fri amning = feta barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Såg på morgonprogrammet på 4:an imorse där två barnmorskor diskuterade det här med fri amning, den ena påstod att det ledde till att man även senare i livet valde mat som "tröst" och det var därför vi bara blir fetade och fetare...
Att man inte kan hantera mat helt enkelt.
Hon menade också att man faktiskt inte är hungrig egentligen inom 4 timmar, så det var därför 4-timmarsregeln fanns förr.

Hon tyckte att man skulle ha längre timmar mellan målen och för att vara säker på att barnen fick i sig tillräckligt skulle man väga barnen varje vecka meddans de ammade.

Men jag blev lite irriterad, är det inte sådant här som gör att man blir ännu mer stressad under amningen?
Sonen som åt jättemycket, eller som tuttade jättemycket är inte fet och inte går han och småäter heller (visserligen bara 4 år men i alla fall...)

Vad tror ni?
Var det "bättre förr"?
Jag satt och tänkte på alla "naturfolk" de ammar ju när barnen vill ha, och inte är väl de feta?
Borde man inte kunna ta tag i maten när barnen börjar äta riktig mat, servera BRA mat och inte en massa hamburgare, strips och pizza ofta osv. Är det itne mer DÄR som problemet ligger, godis och dricka på vardagarna, kakor och bullar mellan måltiderna osv?!
 
Sv: fri amning = feta barn?

Kvalificerat BS.

Fetma beror, enligt mig, på dåliga matvanor senare i livet, d.v.s. när fast föda introduceras. Och fyratimmarsregeln är inget som jag tror på när det gäller barn; små magar blir hungriga fort.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Skulle jag vänta 4 timmar mellan amningarna på Fredrik så skulle jag vara färdig för inläggning...
Det där anser jag bara vara fullständigt trams, det finns ju en mängd olika teorier varför fetman har ökat, men min personliga åsikt är att barn sitter stilla för mycket idag...
 
Sv: fri amning = feta barn?

Hoppas verkligen det inte tänker återinföras fyratimmars regler. Tycker dom ska vara j-ligt glada att det ammas övht och lägga sig obedda mindre i hur mammorna gör. Alla som haft småbarn borde ju veta att det inte går att gjuta små spädbarn i samma form. Jag tror det är helt fel att små magar inte kan bli hungriga innan fyra timmar.

Små spädbarn fungerar enligt mitt sätt att se det på samma vis med mat som med annan uppmärsamhet - när dom är riktigt små kan man inte skämma bort dom. För de allra flesta blir det ju mer rutinmässiga måltider när fast föda börjar införas, och när barnen är i den ålder att dom helt klarar sig på fast föda, då är det upp till föräldrarna att se till att skaffa bra matvanor åt barnen och inte trösta dom med mat. Barnen tröstar knappast sig själva med mat, det är nog föräldrarna som stoppar i barnen mat som tröst.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Det stämmer säkert. Ungarna tror att de kan käka när de vill och det bibehålls till vuxen ålder.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Snurrfian skrev:
Det där anser jag bara vara fullständigt trams, det finns ju en mängd olika teorier varför fetman har ökat, men min personliga åsikt är att barn sitter stilla för mycket idag...

Det är inte bara en åsikt, det är fakta;) . De övergöds av sina föräldrar med för mycket och fel föda och rör sig alldeles för lite.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Vår BVC-tant rekommenderade oss att amma så mycket vi ville, men de som gav ersättning skulle vara lite mer restriktiva då de fettceller som blir "tjocka" av bröstmjölk återhämtar sig, men de som blir "uttänjda" av ersättning inte inte går tillbaka på samma sätt.

Har dock inte läst någon forskning, men jag tror på det ovanstående skriver om stillasittande barn...
 
Sv: fri amning = feta barn?

Jag tror att barnen kan amma på något vis utan att få mjölk i sig (känns så iaf) men att snuttandet i sig kanske är det som stimulerar mjölkproduktionen.Inte att barnet ligger och äter sig smällfeta hela tiden.

Helt min egen hypotes.

Att barn skulle bli feta av att amma mycket tror jag inte heller på,jag tror de tar det de behöver.

Jag tror att riskbiten för barnfetma kommer senare när barnen börjar äta riktig mat.
Kanske man stoppar i den någon kaka innan maten för att slippa allt gnäll? Lite kakor här,lite mer onyttigt där inimellan tror jag är en bra grogrund för att barnen börjat småäta eller vägrar äta vanlig mat utan helt är inne på onyttig mat.Såna föräldrar finns det många av.

Barnen idag rör sig mycket mindre än vad barn förr gjorde,idag är det mycket tv/film tv spel,dataspel mm som inte fanns förr,förr fanns inte heller snabbmat och lika mycket skräpmat som finns idag...det är där jag tror problemen ligger...inte i ammningen...
 
Sv: fri amning = feta barn?

Zaria skrev:
Barnen idag rör sig mycket mindre än vad barn förr gjorde,idag är det mycket tv/film tv spel,dataspel mm som inte fanns förr,förr fanns inte heller snabbmat och lika mycket skräpmat som finns idag...det är där jag tror problemen ligger...inte i ammningen...

Håller med fullständigt. Idag är det mycket vanligare att barnen sitter framför datorn eller tv:n i flera timmar. När jag växte upp fanns inte datorerna på det viset och tv var något man kollade på en liten stund på kvällen innan man gick och la sig. Istället var man ute och lekte med kompisarna på eftermiddagarna.

Dessutom har väl besparingar gjort att man dragit in på vissa gympalektioner i skolan och det hjälper ju inte precis.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Du har så rätt så rätt. Låt barnen äta när de är hungriga. Vem har bestämt att "Barn är bara hungriga var 4:e timme därmed basta"? Vilket skitsnack.
Barn somnar mitt i maten, de är okoncentrerade, förkylda, kanske varit på babysim och förbrännt fler kalorier, kanske varit vaken längre stund mellan två måltider vilket oxå bränner kalorier ...
Som en sköterska på neonatal sa till oss "Små barn har små magar och ska äta ofta."
Huruvida de blir feta av amning; Som andra sagt så beror det nog på matvanorna senare i livet och på att barnen sitter still mer nu än vad vi 60-70 -- talister gjorde.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Utopia skrev:
Det stämmer säkert. Ungarna tror att de kan käka när de vill och det bibehålls till vuxen ålder.
Nope, det är inte alls där man hamnar.

Vad barnen lär sig av fri amning är att man äter när man är hungrig tills man är mätt!

Utöver alla vänners barn som ammat fritt har jag två egna som är utmärkta exempel på det.

Att dagens ungar är feta beror snarare på mathållningen i familjen EFTER amningsperioden och för mycket stillasittande. Det är ju inte bara barnen som är fetare, föräldrarna också, och vad jag vet är det många av de som är föräldrar till mindre barn idag sådana som inte ammades alls, så teorin faller ju redan där.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Min syn på saken också. Jag menar, hur ska man då förklara alla som är födda på 50- till 70-tal där det skulle ammas med 4 timmars intervall, strikt, och idag använder mat som tröst?
 
Sv: fri amning = feta barn?

I så fall borde vi väl också reglera tillgången på fostervatten? Jag har för mig att fostret äter ganska ofta också...? Det var ett ironiskt svar, tror inte riktigt på teorin om att fri amning är en orsak till övervikt. När man ser vad en del bekanta stoppar i sina barn är man inte alls förvånad över varför barn blir överviktiga. Det funkar för övrigt riktigt bra med regelbundna matrutiner med med vår 1,5-åring nu, trots att han ville ha bröstet mer eller mindre hela sin vakentid under sina första 2-3 månader i livet. Det är bara lite svårt att hålla tillbaka alla välmenande släktingar som tycker synd om honom för att han inte har fått smaka godis än...
 
Sv: fri amning = feta barn?

Hmmm! de sköterskorna har inte träffat mina söner. De äter iofs mycket och har alltid gjort. Nu ammade inte mina pojkar så länge. (läs de två stora) utan fick flaskan tidigt men även där pratas de om att man ska ha 4 timmar mellan målen.

Hörde en tjej på tv vid något tillfälle som sa att det var så skönt att flaskmata för skrek barnet 30-60 minuter efter att de fått mat så visste man i alla fall att de inte var hungriga.

Mina ungar medans de ammade åt 1 gång i timmen dygnet runt och ammade då i 20-30 minuter åt gången. Så jag fick fritt i max 40 minuter mellan amningarna. Nu fick de iofs inte i sig så mycket som de behövde. Men när de började flaskas fick de redan vid 4 månaders ålder ersättning för 6 månaders och åt 220 ml per gång. När tvåan var 7 månader kunde han lätt smälla i sig 270 ml per gång så vi fick köpa en jumboflaska. Tilläggas bör att han är minst av våra barn.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Mysaan skrev:
Hmmm! de sköterskorna har inte träffat mina söner. De äter iofs mycket och har alltid gjort. Nu ammade inte mina pojkar så länge. (läs de två stora) utan fick flaskan tidigt men även där pratas de om att man ska ha 4 timmar mellan målen.

Hörde en tjej på tv vid något tillfälle som sa att det var så skönt att flaskmata för skrek barnet 30-60 minuter efter att de fått mat så visste man i alla fall att de inte var hungriga.

Mina ungar medans de ammade åt 1 gång i timmen dygnet runt och ammade då i 20-30 minuter åt gången. Så jag fick fritt i max 40 minuter mellan amningarna. Nu fick de iofs inte i sig så mycket som de behövde. Men när de började flaskas fick de redan vid 4 månaders ålder ersättning för 6 månaders och åt 220 ml per gång. När tvåan var 7 månader kunde han lätt smälla i sig 270 ml per gång så vi fick köpa en jumboflaska. Tilläggas bör att han är minst av våra barn.

Haha :) nej det har de nog inte. Min dotter som är 15 månader hon äter ungefär hälften så mycket. Men var glad att de äter; Mycket stressande med barn som inte vill äta.
 
Sv: fri amning = feta barn?

Gul13 skrev:
Haha :) nej det har de nog inte. Min dotter som är 15 månader hon äter ungefär hälften så mycket. Men var glad att de äter; Mycket stressande med barn som inte vill äta.
Fast de gör av med skiten också. Inte still en minut av sin vakna tid.:)
 
Sv: fri amning = feta barn?

jag håller med föregående talare :rofl:

sedan är det ju så med ungar i alla falla mina skitungar
att så fort dom har börjat röra på sig så har dom då varit normalviktiga :rofl:

och jag har då ammat när jag har haft lust
 
Sv: fri amning = feta barn?

Har inte läst riktigt hela tråden, men begränsning av amning för att minska barnfetma... Trams, säger jag bara!!

Dra in på Mc Donalds o dylikt när de blir lite äldre istället, servera inte läsk osv...

Tror mer på att det är där problemen ligger..
 
Sv: fri amning = feta barn?

Jag håller med de övriga att ammningen inte är problemet, problemet ligger i dagens stressade samhälle.

Idag har vi inte samma tid att stå i köket och laga mat, vilket leder till exempelvis lite korv och makaroner.
I några andra länder där mer tid finns står de i köket en till två timmar och lagar mycket nyttig mat och där förekommer inte lika mycket fetma. Men här vill vi ha snabbt, enkelt och nyttigt.
Men det är svårt att tillaga nyttig mat snabbt, det tar tid, men man vinner på det i längden.

Jag arbetar inom skolan och vi försöker återgå lite till det "gamla", det vill säga att leka mera, låta barnen kanske vara med och måla om skolan m.m.

Tyvärr finns det de föräldrar som då anser att vi använder deras barn som "slavdrivare" för att spara pengar.
Men det är fel, det handlar om så mycket mer, att barnen får mer rörelse, de lär sig mer genom praktiska moment och lekar än att sitta still vi exempelvis en dator och bara "mata" in information.

De vinner gemenskap, samarbete, får själva lösa de praktiska problemen, utforska m.m. Så var det mer förr, men i dagens IT samhälle har det tyvärr glömts bort mer och omgivningen kan tro att vi "bara leker" på denna skola. Men det ger mer motion och barnen tappar inte kunskapen lika snabbt.

Lek mera och umgås så får vi en bättre samhälle, blanda in det andra också med måtta så får vi en framtid!
 
Sv: fri amning = feta barn?

Suck, denna fetmahysteri....
För mycket snabba kolhydrater samt fett, för lite motion.
Det gör barn feta.
Jag tror vi kommer få massvis med barn med ätstörningar i framtiden.
Tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 698
Senast: Jaahl
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 912
Senast: Björk
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp