Fri tillgång- hur mycket?

superstar

Trådstartare
Kommer att få hem min häst som tillsammans med en annan ponny ska gå som konvalecent, och därför har vi bestämt att ha dom på lösdrift med fri tillgång på hö.

Vill då köpa stora rundbalar och ställa i lösdriften, men hur länge räcker egentligen en sån? Hur mycket äter hästar när de går på fri tillgång? Det är såklart individuellt, men ungefär?

Vad väger stora rundbalar med hö? Har bara erfarenhet av småbalar och ensilage.

Min är en liten halblodsvallack som "normalt" äter runt 8-10 kg hö/dag, men han skulle säkert gladeligen äta mer om han fick... ;)

Hur vanligt är det att hästar med fri tillgång på hö står och äter hela dagarna, så att det inte fungerar att ha dom på det? är inte så orolig för min egen, men ev den andra... :confused:

Ni som kan får gärna dela med er av lite information.

Ullis

Sv: Fri tillgång- hur mycket?

Hur mycket dom äter är ju som du säger helt individuellt. Min äter 15-17 kg när hon står på fri tillgång (Eng.fullblod) och hennes fd. kompis som är Islänning åt ca 12 kg/dygn.
Oftast äter dom mycket mer i början, sen lär dom sig att det alltid finns och det trappas ner.
Första 2 dygnen åt dom tillsammans 35 kg (!), sen minskade det och de åt som jag skrev ovan.

Dom rundbalarna jag har nu väger ca 240kg men det finns ju både lättare och tyngre. Har ett varmblod storlek maxad D-ponny och en shettis. Jag ställer inte ut nån hel bal utan lägger ut rejäla högar 2-3ggr/dag. Än så äter dom inte så himla mkt för det finns även lite kvar att gnaga på runt om i hagen (ca 2,5hektar). När snön kommer tippar jag på att varmblodet äter ca 15kg/dygn. Jag lägger höet så långt från vattenkaret som möjligt för att dom ska få gå lite där emellan. Men dom brukar stå och äta av höet ca 2 timmar åt gången sen strosar dom runt i resten av hagen för att komma tillbaka om ett par timmar igen!

Har tidigare haft rundbalar som då vägde ca 150-200kg. Mina halvblod äter ca 10-15kg/dag nu men då finns det fortfarande lite bete kvar i hagen på dagen. Hamnar nog på ca 15-20 kg/häst i vinter. Islandshästen äter 8-10kg/dag nu och han äter nog ca 10-15 kg/dag i vinter.
Har tidigare ställt ut en rundbal i hagen och låtit hästarna äta hur mycket de vill. Blev tyvärr mycket nertrampat och förstört så i vinter slänger jag ut tillräckligt med hö på morgonen så det nästan räcker hela dagen. Sen får de mer hö inne i stallet på natten.

Jag har haft fri tillgång till mina 2 kallblodstravare. Jag ställde ut en bal på ca 250 kg var 11:e dag = 11 kg/dag/häst. Jag låter plasten vara kvar på balen i hagen, men jag skär upp små hål upptill alt. skär bort som ett lock (den faller inte isär då). Sen får man gå dit någon gång och slänga ihop det dom har dragit ner och ta bort lösa snören mm. Dom brukar vara ganska bra på att städa, och så gäller det att man inte ställer in en ny bal innan dom har städat klart.
Dom äter konstant ett par/tre timmar på förmiddagen sen gör dom annat, vilar, strosar, betar, gräver i snön mm. Sen går dom och äter lite nu och då resten av dagen. Det var bara i början som dom åt lite mera, tills dom insåg att maten tog inte slut.
Att ge högar innebär att det blir lite "krig" om maten när någon kanske egentligen vill gå därifrån men törs inte riktigt lämna maten, för "kompisen" kanske äter upp alla högar.
Jag tycker att alla som jag sett ha storbal i hagen har väldigt harmoniskt i hagen. Ett stuteri som har ca 10-15 hästar i varje hage med 2 balar/hage går kanon (även fast det bara är ston) Alla får äta, och dom äter inte samtidigt alla gånger, utan när någon vilar äter andra etc.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama