Fri tillgång eller fodring 3 gånger per dygn? Vilket ska jag välja?

Vitavi

Trådstartare
Ska välja stall till hästarna till i höst och det ena stallet har fri tillgång på hö i hagen 7-19. Det andra stallet fodrar med hö 3 ggr per dag, morgon kl 7, lunch i hage kl 13 och kvällshö ca 19-20.
Jag tycker egentligen att 3 ggr per dygn är för lite men samtidigt blir mina hästar lätt lite småtjocka på fri tillgång :-/ hur skulle ni göra?
 
Fri tillgång och mer motion?

Jag har mina på fri tillgång, det funkar bra även med den lättfödda shettisen. De står inte hela tiden vid maten, utan leker, dricker vatten, sover, vilar och bara är också. Jag satt i våras och tittade på hästarna i hagen, av 2 timmar stod mina små vid balen kanske 40-50 minuter totalt. :)
 
Jag hade lätt valt fri tillgång. Har det till alla mina hästar, där hälften är shetlandsponnyer. Har inga större problem med att de äter sig feta, utan faktum är att de tappar av sitt sommarhull på vintrarna trots fri tillgång på bra hösilage.
 
Jag hade min häst i ett stall med fri tillgång förra våren, i höstas flyttade jag henne till ett stall där det är fodring 3 ggr/dag. Min häst funkar absolut bäst i det nya stallet. Hon är svår att hålla nere i hull och då är det bättre att styra hennes matintag själv.
 
Man kan ju prova fri tillgång och se om det fungerar. För min häst gjorde det inte det. Han stod vid balen och tryckte i sig konstant, trodde det skulle ge sig - men icke. På slutet i det stallet såg han ut som en spärrballong. Nu fodras han tre-fyra gånger per dygn, mycket bättre för oss att kontrollera hans högiva.
 
Vet du näringsinnehållet på grovfodret? Är det total fri tillgång eller någon slags begränsning, tex nät eller annan anordning? Hur är hagarnas utformning? Är risken att de kommer att bo i maten eller fixar de att göra annat än att äta?
Om det är för bra så kan fri tillgång för vissa vara väldigt illa om de kan trycka i sig hur mycket som helst och jag hade först undersökt det och möjligheten att tex kunna blanda ut med halm om nödvändigt. OCH frågat hur de ställer sig ifall hästen/hästarna inte fungerar på fri tillgång - får man ge portioner eller är det flytta som gäller?
Aldrig att jag hade riskerat extremt feta och slutligen kanske sjuka hästar bara sådär..Utan man måste veta först vad man har för alternativ att styra näringsinnehållet om det blir nödvändigt och hur andra ställer sig till den frågan.
Fri tillgång är det bästa, men man måste ju också titta på näringsinnehåll och vad för hästar det handlar om.
Följderna kan ju annars lätt bli koliker, fång och fetma som leder till överbelastningsskador.
Annars är ju flera mål om dagen bättre och ingår det 3 fodringar kanske det går att ordna så att fler kan ges per dag?
Personligen tycker jag 3 fodringar är för lite men som sagt borde det ju inte vara förbjudet att ge ytterligare vid behov.

Det bästa är i alla fall att man tar reda på allt vettigt runt fodringarna, så att man inte flyttar in och sen fungerar det inte och stallägare eller övriga vägrar andra lösningar..blir enormt jobbigt då.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag hade inte tagit någon av dom. Risken är ju att dina redan runda hästar blir ännu värre på fri tillgång och du iaf måste flytta till ett annat stall.

3 fodringar/dag tycker jag är för lite, jag vill ha minst 4.

För mig hade det varit som att välja mellan pest och kolera, men jag hade hellre tagit 3 fodringar/dag och iaf vetat att min häst inte riskerade fetma, mycket för att feta hästar dels sliter mer på sina kroppar och dels för att fångrisken ökar när de är feta. Tyvärr går det ju inte att veta säkert att man hinner motionera hästen så mycket som krävs när de går på fri tillgång (min behöver tex minst 2 timmar/dag rätt hård träning för att inte bli tvärfet).

/Lavinia, som tyvärr har rätt dåliga erfarenheter av fri tillgång och har sett alldeles för många "välmusklade" (läs: galet feta) hästar på fri tillgång.
 
Problemet i sig behöver dock inte vara den fria tillgången, utan att när det felar har man alldeles för dålig insikt i vad för grovfoder man lagt ut (troligen för kraftigt för ändamålet + hästtyperna om de blir som bollar). Man kan och bör anpassa grovfodret efter hästtypen isf annars håller jag med om att det kan vara direkt olämpligt.

Likaså borde det inte vara förbjudet att ge fler mål än 3 bara för att det ingår, jag tycker också det är för lite men det kanske finns andra lösningar och det bör man undersöka då precis som du nämner kan båda lösningarna bli lika dåliga. I ett stall jag stod ingick det 3 fodringar men vi själva utökade det till 5-6 st/dygn då vi ansåg det som lämpligare.

Och som jag skrev däremot om andra i stallet, tex stallägare motsätter sig individanpassade lösningar, då kan det bli fruktansvärt svårt att säga att nåt är lämpligt.
 
Mycket beror ju på värdena på grovfodret och de flesta kan inte välja och vraka mellan olika partier så det är ju svårt att veta innan. Det kan ju också vara så att vissa i stallet vill ha en Mj på 10 medans andra vill ha en Mj på 6 och vem lyssnar stallägaren på då?

Jag hade inte tyckt att det var okej med något av alternativen. Möjligtvis om hästen äter halm och att man isåfall enbart ger halm på natten på det stället med fritillgång eller att man blandar ut givan och ger övervägande halm och kompenserar det med ett proteinkoncentrat på det andra stället så att de har att äta längre tid. För även på fritillgång på halm kan ju hästar bli feta. Halm innehåller ju ändå ca 5 Mj/kg ts.

Jag tycker inte heller att det är okej med så lång tid mellan målen som 11-12 timmar. Jag vill ha max 8 timmar på natten för annars måste man ändå ge så mycket till kvällen att hästen riskerar att bli fet för hästen kan ju inte stå utan grovfoder i 8-9 timmar och då innebär det att hästen behöver en ordentlig kvällsgiva också.

Finns det någon möjlighet att ge kvällsgivan i småmaskigt hönät? Finns det någon möjlighet att ge fritillgång fast med småmaskigt hönät över så att de inte kan äta lika fort och mycket?

Sedan beror det ju på hagarna också. Går de i vidsträckta kuperade hagar där de verkligen måste röra sig mellan grovfodret, vattnet och ingången och att hagen uppmuntrar till rörelse och lek eller står de i en platt liten ruta där de kan gå 10 meter innanför grinden och stå still där och äta hela dagen? Det beror också på hur hästarna är om de busar och leker om hagen tillåter det eller om de ändå helst står stilla och äter.

Sedan är ju frågan hur mycket motion du kan ge dina hästar. Kan du öka motionen så mycket att det kan kompensera för den fria tillgången eller blir de feta även när du har räknat med den motion de kan få?

Jag hade aldrig fodrat mina hästar på ett sådant sätt att de riskerar att bli feta med alla följdsjukdomar som kan följa på det utan jag hade helt enkelt letat vidare efter ett stall med kortare tid mellan kväll och morgongiva och med fler fodringstillfällen.
 
Hur många fodringar det är per dag känns i min värld ganska ointressant. Frågan är hur långa perioder hästarna står helt utan foder.
Det beror ju på vad du har för häst. Med en lättfödd som inte får äta för mycket är det en omöjlig ekvation att inte ha för många timmar utan mat på få fodringar. Då är antal fodringar faktiskt väldigt viktigt, skulle inte alls se det som ointressant.
 
säger som @SaraXX .
jag hade valt stall 1 med begränsade fodringar om jag hade en lättfödd häst helt klart, och om hästarna står på halm nattetid. Då finns inget egentligt problem frågar man mig.
Problemet med hysteri runt att hästarna ska ha dukat smörgåsbord dygnet runt är dock ett problem i dagens sverige och har blivit en välfärdshälsofråga för våra hästar i väldigt många aspekter.

allmänt knapplån i övrigt:
att flytta in med tveksamheter om det funkar för just sin häst och öht ha tankar att om det inte fungerar så ska det modelleras om med godkännande från stallägare osv, är en dålig ide.
Man bör alltid välja stall man känner att grundprinciperna och regelverket ang. rutiner runt hästarna är ngt man kan köpa och leva med som hästägare. Det fungerar inte annars, ffa kommer det inte fungera för den inack som sen ev. känner behov av att alla rutiner behöver ändras pga dess individ. Det kommer inte gå hem utan den personen kommer isåfall få se sig om efter ny stallplats, vilket ju blir otroligt jobbigt för den personen och även alla övriga inblandade att behöva styra med.
 
Senast ändrad:
Fri tillgång och mer motion?

Jag har mina på fri tillgång, det funkar bra även med den lättfödda shettisen. De står inte hela tiden vid maten, utan leker, dricker vatten, sover, vilar och bara är också. Jag satt i våras och tittade på hästarna i hagen, av 2 timmar stod mina små vid balen kanske 40-50 minuter totalt. :)

Hur mkt motion per dag? Är en timme per dag gör lite?
 
Ska välja stall till hästarna till i höst och det ena stallet har fri tillgång på hö i hagen 7-19. Det andra stallet fodrar med hö 3 ggr per dag, morgon kl 7, lunch i hage kl 13 och kvällshö ca 19-20.
Jag tycker egentligen att 3 ggr per dygn är för lite men samtidigt blir mina hästar lätt lite småtjocka på fri tillgång :-/ hur skulle ni göra?

Om 3 fordringar per dag är lite eller inte beror ju helt på hur mycket mat som ges vid dessa tillfällen. Jag vet folk som fodrar en gång i veckan, ändå står hästarna aldrig utan mat. Jag vet också de som fodrar 4 gånger om dagen där hästarna ändå står utan mat många timmar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 740
Senast: Angel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 586
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp