Fri betsling

Sv: Fri betsling

*KL*

Får man tälvla på tredelat med fasta ringar?

/ Lisa, som inte är så insatt i det där med bett.

Vid fri betsling skulle jag rida på rak pelhamstång med två tyglar eller kandar redan nere på LB eftersom det är det enda min häst trivs riktigt bra på.

Dem jag redan rider på, Sprengers nya tredelade anatomiska Dynamic Rs samt kandar med vippstång & tvådelad eggbridong.

Måste ändra mig, hade velat ha Sprengers Dynamic RS. :love:

Ja. Jag har tävlat på det i flera år & är LA domare. ;) Jag menar fasta ringar som i eggbett, inte d-ringsbett dock.

Men det är väl på gränsen mellan d-ring och eggbett?

Menar detta
414064-big

*knapplån*

Bettlöst huvudlag (kapson, hackamore eller bosal), rakt lätt böjt med fasta ringar eller tredelat med fasta ringar.

Dynamic RS bettet har jag inte tävlat på, bara ridit på hemma. Hästen jag tävlar på nu går bara på kandar på tävling. Men jag ska undersöka om man får tävla på det, då jag skulle vilja göra det på unghästen så småningom.

Det bett jag menade att man får tävla på är ett vanligt tredelat med fast ringar. *Lisa* frågade ju inte om Dynamic RS utan om vanligt tredelat med fast ringar. Sånt här:

3muff.jpg

Jaha du svarade mig därför frågan.
Hoppas att man får tävla på det.

Rakt, svagt böjt bett med fasta ringar. Bästa som finns.
Alt. mitt Sprenger som är tredelat med en rulle på droppen, funkar riktigt bra på min fux.

jag vill rida på rakt tränsbett med fasta ringar. jag och carrera har enorma problem i dressyren eftersom han inte alls trivs på delade bett, han blir orolig av att de inte är solida, men som tur är kan jag rida kandraklasser, men ibland vill man ju starta något lägre...

vet nån varför raka bett inte är tillåtna? jag kan förstå pelham och pessoa med hävstångseffekt(okej, inte pessoan då), men att rakt tränsbett är ju ganska milt och väldigt vanligt i sverige och efter vad jag har läst i tråden verkar många vilja rida sina hästar på raka bett

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 480
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025