Fri tillgång- hö

fruL

Trådstartare
Jag undrar om ni som har hästarna på fri tillgång(stora hästar) vet ungefär hur många kilo per dygn de äter?
Hur mycket går det åt till två stora hästar?
Mycket tacksam för svar och funderingar!

Sv: Fri tillgång- hö

2 st fullblod = drygt 2 rundbalar i månaden :)

Exakt hur många kilo det blir vet jag inte, men jag räknar med minst 10kg/dygn/häst.

Hö med 79% ts dvs för mina hästar blir det ca 1,6-1,75kg ts /100kg häst

5 hästar åt upp en bal i veckan. Balen väger ca 400 kg. Det blir 11,42 kg per dag! Så nånstans 10-15 kg beroende på individ skulle jag tippa. Nu är mina ute ca 12 timmar per dag. O så får de så mkt de orkar äta upp inne under natten vilket är 3-8 kg beroende på kuse o storlek.

har ett fbl, stor kille på ca 170 och han har fri tillgång, äter mellan 15-20 kg hö per dag, snittar nog på 17 kg skulle jag gissa på.

Det är väldigt individuellt, men räkna medd mellan 10-25 kg per dag. Jag vet ponnyer som kan sätta i sig 15 kg lätt på en dag, men ett halvlod som bara fick i sig 10 kg pern dag. Kanske en medel summa på 15 kg? Jag räknade på 20 kg på de större hästarna här, och 15 på de mindre. Hade räknat på den vikten och antal balar fram till nyr, det räckte en månad till. Det blir lite spill på fri tillgång också för det mesta.

Tack så mycket för svaren!
För oss blir det nog en arab och en welsh/arabkorsning.
Det är ju inga bjässar direkt....
Kan nog räkna med ca 15kg per häst då....

Nu när jag ändå är inne på ämnet- blir hästarna feta av att gå på fri tillgång?
Står de bara och äter eller förstår de efter ett tag att maten inte försvinner o har ro att göra annat än äta?

Ingen häst här är fet. Man får snarare passa sig om man har flera hästar på en bal så att ingen blir smal. En del hästar kan ju vakta balen mot de som är lägre i rang.

Nu när jag ändå är inne på ämnet- blir hästarna feta av att gå på fri tillgång?
Står de bara och äter eller förstår de efter ett tag att maten inte försvinner o har ro att göra annat än äta?

Vissa hästar blir jättefeta och vissa inte. Och allt däremellan, man får testa.

Ok, man hör ju ofta argument emot fri tillgång att de blir feta men jag vill gärna ha mina på fri tillgång och ute så många timmar som möjligt per dygn. Jag tror att hästarna blir sundare då.
Jag tänker i alla fall testa när jag får hem mina!

Det beror ju också på hur kallt det är. I vintras stod våra hästar, som går på lösdrift, och åt non stop. De pillade nog i sig i alla fall 20 kg per häst. Nu när det är varmt och skönt så ser man sällan att de står och äter, de står och hänger, solar eller ligger och sover istället. De går till näten/balen ett par gånger om dagen och tuggar en stund men de får inte i sig några enorma mänger längre. Kan i och för sig hända att de äter mer på natten!

I min förra hage (lösdrift) så stod 3 hästar totalt, en 2-årig c-ponny, en travare och så min, övervuxen ponny, dom åt en 400 kg bal på 6 dagar=22 kg/var ungefär.

Iofs var det vinter så ganska kallt.

Min förra häst åt närmare 25 kg under kalla vintern. Den nuvarande ligger nog kring 16-17 kg. De äter mer av blöt bal.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 564
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama