FreeForm sadeln till islänning

D

diny

Tänkte höra om någon här har testat det. När jag lst på forumet så får man uppfattningen att den är lång. Men Torsions island är är lika lång som Freeform shortback.

Behöver en sadel med lite smalare säte de dagar jag har ont i höfterna. Funderingarna ligger på FreeForm, Diddi dressyr, ST Gaiter eller dressyr.

Sv: FreeForm sadeln till islänning

Jag har provat FreeForm standard på min islänning. Den gled fram vad jag än provade.

Har du redan en Torsion? I så fall går det ju att meka ganska mycket med både säte och pad för att få sitsen smalare. Har du t ex skurit ut inläggen i padden så att låren kan ligga an närmare mot hästen? Det gör rätt mycket skillnad! Högre sits gör också skillnad.

Nej har ingen Torsion utan det jag var fundersam över var att alla sa att Freeformen var så lång. När man sedan jämförde med en som var gjord för just islänningar så var de lika långa.

Har ridit i en Diddi special ett tag och älskar bomlöst (blir så mjuk i kroppen när jag ridit med den jämfört med någon med bom).

Hej! Jag har en FreeForm Pony, som motsvarar shortbacken, till min islandshäst med breeed rygg (alltså stor bomvidd)! Har provat standard-varianten också. Den låg helt still både i sidled och längsled men var "väldigt" lång (55 cm). Ponny-modellen (50 cm) glider något mer, men med anatomisk/svängd sadelgjord och utan kalaskula (på hästen alltså :angel: ) ligger den bättre. Nu finns det även möjlighet att få sadeln anpassad för hästar utan manke och med kort rygg genom att sadelgjordsstropparna sitter längre fram.

Har inte hunnit rida så mycket i sadeln ännu pga först hästens och sedan egen sjukdom, men den är skön :love: tycker både jag och häst och gästryttare. Stort plus för de flyttbara stiglädren! Största problemet som jag ser det är att få till en (i storlek) passande pad. Skitopaden som följde med provsadlarna var som ett täcke :crazy:. Grandeur-paden som kom med i köpet är vettigare i storlek, men (anser jag) för dåligt tryckutjämnande/avlastande för ryggraden.

Man kan ju lägga i andra ilägg för att få bättre tryckutjämning...

Javisst, men det vore ju smidigt om det fanns en bra pad anpassad till storleken på shortbacken om man nu inte är händig och syr själv eller orkar orkar hålla på och fippla med extra paneler...

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka