Saybia

Trådstartare
Har smått börjat träna lite freestyle med min hund, mest för aktivering och för att hon tycker det är så roligt att lära sig nya saker. Ännu så länge kan hon bara gå slalom mellan mina ben och hoppa genom mina armar om jag håller dem som en ring. Nästa steg blir att gå i en 8:a (vilket nog inte kommer vara några problem eftersom hon klarar slalomen galant) och backa...
Surfat runt lite för att få lite inspiration till nya moment/"trix" och förutom klippet med Carolyn Scott & Rookie som varit uppe här på Buke tidigare så hittade jag lite andra klipp:
Gladiator Dog
Denim & Howser's famous routine
Samma hund som i Gladiator numret
K9 Freestyle dog dancing show

Jisses vad man blir inspirerad och vilken kontakt mellan förare och hund i vissa klipp, man blir ju alldeles :love: :cry: :love:

Någon här som tränar freestyle med sin hund? vilka moment har ni lärt in? :)

Sv: Freestyle

Jag tränar väl inte direkt freestyle men jag har lärt mina hundar en hel del moment som änvänds inom fresstyle (vilket jag inser när jag ser sådana här filmer :p)
Alla hundarna kan gå slalom, gå åtta, snurra, vinka/vacker tass (de små vinkar då det är smidiagst så)
Småpudlarna kan även hoppa över armar, ben osv. De kan rulla och spela död.
Den stora hunden kan sitta vackert och gå slalom bakåt (alltså jag går bakåt, han kan inte backa slalom).

Har även börjat lära den sistnämnda att backa. Än så länge klarar han av att stå framför mig och backa några steg rakt bakåt och även om vi går fot och jag börjar gå bakåt följer han med så länge jag backar rakt :)

Är helt imponerad av hundarna som backar slalom och backar runt runt sina förare i 100knyck :)

Jag tränar lite freestyle med min Golden Retrievertik. Har ännu inte kommit så långt att jag börjat sätta ihop program och kört till musik (avbott i träningen pga valpar bla). Iaf så har jag lärt henne snurra, rulla runt, slalom, "8" runt benen, hoppa rätt upp i luften, "hoppsa-steg", hoppa över mina ben, springa runt mig och att springa bort från mig. Nästa moment blir att backa och att gå i sidled (skänkelvikning;) ) Förutom trixen kan hon ju lydnadsmomenten också, så jag använder mig mycket av dem också (ex ställande och läggande, och inkallning med ställande).

Har gjort en liten film från en träning, men vid det tillfället var hon dräktig och väääldigt seg och nonchalant, men jag ska inte skylla på hennne. :rofl: http://youtube.com/watch?v=ROFaFPZInY4

Jag tränade lite freestyle hemma med min förra hund, en tollare. Han kunde dom enklare sakerna, slalom framåt och bakåt, hoppa över ben, armar, snurra, rulla m.m
Har dock aldrig tränat inför instruktör pga att det inte funnits någon i min stad...

Men har börjat tränat lite slalom med valpisen min, och det kommer att komma en instruktör till min klubb inom ett år, och då kanske jag börjar träna på "riktigt"!;)

Har väl så smått halkat in på freestyle banan även om det är långt ifrån säkert att vi någon gång kommer at tävla. Anledningen är väl främst att de flesta momenten är roliga och går snabbt att lära in. Har i nuläget en labradortik som tycker att det är mycket roligare att snurra än att träna fritt följ...

Det som vi kan i skrivande stund är snurra (åt höger), slalom mellan benen, backa, hoppa över mina ben, påbörjan till att hoppa genom mina armar och även påbörjan till att gå mellan mina ben.

Moment som _skall_ tränas innom de närmaste veckorna bli att backa medan jag till råga på allt går emot henne (fy så äckligt, tycker Apple), samt att snurra åt vänster vilket hon inte tycks ha någon förståelse för (Hallå, jag snurrar ju åt höger, ge mig godis!).

Om jag någon gång skulle tävla Freestyle skulle jag helst vilja sätta ihop ett program till Rammsteins "Sonne". Har alltid tänkt att om man har ett bra program till den låten så kan det bli supersnyggt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 203
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Min svägerska har precis fått ta bort sin gamla hund. Innan avlivningen var hon och hennes sambo bestämda med att det inte skulle bli...
Svar
7
· Visningar
1 569
Senast: Domino_s
·
G
Hundträning Det är ju många här som tränar på olika sätt, olika nivåer, olika grenar osv. Själv har jag ju afghaner som jag dels har mycket pälsvård...
2
Svar
33
· Visningar
2 334
Senast: Disen
·
Övr. Hund Hejsan, Jag har suttit och surfat runt en del för att hitta lite mental aktivering till min hund och hittat en hel del bra tips...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix