Fri tillg. o ridning

M

Minime

Ni som har hästar med fri tillgång på grovfoder; låter ni hästarna vila magen en stund innan ni rider(utöver den stund det tar att göra i ordning den)? Hur länge isf?
Finns det inte någon risk för att hästar kan få mjälthugg?

Jag brukar göra så att om jag ska rida på förmiddagen så får hon lite frukost inne, som hon äter upp på ca 1 timme, sen väntar jag ytterligare 1,5 - 2 timmar efter det innan jag rider. Sedan får hon antingen resterande frukost+lunch inne eller fri tillgång i hagen.
Men när jag ska rida på em har hon ju vart i hagen hela förmiddagen och haft fri tillgång, och då vet jag inte riktigt hur jag ska/bör göra.

Sv: Fri tillg. o ridning

Hur gör du när hästen är på bete då? Det är ju precis samma sak.
För hästen är det nog inga problem att ha grovfoder i magen, det är ju värre för den att motionera utan mat i magen, eftersom då magsaften som ju produceras hela tiden "skvalpar omkring".

Själv tar jag helt enkelt in hästen (de går på lösdrift), gör i ordning inne (ca 1/2 timme) och rider sen. Kör vi till ridhus så går det ytterligare en halvtimme. Aldrig några problem.

Kraftfoder ger jag efter jag har ridit.

min går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage. jag brukar bara ta in honom och göra iordning och sen rida.

Jag gör i ordning o rider, hon står på fri tillgång.
Däremot är jag försiktigare efter kraftfoder och väntar någon timme, eller skrittar fram extra länge.

Har hästen magen full med grovfoder så är det ingen fara att rida, men är magen full av kraftfoder då hade jag nog väntat en stund

På bete får hon också vila magen i dryga timmen innan ridning... men nu har man ju inte lika mkt tid om man ska hinna med något i dagsljus. Men än så länge verkar det som att det i allmänhet inte är nån fara då att inte vila... handlar ju inte om några elit-träningspass heller.

Min matglada ponny kan vara jätteslö/ orkeslös efter hon gått på bete. Men hon får gå på bete några timmar per dygn så när hon väl är på bete så äter hon nog hela tiden. Det kanske inte blir riktit samma sak om man har en häst med mer normal aptit på fri tillgång.

mina har fri tillgång på grov foder och när jag kommer står står dom offta I balen med hela huvet å äter jag tar in å rider.. därimot om dom ätit kraft foder brukar jag vänta 1 timme.

du kan klart rida efter att dom ätit grovfoder.. jag mnear i de vilda betar dom å sen kan de blir en bra bit i full galopp för att sedan äta igen =9 så det är ingen fara

Men än så länge verkar det som att det i allmänhet inte är nån fara då att inte vila... handlar ju inte om några elit-träningspass heller.

Nej, precis, det är ju skillnad på om du ska köra terrängdelen i fälttävlan eller ett galopplöp, eller om du bara ska köra ett normalt dressyrpass eller en skogsrunda.
Vildhästarna kan ju inte heller gärna be rovdjuren vänta en timme innan de måste fly undan....

När det gäller distanshästar (rätta mig nu om jag har fel) så är det ju att föredra att hästen har lite grovfoder i magen, då grovfoder binder vatten, som hästen sedan kan nyttja under längre tid än om magen varit tom?

En häst behöver inte *vila* magen med grovfoder. en häst är gjord för att kunna hantera stora mängder grovfoder SAMT kunna fly fort om det skulle behövas...alltså springa långa sträckor med magen full i mat. Det skulle se illa ut om en häst inte hade den förmågan. Kraftfoder är en annan sak, men med grovfoder behöver man inte vänta.

Så som hästens magsäck är konstruerad så är det snarare en fördel att den har grovfoder i magen när den rör på sig.

Den nedre delen av magsäcken, där magsyran finns, är försedd med ett skydd för att inte frätas sönder. Detta skydd finns inte i den övre delen, så för att förhindra "skvimp" som skulle kunna orsaka magsår så måste magsyran vara uppbunden i grovfodermassa.

"Tanken" bakom hästens konstruktion och beteende, med ständig tillförsel av galla, lååånga ättider osv hänger ihop med att kunna äta i farten, lite i taget och ständigt vara flyktberedd. Det vore ganska opraktiskt för en häst att vara tvungen att smälta maten innan den kan prestera...;)

Detta gäller inte kraftfoder, det tas om hand på ett annat sätt av hästen, så där bör man vänta en stund innan motion.

Innom distans så kan du bli utesluten i vet.grinden om hästen inte har några tarmljud(tom mage)så man erbjuder hästen att äta där man kommer åt utefter banan....

FPL

Aha ja... där ser man! Man lär sig nåt varje dag! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 078
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31