Fri tillgång i hagen - vilken åtgång?

U

Ubbe R

Jag funderar på att börja ge hästarna fri tillgång på hösilage i hagen, och undrar hur mycket som går åt. Jag förstår att det kan variera kraftigt, men ni som gör det kan väl berätta på ett ungefär hur mycket som går åt för er? Berätta gärna också vilken typ av hästar ni ger det till.

Sv: Fri tillgång i hagen - vilken åtgång?

Jag har unghästar på lösdrift (ettårig c-ponny, ettårig d-ponny). De äter mellan 10-15 kg hö per häst, per dygn, beroende på väder.

vi har fri tillgång stor rundbal 200kg tror jag det är den tar slut på ca en vecka när det är kallt. och då är det bara två hästar som äter av den. dom går på lösdrift så dom står runt den där balen 24 timmar om dyngnet typ. ;)

det är föresten 2 varmblod

I snitt äter våra 14-16 kg per dag, men det stämmer ju inte riktigt. Mitt kallblod och ett dräktigt sto vräker i sig rätt mkt mat, åringarna och mitt fullblod äter nog minst och övriga halvblod äter nog rätt så normalt.

Vi ställer ut 2 st balar a 400-450 kg åt dem, de går åt på max 7 dagar till 8 hästar. Normalt sett brukar vi köra ut nya var 6e dag. :) De går bara ute dagtid ca 12-14 h, på nätterna får de några kilon i boxen.

Vi har rundbalar i normal storlek, 120 i diameter tror jag. Det brukar i runda slängar gå åt en bal per dag åt 15 hästar på lösdrift.

har 1 litet halvblod, ett fullblodscross och ett 7 mån föl.

dte går ca 1 st 450 kg bal var 7 dag. (då tar vi även inne höt ur denna bal.)

det där låter ungefär som våra. En 200kgs bal i veckan till 2 hästar som äter dygnet runt alltså. :D Tack för alla svar!

det där låter ungefär som våra. En 200kgs bal i veckan till 2 hästar som äter dygnet runt alltså. :D Tack för alla svar!

Men hallå...
Du frågar om hur mycket hästarna äter, eftersom du FUNDERAR på att börja med fri tillgång.
Men ger du dom itne fri tillgång nu då?

På min lösdrift går det åt ca 100 kg hösilage/dygn. Det är mitt fullblodssto, en
2-årig fjordvalack och två hingstungar födda i år.
Alla 4 är otroligt matglada:D

Oj vad alla hästar äter lite på fri tillgång - eller så är det min dam som är ett matmonster :crazy:

När min dam o syrrans häst (R.I.P. Abbe) gick tillsammans, åt de upp en 250-300 kilos bal på 3 -4 dagar. Max 4 dagar tog det iaf :o

Oj, så mkt :p Men det beror ju på TS halten också om det är mycket eller inte. Vårt har ganska hög TS.
Men det gick åt lika mkt till 4 hästar som till 8 hästar. Dvs, en bal till 4 hästar gick åt lika fort som 2 balar för nu till 8 hästar.

nu förstår jag inte?
Hästarna låter som våra... 2 som (förmodligen) skulle stå och äta dygnet runt. Därav jämförelsen.

ja det varierar ju såklart. Har du någon aning om vilken ts-halt det var i höet?

Jag tolkade det som du menade att hennes hästar, precis som dina, åt upp en 200-kilos bal i veckan på fri tillgång.

När jag hade fri tillgång på ungefär 150kg balar, minns jag inte riktigt hur länge den räckte, men jag vet att i början åt de väldigt, sen när de förstod att de fick nytt hö hela tiden när det tog slut, så kastade de sig inte lika mycket över höet.

ja jag var väl inte så tydlig direkt. tror att ni är tankeläsare :D

jag har stått på stall tidigare, med fri tillgång i hagen. Vissa hästar åt konstant och andra bara nästan jämt :)
Jag kommer inte direkt ihåg hur mycket som gick åt bara. Men det verkar som att de flesta hästar äter ungefär lika mycket när de får fri tillgång, en bal i veckan :D

Ja det var mycket!! :p

Men så hör det till att båda var matvrak som inte gärna lämnade balen många stunder på dagen :D

Näe, har faktiskt inte koll på ett enda värde på höet :o

Men så är jag "bara" medryttare också (fast det är ju ingen ursäkt när det är mer leer mindre bara jag som sköter om hästen:crazy:)

jag har en 2½ årig paint på fri tillgång dagtid 10-12timmar hon äter ca 6-8kg/dag
en mindre storbal ca 150kg räcker nästan 4veckor.
jag har inte balen i hagen utan jag lägger ut dagsranson varje dag, annars blir det förstört!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka