Fri skritt

P

ponnydamen

Återigen en fråga om dressyr.
Hittade LC 1 och det ser ut att vara på en bra nivå för min dotter.
Men undrar, när det står fri skritt betyder det skritt på långa tyglar då?

Sv: Fri skritt

Återigen en fråga om dressyr.
Hittade LC 1 och det ser ut att vara på en bra nivå för min dotter.
Men undrar, när det står fri skritt betyder det skritt på långa tyglar då?

Precis. Skritt på långa tyglar, då hästen sträcker på hälsen och skrittar på med god steglängd.

Fri skritt - Fullständig frihet från tygeln. Bakhovarna ska sättas ned klart framför framhovarnas spår.

Ökad skritt - Ska vara vägvinnande och ha ett klart övertramp. En lätt kontakt med hästens mun. Hästen ska lämnas frihet till att länga halsen för att möjliggöra det vägvinnande steget. Nosen bör inte komma längre ned än i jämnhöjd med armbågen.

Mellan skritt - Hästen ska vara på tygeln med eftergift i nacken. Tillåt huvudet att pendla i takt med fötförflyttningen. Ryttarens hand följer med i rörelsen. Fotförflyttningen ska ändras så lite som möjligt i förhållande till fri skritt.

Samlad skritt - För över mer vikt till bakdelen. Benen ska lyftas mer energiskt. Steglängden kortas. Bakhovarna ska sättas bakom eller i motsvarande framhovs spår.

(http://web.telia.com/~u11702908/hasten/gangarter.html)

hahaha, fri skritt är det enda jag får bra på. blir väl dock inget mer tävlande på min häst...buhuuu :cry: ...

och ja fri skritt är skritt på lång tygel :)

Ja vissa domare tycker att det är viktigt att ge full tygellängd. Höll 3/4 i senaste fria skritten och fick kommentar om det i protokollet.
Man ska inte lägga ner handen i "viloläge" i den fria skritten utan hålla korrekt handställning även här.

hej!

jag tränade detta nyligen för en välutbildad dressyrdomare, och hon sa at det viktigaste var att

1) hästen gick helt fri från inverkan av tygeln
2) hästen skulle trampa energiskt med bakbenen och frambenen
3) hästen skulle vara villig att gå framåt

lycka till!

typ kl

ur TR ang fri skritt:

"Fri skritt är en vilande rörelse, där hästen lämnas fullkomlig frihet
från tyglarna och tillåtas att sträcka ut hals och huvud. Tygeln ska
hänga fritt. Lösgjordheten i bog- samt höftparti samt
ryggverksamheten tillsammans med ett tydligt övertramp anger
kvaliteten på den fria skritten."

Tack:bow:
Kanon att kunna fråga och få så bra svar med extratips.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
940
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka