Fransk Bulldog

S

Sheala

Hej på er,

Snart kommer jag ÄNTLIGEN att få hämta hem min lilla fralla - en tik. Varit kär i trubbnosingar i flera år och framför allt rasen fransk bulldog. Letat uppfödare och försökt "köat" i evighter känns det som. Men den som väntar på något gott... :p

Tänkte bara höra med er där ute om er erfarenhet av rasen - båda bra och dåliga. Härliga historier, roliga upptåg eller tråkiga upplevelser? Råd och tips? Bilder? Vore kul om ni delade med er.

Sitter här och försöker bli klok på försäkringar - någon som har tips om vad man bör skaffa? En djungel :confused:

Ha det så bra där ute i sommarsverige!

Sv: Fransk Bulldog

Har du köpt din valp av en svensk uppfödare? Se till att du får med stamtavla, köpekontrakt, kvitto på betalningen och ett veterinärintyg som inte är äldre än 7 dagar. Hunden ska vara chippad, vaccinerad och avmaskad. Du ska få med dig alla papperna när du hämtar valpen.

Föräldrarna ska vara hälsokontrollerade för patella och hjärta UA och resultaten ska finnas på Hunddata. Har du träffat tiken och tyckte att hon var trevlig och öppen och tillgänglig och social? Inga konstiga eksem eller klådor? Frallor är tyvärr ganska ofta drabbade av demodex.

Svensk, seriös uppfödare - så jag tror att det ska vara ordning på allt sådant. Men jag ska titta igenom allt när jag hämtar valpen!

Hon verkar jättefin och inga tecken på klåda eller annat konstigt. Kan man alltså se demodex-symptom så tidigt som efter 8 veckor? Något annat man bör undersöka och syna en extra gång innan man tar med sig den hem?

Nej, men man kan ev se det på föräldrarna. Det brukar bryta ut runt 6-10 mån ålder (före 12 mån).

Har du kollat upp föräldrarnas hälsostatus? Dvs att hjärtat och patellan är UA? Tex på Hunddata?

Du får hemskt gärna pm:a om uppfödaren! :)

Ahh bra rasval!! Inte alls partisk. :D

Lupinen har fått med det mesta, men kolla också om tiken har lätt för att röra på sig och andas lätt.

Sen måste du givetvis sätta in bilder på underverket när hon är hemkommen!:love:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 436
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 809
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation