fri skritt eller ökad skritt

fio

Trådstartare
i CIC* A programmet står det i nytrycket att det skall vara ökad skritt istället för fri skritt då borde det vara det som gäller eller hur? Ni som red programmet i Mantorp ?? Svara?

Sv: fri skritt eller ökad skritt

På det protokollet jag läser , står det fri skritt på lång tygel Och inom parantes med bibehållen kontakt. Protokollet är från förra året, har det ändrat i år? Är det något annat som är ändrat?

På det protokollet jag läser , står det fri skritt på lång tygel Och inom parantes med bibehållen kontakt. Protokollet är från förra året, har det ändrat i år? Är det något annat som är ändrat?

Ja det finns i nytrycket som kom ut i år där står det ökad skritt istället för fri skritt. Inget annat har ändrats

okej, men det måste väl vara det nya som gäller? iofs så skull det nog inte synas så mkt skillnad på min ökade skritt och den fria med bibehållen kontakt....

inte min heller förutom tygellängden då kanske man får väl göra något mittemellan så garderar man sig

det strå så i förra för de har över satt det från engelskan. det ska vara en ökad skritt. enlg min tränare som är dressyr domare.

kl

konstigt detta, i det engelska står det:
Change the rein in a free walk on a long rein
och i det franska:
Changer de main au pas libre, rênes longues och till och med jag som skolkade på typ hälften av fransklektionerna förstår att det betyder lång tygel :angel:

varför blir det ökad skritt på svenska då? :confused:

/PF som iofs är glad om det är ökad skritt och inte fri...

Fri skritt på engelska heter "on a free rein" I den första svenska översättningen hade man skrivit "free walk on a long rein while maintaining the contact" som betyder ökad skritt.Eftersom vi brukar skriva fri skritt på lång tygel blev det en felöversättning.Nu har man rättat till det, men det har varit ökad skritt hela tiden egentligen, bekräftat med int domare.

Jag satt och skrev med domaren i den * klassen och dom snackade om detta innan och då sa dom att om någon rider med lite kortare tygel så skulle inte domaren bry sig så mkt om det för det är ju som sagt en tolkningsfråga....

Fri skritt på engelska heter "on a free rein" I den första svenska översättningen hade man skrivit "free walk on a long rein while maintaining the contact" som betyder ökad skritt.Eftersom vi brukar skriva fri skritt på lång tygel blev det en felöversättning.Nu har man rättat till det, men det har varit ökad skritt hela tiden egentligen, bekräftat med int domare.

men alltså.....nu kollade jag det 2*iga programmet och där heter ökad skritt extended walk (helt logiskt)
varför skulle de använda olika benämningar i 1* och 2* om det betyder samma sak :confused:

Därför att ibland är originalet skrivet på franska, och ibland på engelska, beroende på vem som gjort programmet från början. Och, jo det är bekräftat på FEIs domarkonferens om det 1* programmet. De svenska domare som säger något annat har alltså fel. Sen att det säkert påverkar bedömningen ibland är ju bara att beklaga...

Aha :idea:
Men det kanske vore på sin plats då att FEI ändrade till en entydig formulering (lämpligtvis extended walk) istf flera olika....

Skulle precis skriva att jag aldrig märkt ngn skillnad, men hittade ett protokoll där domaren ville se "helt lång tygel".
Alltså hade domaren fel :D och jag rätt.
(Hade läst på det engelska eftersom jag vet att översättningarna lämnat en del övrigt att önska)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 489
Senast: ameo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 149
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024