franskt blod....

cusan

Trådstartare
Har ju en pålla med super bowl i sig...och har kollar runt lite efter en potentiell pappa....och har hakat upp mig på att jag vill ha lite franskt i henne. En del travfolk avråder mig men jag har inte fått nåt riktigt svar varför..mumlar något om att dom är kraftiga och sura..?
ligger det någon sanning i detta? Jag vill ha en relativt stor och mycket snäll hingst med franska inslag till min lite vassa tjej!
Förslag?
Möjligtvis inte några här som har avkommor efter tex Ride the night eller Jolly rocket? berätta om både sto och avkomma isåfall!
Har också lite dåliga erfarenheter lynnesmässigt med en valack efter Tibur...hade jag otur?

/cusan

Sv: franskt blod....

Jag har en fransk märr med 80% av det blodet(hennes far är E:Florestan)....tittar man på många av de bästa travarna idag så är det med inslag av franskt...MEN...dom som blir bra...dom blir BRA...och dom som blir dåliga så blir dom verkligen det....det är som inget mittemellan...

Betäcker jag min med en amerikanare så får jag ca 38% franskt i den avkomman.

Det finns en del intressanta franska hingstar i aveln idag...Ride the Night är ju inte så dålig....mycket bra blod i...men dom kan bli stora o skeva...express ride(fadern) har ju lätt att lämna skeva hästar...men det har ingen betydelse säger tränarna...för dom går som f-n ändå:D

Det fanns en bra artikel angående denna fråga i ngn tidning för ngt år sedan där de studerat stammarna ingående på några av världens bästa fransk/amerikaner och där hade de en teori om vilka blodslinjer som passade ihop med vilka och i vilken kombination, dvs om man skulle ha dessa linjer på moderns eller faderns sida. Mycket intressant läsning för vilken avels och genetiknörd som helst.

martha skrev:
Jag har en fransk märr med 80% av det blodet(hennes far är E:Florestan)....tittar man på många av de bästa travarna idag så är det med inslag av franskt...MEN...dom som blir bra...dom blir BRA...och dom som blir dåliga så blir dom verkligen det....det är som inget mittemellan...

Betäcker jag min med en amerikanare så får jag ca 38% franskt i den avkomman.

Det finns en del intressanta franska hingstar i aveln idag...Ride the Night är ju inte så dålig....mycket bra blod i...men dom kan bli stora o skeva...express ride(fadern) har ju lätt att lämna skeva hästar...men det har ingen betydelse säger tränarna...för dom går som f-n ändå:D

Hennes avkomma vann på Dagens rätt nyss :bump: :bump:

Favorit och jätteenkelt :love: :love: 4:e segern i år :)

kan inte så mycket om det här, men min syster hade ett sto efter Tibur som var hur trevlig som helst, vi köpte henne som ridhäst visserligen, men hon hade gått bra på tävlig innan oxå...

cusan skrev:
Har också lite dåliga erfarenheter lynnesmässigt med en valack efter Tibur...hade jag otur?
/cusan

Tibur har rykte om sig att gett hästar med humör och lättpåverkade avkommor.

Min systers häst har Tibur som farfar

"nu vaknade Tiburen" brukar hon säga när han blir stressad och helt enkelt omöjlig att kommunicera med, trippar och kämpar emot (brukar komma fram vid dressyrtävlingen, fast han verkar ha bekämpat bort Tibur nu som tur är! :p)

grattis grattis, jag visste väl att att franskt är bra!!!

när en fransk häst är dålig....är den tung, dåligt travande ospeedig eller allt på samma gång?

/cusan

Den travar illa och har ett dåligt psyke....en del franska tål inte "press" och blir rent psyksjuka... :D

Men sen har vi ju Etain Royal och Indian Trail...som bevisar motsatsen...dåligt travande men med skallar och kapacitet utöver det vanliga(TUR att dom inte travar bra också :rofl;)

Idag kan den franska även vara speedig..men det brukar komma när dom blir äldre.

Vad har du för stam på din märr??

active bowler - gin tonic, helsyster med goldbowler....
Jag har bara haft henne sen i midsomras, har ridit in henne nu och hoppas på att kunna starta henne iallafall nån gång, men hon är inte ung längre så jag glädjer mig åt att ha en läromästare!
Hon är dubbelt så smart som alla halvblod i världen vill jag gärna tillägga!! Skall se hur hon artar sig under vintern, men jag är bra sugen på bebis!! vad rekommenderar du för hingstar?

/cusan

martha skrev:
Den travar illa och har ett dåligt psyke....en del franska tål inte "press" och blir rent psyksjuka... :D

Men sen har vi ju Etain Royal och Indian Trail...som bevisar motsatsen...dåligt travande men med skallar och kapacitet utöver det vanliga(TUR att dom inte travar bra också :rofl;)

Hur menar du? Tycker du Indian Trail har ett bra tävlingpsyke? :confused:

Det är väl bara vissa franska hingstar som lämnar psykfall? Det är ju inte precis okänt vilka det är... :D Jag tycker att majoriteten har bättre psyke än amerikanarna, ofta starkare och hårdare hästar som tål mer.

Däremot travet har en del problem med, en av anledningarna till att många "fransmän" inte travar här i Sverige beror på att tränarna inte riktigt vet hur de ska göra med dem. Generellt behöver de tränas hårdare än amerikanerna som går mer på talang. Träningsbiten är inte lösningen för alla, en del, t. ex. Etain Royal får helt enkelt inte plats med sin aktion, han kompenserar dock det med sitt ypperliga löphuvud.

Nä, därför tillhör han undantagen(Indian Trail)löpskalle lär han ju o ha, men det dåliga psyket beror kanske på att han har så svårt med travet och blir stressad av det.

jag har hört tvärt om...franska hästar är svårare att träna pga att dom är sköra och "sena".....

Ja, du har säkert rätt i att han blir stressad av att han inte klarar att leva upp till kraven som ställs på honom. Men om vi ska diskutera just den hästen så är MIN uppfattning (jag har inte haft någon närmare kontakt med honom men sett honom många gånger) att han är lite feg och felar i situationer när han känner att han inte rår på sina konkurrenter (t. ex. näst senast på Åby), det kan även vara så att han blir överambitiös då och vill mer än han klarar...

Det jag menade var att man kanske ska tänka lite annorlunda om man ska träna franska hästar. Jag tror det tar längre tid att få en helfransk fulltränad. Om de tränas på traditionellt svenskt vis (alltså som "amerikanare") kan de säkert uppfattas som både sköra och sena.

Eftersom tränare i Sverige är mer vana vid amerikanska hästar är de duktigare på, och har mer rutin av, att "läsa av" dessa och kan missuppfatta var de franska befinner sig i utvecklingen.

jag tror att han felar "fegt" när han skall växla tempo för fort....hans aktion klarar inte av det huvudet vill.....

Sen gäller det ju att ha en kusk med riktiga körhänder.....jag minns när han var tränad av en i min räjong.....han vann ett lopp efter några galopper, men han galopperade "jämt" och var diskad.....förbaskat fin häst iallafall.... :love:

cusan skrev:
active bowler - gin tonic, helsyster med goldbowler....
Jag har bara haft henne sen i midsomras, har ridit in henne nu och hoppas på att kunna starta henne iallafall nån gång, men hon är inte ung längre så jag glädjer mig åt att ha en läromästare!
Hon är dubbelt så smart som alla halvblod i världen vill jag gärna tillägga!! Skall se hur hon artar sig under vintern, men jag är bra sugen på bebis!! vad rekommenderar du för hingstar?

/cusan

Här har du lite statistik på AB som morfarshingst...

http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...uctionoverview&trotter=active+bowler&place=mf

Oerhörd kapacitet, inte behöver han skämmas för familjen heller... Men felar gör han fortfarande... borde väl ha en mille till på sig?

Tror du han har någon del i att Å blivit grå... :angel: :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka