Fransk vädur med hermelin?

R8n

Trådstartare
Det jag läst om franska väduren är att den är lugn och trevlig och en stor gosklump. Vad jag förstått så blir den runt 5-5½ kg tung?

Skulle en kastrerad hane kunna fungera som sällskap till en hermelinkorsning på ca 1.5-2 kg?

Eller det kanske är för stor storlekskillnad?

Nån som har erfarenhet av att ha en större kanin ihop med en mindre permanent?

Sv: Fransk vädur med hermelin?

Det spelar ingen större roll vilken ras du har på kaninerna.

Men de flesta kaniner funkar inte att ha i samma bur. Har du två hanar så kommer de att slåss när de börjar bli könsmogna. Är den ena kastrerad så kommer förmodlingen den okastrerade vara den som bestämmer och det blir inte så roligt för den som är kasterad.

Har du honor så kan det gå om de är från samma kull och alltid varit samman. Alt mor dotter kan funka. Men i båda fallen kommer den ena honan att vara den dominanta.

En kasterad hane tillsammans med en hona brukar kunna funka.

Det absolut bästa är att bygga en stor bur som du delar av med ett nät så kaninerna har sällskap och kan se, men ändå inte kan skada varandra.

En viktig sak att tänka på är att en Vädur kräver väldigt stor bur. Minsta tillåtna yta på buren är 0,9 kvm. Den kortaste sidan får vara 70 cm och buren måste vara 70 cm hög.
Har du två kaniner i samma bur så ta gärna till vad gäller ytan. Bygg hellre "för stort" än minsta lagstadgade mått.

//Waern

Har själv funderat på det här, eftersom jag tycker väldigt mycket om belgiska jättar och redan har en hermelin. Jag har inte vågat dock, risken att de flyger på varandra och det slutar riktigt illa för den lilla är för stor.

Men de flesta kaniner funkar inte att ha i samma bur.
Jag har bara haft två kaniner av elva (OBS! Båda dessa var/är hermeliner!) som inte fungerar med andra kaniner. Mina nio andra kaniner har tyckt väldigt mycket om sin kaninkompis. Tror att i de flesta fall handlar "kanin-osämja" om att de trängs på en för liten yta och med tanke på hur stora dessa jättekaniner är blir det kanske svårt att få till det.

Senast ändrad:

Jag har 2st franska vädurskaniner tillsammans. Det är två syskon och honor är de både två. Mina väger 9.5kg och den andra 10.5kg så de kan bli mycket tunga.
Jag skulle inte rekommendera att ens testa ha dem ihop, visst det kan funka, men mina franska vädurar är ganska griniga av sig. De jagar katterna och andra djur som kommer. I början när de var mindre slogs de hela tiden för att bestämma vem som skulle bli ledaren antar jag.
Skulle en sådan bjässe slåss likadant med en hermelin så tror jag den dör för de är mycket tuffa i sina slagsmål.

Jag har bara haft två kaniner av elva (OBS! Båda dessa var/är hermeliner!) som inte fungerar med andra kaniner. Mina nio andra kaniner har tyckt väldigt mycket om sin kaninkompis. Tror att i de flesta fall handlar "kanin-osämja" om att de trängs på en för liten yta och med tanke på hur stora dessa jättekaniner är blir det kanske svårt att få till det.

och jag har 12 som aldrig skulle funka att sätta ihop. alla dessa av varierande storlek och ålder från 4 mån till 6 år.
har dock inga hermeliner då jag personligen inte tycker om rasen.

Inget illa mot Ts nu, det här är min personliga tanke.
Själv förstår jag inte varför man nödvändigtvis ska hålla kaniner två och två eller flera, visst, i stora hägn i "lösdrift" är det säkert super. Men i begränsad yta?. Kaniner är inte flockdjur och har inte samma drift för sällskap som människor. Dessutom måste man likväl ha två burar då det kan gå snett och då tycker jag att det är lika bra att ha dom skillda från början.
Ta inte illa upp, men det här är vad jag tycker.

TS, vad du än bestämmer dej för, lycka till!:)

Kaniner överlag föredrar väl helst att få egna burar att slagga i men busa runt på golvet hela dagarna tillsammans lär väl inte vara några problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 176
Senast: Modest
·
Däggdjur Vi ska snart flytta och jag vill gärna ha min kanin ute året runt i en kaninhage där han får skutta mer, som det är idag så känns det...
Svar
14
· Visningar
4 104
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar