T

Taminn

Jag har en hingst under inridning som föddes 07. men jag undrar om jag har tillstånd att betäcka med honom om han blup ligger på 100? jag hade inte tänkt mig att ha han som hingst men pgv hans exteriör och hans föräldrars vilja så fick jag lust med att betäcka med två av mina egna ston

Sv: Fri avel

Det kan du ja, lös en betäckningslicens för din hingst och den kostar 6000 kr. Kolla med SIF så att inte andra krav ställs också som ev kan komma att kosta pengar.

Hingsten måste även vara DNA-typad mot dennes mor & far.
Man ska även göra en veterinär besiktning & skicka in till SIF.

Står endel om detta i en tråd jag skrivit, sök på betäckningsbevis :)

Hingsten måste även vara DNA-typad mot dennes mor & far.
Man ska även göra en veterinär besiktning & skicka in till SIF.

Står endel om detta i en tråd jag skrivit, sök på betäckningsbevis :)

Vi utgår ju från det ja, eftersom det är en 2007 och då ska den ju finnas DNA efter bägge om den är reggad i SIF. Att sedan kolla med SIF om andra åtgärder tillkommer som kan medföra kostnader, var just röntgen.

Vi utgår ju från det ja, eftersom det är en 2007 och då ska den ju finnas DNA efter bägge om den är reggad i SIF. Att sedan kolla med SIF om andra åtgärder tillkommer som kan medföra kostnader, var just röntgen.

Men om inte reglerna har ändrats, så krävs röntgen från 5 år ålder så jag antar att detta inte är aktuellt nu skulle jag också skriva.

numera finns det ingen gräns för att bli godkänd utan alla hingstar som genomgått en totalbedömning får lösa betäckningslicens sen är det upp till hästägarna själva om de vill använda hingsten i avel eller inte.

Jag antar att du inte ska betäcka nu redan i höst eftersom det är ganska sent så då är det nästa år när han är 4.

Det bli billigare att visa honom på bedömning och lösa licens eftersom licensen är dyrare om han inte är visad och för att de dessutom tar ut en högre avgift sen när fölet skall registrerats.

Sen kanske han inte får någon superbedömning om man visar själv och han är så ung men det är i alla fall billigare plus att du får veta hur han är :) men å andra sidan är det en massa jobb med en bedömning.

Det är nya regler från och med iår.

Detta är från avelssektionens avgifter 2010:
Tillstånd
Betäckningslicens totalbedömd hingst & Blup-hingst 3000:-
Betäckningsbevis ej totalbedömd hingst 6000:-

Under Plan & riktlinjer hittade jag detta:

7:5:7 Betäckningsbevis
Obedömda hingstar, registrerade i World Fengur skall lösa betäckningsbevis i
enlighet med SJV:s krav om hästkontroll mot särskild avgift och redovisa
språngrullor samt betäckningsresultat enligt samma regler som för licens
berättigade hingstar. Samma krav ställes på DNA, hälsokontroll, spatt samt CEMtest
som för de licensberättigade hingstar (se § 7:5:1, 7:5:3, 7:5:5, 13:1).

Det kostar lika mycket att regga ett föl efter en hingst med betäckningslicens som betäckningsbevis.
Har hingsten däremot ingen betäckningslicens eller inget betäckningsbevis kostar det mer att regga fölen.

Ni kan läsa mer under denna tråden. allt står redan där; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1058493

Hoppas det är till lite hjälp :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Skin
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023