte så väldsamt mycket fetare heller nu på vinterhalvåret, när det faktiskt går åt en aning mer energi för att hålla värmen också.

Så gör vi med. Fritillgång på natten och på dagen. Inte har våra varit jätte feta för det. Hästar ska äta mycket grovfoder.

Hej!

Fast hon har redan ca 100 kg övervikt pga den fria tillgången, så jag vet inte om jag tycker att det är ett så litet problem. Inte så att man verkligen ser hur tjock hon är, men vågen ljuger ju tyvärr inte och hennes ork är ju pinsamt dålig.

Av nån anledning har hon "plötsligt" lärt sej att gå upp i vikt när hon får mat- tidigare fick jag alltid mata henne massor. Hon har gått på fri tillgång hela vintern, så det är inte "nymodigheten" i hö hela tiden heller.

/ Lavinia, vars häst borde väga kanske 500, men inte gör det.

men om du kanske blandar höet med halmen och på så sätt lura i henne lite halm? annars så kan ett tips vara att hälla lite melass över, kanske tom blanda ut melassen med lite vatten och sedan hälla över halm och hö blandningen, just så att det blir lite smakligare?

Våra hästar, i olika storlekar från föl till vuxna, har fri tillgång ute. De får även fri tillgång inne på natten, men en del av dom äter knappt nåt hö nattetid. Så jag tror inte ihon måste ha just mer än en tuss.

Däremot tror jag inte du kan banta henne på detta vis, möjligen förhindra att hon blir fetare.

HeJ!

Och tack för svar!

Nej, bantningen tänkte jag försöka genomföra genom långsamt ökande av motionen, men jag vill ju inte att hon ska bli fetare under tiden.

Nu har hon stått inne natt i 3 veckor och faktiskt gått ner 10-20 kg (vågen står ju och vinglar lite och hon vill inte gärna stå still länge på den), så jag tror jag fortsätter på redan inslagen bana med 3 kg/natt om nu inte hon magiskt blir ranghögst i hagen och står med mulen i silaget hela dagarna (igen).

Motionen ökar vi långsamt och gradvis och förhoppningsvis blir pålllan smalare med tiden:-).

/ Lavinia

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 092
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 072
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka