fri tillgång hösilage i hagen

T

Tramsta

Hur fodrar ni på nättena som har fri tillgång i hagen...??..det blir rätt länge utan mat om de går in vid 19 och ut igen vid 8-9tiden på morgonen..åsikter om detta..eller tips..?! nu har de halm nattetid och så då kraffoder morgon och kväll.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: fri tillgång hösilage i hagen

Jag har en stor tunna i varje box som jag fyller med hösilage varje kväll så får hästarna fri tillgång även inne. Har halm i boxarna så de kan även äta av halmen om hösilaget skulle råka ta slut.

Jag ger så mycket på kvällen att det finns några strån kvar på morgonen = fri tillgång.

Jag ger givetvis ensilage eller hö även inomhus, vill inte att de ska stå utan mat så många timmar.

pemi

Vi ger hösilage i fri tillgång ute.
Inne på natten föredrar jag att ge hö, dels luktar det inte så mycket i stallet då, och så har jag lättare att hantera höet inomhus, än vad jag skulle ha om jag gav hösilage inne.

Jag ger så mycket att dom inte äter upp allt, det finns alltid kvar lite på morgonen.

Alla våra har fritt på hö inne.
Det finns alltså kvar på morgonen.
Ingen äter halm..Fast dom står upp till knäna med sånt.

AM

Min häst har fri tillgång på ensilage i hagen, går ute mellan ca 9 - 22. I boxen lägger jag hö som han får äta över natten, men han äter inte så mkt av det. Jag tror mest att han noppar lite i det för att ha ngt att göra :)

Våra har fri tillgång på hösilage ute
Inne har vi gjort "höhäckar" i ett hörn av varje box. Där fyller vi upp med först hö och hösilage över så de har fri tillgång under natten.
Iom höhäckarna så trampas inte det som de inte orkar äta upp runt och ned i skiten.
Fungerar jättebra.

På vintern så fick unghästarna sista delen av rullen på en hösilagebal som ställdes ut på olika ställen.

Iom att vi fodrade med samma som resten av stallet så blev det inte så många kilon varje gång = mindre spill.

Annars så lade vi ut högar på många ställen i hagen som räckte hela natten (bara tre hästar).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 344
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar