Fri tillgång eller tre mål?

TinyWiny

Trådstartare
Är det fel att ge hundar fri tillgång till sin mat?

"Måste" man ge en valp tre gånger per dag eller är det ok med fri tillgång så länge hunden är i normal hull?

Sv: Fri tillgång eller tre mål?

Jag vet bara att mina skulle nog ätit ihjäl sig de första dagarna om de haft fri tillgång. Jag har alltid gett tre (i början fyra) x / dag. Om valpen inte börjat äta inom 5-10 min har jag tagit bort maten. Har funkat bra för mig. Ingen hund har någonsin matvägrat, förutom hanhunden då tiken höglöper.

Okej mina äter inte ihjäl sig;)

Min gamla hund har alltid haft fri tillgång och jag gjorde likadant med valpen utan att tänka:angel:

Min började äta sämre när hon hade fri tillgång, hon "tappade intresset" för maten eftersom den alltid fanns där. Hon äter mycket bättre (och jag har bättre koll på exakt hur mycket hon får i sig) när hon bara får mat ett visst antal ggr per dag.
Men den är nog rätt individuellt hur det fungerar med fri tillgång...

Jag kör med fri tillgång, gjorde det inte med den stora hunden när hon var valp men däremot med den lilla.

Båda mina hundar är i bra hull och jag tycker att dom anpassar sin matmängd själva utefter hur mycket dom gjort under dagen.

Slapp-dagar är det bara lite halvätet i skålen, men efter ex. en dags spring i skogen är det alltid slut.

Tillägg: Mina hundar går inte och småäter i skålen hela dagarna, utan äter bara en gång, oftast eftermiddag/kvällstid.
Det är någon enstaka gång de går och tar sig någon bit under dagen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger mat 2ggr dag.
Dels vill jag veta hur mycket hundarna får i sej, sen är jag väldigt noga med att blöta upp maten- vilket inte skulle vara så trevligt att göra om maten alltid stod framme :crazy:

Sen belönar jag med godis när jag tränar mina hundar- belöningen blir ju helt klart inte lika attraktiv om hunden alltid är mätt!!

Min hund har fri tillgång av foder. Har försökt att få henne att äta två gånger om dagen men hon svälter sig då hon vill ha maten där på golvet att äta när hon vill själv. nu äter hon och mår bra.

Min hund åt jättedåligt och helst inte alls när vi hade bestämda mattider. Oavsett om maten serverades en, två, tre, eller fyra gånger om dagen.

Nu har han fri tillgång och äter ungefär en dagsranson om dagen helt av egen och fri vilja. Helst vill han äta sent på kvällen/natten när det är mörkt och husse och matte ligger still i sängen.

Min gamla tik har fri tillgång och har alltid haft, hon äter helt enkelt inte tillräckligt annars och hon har väldigt lätt att falla ur hull.

Som ovanstående äter hon även mest på natten.

Min tik har nu senaste 1½ året haft fri tillgång till mat och det fungerar finfint.

Med min väninnas hund skulle det inte gå då den äter tills matenb tar slut.

Hur gör ni som har fri tillgång på mat med hundens motion??

Själv håller jag som regel att en timme före maten och två timmar efter tar vi det lugnt. Min hund äter 2 mål om dagen.

Vi hade alltid en skål torrfoder framme åt gamla hunden plus att hon fick sin 'vanliga' mat. Hon gick och pillade i skålen med torrfoder då och då men åt inte mer än kanske en halv deciliter om dagen, så hon fick ha den framme. Nu när vi fick valpen fick vi ta bort det, hon käkar upp det på nolltid ;) Men om hon lugnar ner sej med maten kanske vi stälelr fram det igen, gamla hunden verkade bli lugnad av att gå och pilla i fodret. Nu får de tugga ben i stället, men det är bara lillhunden som är intresserad :p

Jag anser att fri tillgång är det bästa i den mån det är möjligt. Men jag är ingen expert.

Min hund äter mer eller mindre beroende på hur han mår och hur mycket stimulans han får. Hans aptit är en viktig signal för mig att se hur han mår just idag. Även när han väljer att äta, mm.

Så för min hund är fri tillgång ett bra alternativ. Bättre än fasta mål. Nu kan han välja att äta när han är avslappnad och flocken är samlad (mestadels på kvällen/natten) och han behöver aldrig stressa.

Kan tillägga att min sambo (hundens ägare) trodde att han skulle äta ihjäl sig när jag försökte få honom att börja ge honom fri tillgång. Men med lite övertygan från mig som ledde till ett försök så visade det sig att han åt mycket lugnare och mindre när skålen aldrig blev tom. :) Förut var maten tom vitkigare än att vinka av oss när vi åkte hemifrån. Idag åker han hellre med flocken.

Senast ändrad:

Hur gör ni som har fri tillgång på mat med hundens motion??
Eftersom han självmant nästan bara äter kvälls- och nattetid så kan vi jobba dagtid som vanligt. De småbitar han kan täckas stoppa i sig medan solen fortfarande är uppe gör förmodligen plus/minus noll.

(Han hinner få i sig mer godis under ett träningspass... ;))

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
521
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
488
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka