Fransk Bulldog?

Sv: Fransk Bulldog?

Har ingen egen erfarenhet. Men dom är otroligt charmiga. Nån som kan sätta in en bild?

Världen underbarste lilla varelse. Hat aldrig haft nån själv men de jag träffat är skit mysiga.

alla jag har träffat har varit vedervärdiga små monster:rofl:
De är förvisso rätt fulsöta, men nej. Ingen ras jag gillar precis.

Glada, trevliga hundar som INTE gillar att vara själva.
Dom hänger med på det mesta, men under sommaren orkar dom inte fullt lika mycket eftersom värmen tar på dom ganska mycket.

Inte direkt några stjärnor i lydnad, men tikarna brukar vara väldigt följsamma av naturen. Hanarna är lite mer envisa och självständiga. Hanhundsaggressivitet är ganska vanligt, speciellt om det är tikar inblandade som ska vaktas.
Generellt sett är dom mycket tålmodiga och älskar människor, vilket gör att dom passar bra ihop med barn allt som oftast. Mammas Frallor älskar min son, som är 10 mån. Han gosar med dom, leker med dom och dom står ut med att han ibland ramlar på dom eller råkar klappa för hårt. Den näst äldsta tiken har som sin uppgift att vakta honom mot dom yngre valparna, så att dom inte tar hans leksaker/mat eller springer för nära honom :D

Har haft rasen i familjen dom senaste 10 åren, och innan dess umgicks jag med dom dagligen då min bästa kompis, som liten, mamma var uppfödare. Nu är min mamma uppfödare sen 6-7 år tillbaka, och har 5 hundar hemma för tillfället.

Lättare att svara om du ställer konkreta frågor ;)

Min erfarenhet av dessa charmiga hundar är att de är världsmästare på att fisa och snarka och helst samtidigt!

Tycker det är härliga hundar även om de inte är min typ......

vi har en underbar liten fisande frulle här hemma. :love:
Hon är väldigt lojal, lämnar inte min sida. Så när vi är ute och går så behöver jag igentligen inte koppel,jag vet vart ja har henne,hon lunkar en meter bakom mig. :p
funkar bra med andra hundar, dock leker hon endast med familjens hundar. Andra hundar är lite tråkiga tycker hon,men det är bara hennes lilla egenhet.:love:
Äter allt som kan liknas vid mat.. Och då menar jag allt. Bara det går att svälja så..:D
Sen är det fisandet, shit vad hon fiser! Så vid tv kvällarna kan hela soffan tömmas på folk väääldigt snabbt. :o
(vi ska testa nytt foder och hoppas det hjälper liite iaf.)
Ska se om jag kan pula in några bilder, mitt internet är inte roligt idag .:(
<---- där är en liten bild.

Tack för svaren! Jag ville bara ha reda på lite så där i allmänhet, inget specifikt. Vi var på rasspecialen i Slagelse (Danmark) förra söndagen och jag känner till rasen som så. Har kollat upp allt jag kunnat via uppfödarnas hemsidor och frallaforumet. Ville mest höra vad folk hade för erfarenheter här inne. Alltid roligt med åsikter. :D

Vi har i alla fall bestämt oss för att det inte är en ras för oss. För mycket sjukdomar och potentiella problem, hur goa, mysiga och rara de än är!

Oj vad tråden dog...

Ingen som vill dementera att frallor har mycket sjukdomar och problem? Jag fick en smärre chock för ett par dagar sedan nämligen, när jag upptäckte hur dyr försäkringen är = indikation på ras med mycket problem, hur mycket som är frånskrivet i försäkringen tex operation av andningsvägarna = indikation på att väldigt många hundar har de här problemen och behöver opereras. Allt för många verkar ha problem med klådor och allergier, stämmer inte det?

Jag hade hoppats att någon skulle svara "nej nej, frallor är jättefriska och sunda och det är klart ni ska ha en fralla!". ;)

Just därför min allmänt hållna tråd...ville höra om erfarenheter spontant, men det är kanske en känslig punkt? Eller är det inte så många som har frallor rent generellt? Vi har inte avpolleterat frallorna helt och hållet ännu, men blev som sagt chockade över hur mycket "skit" som verkar finnas inom rasen.

bilder på min tös.

Och på min Kille som inte bor hos oss längre.

Jo, det finns hälso problem, men det går att hitta friska linjer.
Max, lill killen, har demodex tex.
patella är vanligt och andnings svårigheter.
Men det är lite dumt det där, uppfödare avlar på djur som går bra på utställning, och domare har ju en tendens att döma högt på övertypade exemplar.. Tyvärr.. Så det är inte så konstigt att det går åt pipan när man inte fokuserar på hälsan.
Det var synd att Max hade demodex, han har fin nos, mycket längre än "önskvart". Han hade ev kunnat tillföra lite bra i avelsn om det inte hade varit för att han bar på den dumma demodexen.. *lessen i ögat*
Kolla runt med kennlar, du kan givetvis hitta bra exemplar.

Jättesöta! :love: Trist att Max visade sig ha demodex.

Vi är verkligen kära i rasen, men just nu känner jag mig duktigt trött. Trött på uppfödare som medvetet avlar på patellahundar, hundhandlare som försöker prångla ut tveksamma importhundar, alla bortförklaringar och skitsnack uppfödare emellan, jätteskumt att så otroligt många valpar dör så unga (har iofs fått en bra förklaring av en mer erfaren uppfödare), urless på att så många förstagångskullare börjat med just frallor och inte har speciellt mycket hum om rasen (eller engagemang i hundar i stort heller) men en j-a massa attityd och framför allt är jag less på ta-vad-du-kan-få-och-spring-utan-att-se-dig-om-inställningen som verkar florera. :crazy: :mad:

Har väldigt svårt att släppa tankarna på frallorna, men har börjat fundera på andra raser med.

Jättesöta! :love: Trist att Max visade sig ha demodex.

Vi är verkligen kära i rasen, men just nu känner jag mig duktigt trött. Trött på uppfödare som medvetet avlar på patellahundar, hundhandlare som försöker prångla ut tveksamma importhundar, alla bortförklaringar och skitsnack uppfödare emellan, jätteskumt att så otroligt många valpar dör så unga (har iofs fått en bra förklaring av en mer erfaren uppfödare), urless på att så många förstagångskullare börjat med just frallor och inte har speciellt mycket hum om rasen (eller engagemang i hundar i stort heller) men en j-a massa attityd och framför allt är jag less på ta-vad-du-kan-få-och-spring-utan-att-se-dig-om-inställningen som verkar florera. :crazy: :mad:

Har väldigt svårt att släppa tankarna på frallorna, men har börjat fundera på andra raser med.
Oj, kan du förklara dej lite?
Jag har inte hört talas om att frallor dör som valpar??:confused:

Inte? Det är bara att kolla alla kullar hos uppfödarna... Väldigt vanligt att man förlorar halva kullen eller mer. Har fått höra lite olika anledningar, tex att man väntar för länge med snitt (dyyyyyrt ju ;) ).

Eller en annan, som verkar logisk i mina öron, men ack så tragisk ifall många uppfödare har så lite kunskap om rasen. :( Men tyvärr är det så att frallorna formligen exploderat i popularitet och det har tydligen aldrig förekommit så många förstagångsuppfödare som nu. :( Men en anledning kan tydligen vara att frallorna är så tunga och oformliga när de föds. De börjar inte gå förrän vid 4 v. De orkar inte bära upp sina kroppar, rör på sig betydligt mindre än andra raser de första veckorna, bröstkorgarna trycks ihop och blir deformerade och valparna kan helt enkelt kvävas av sin egen tyngd (sk swimmers har jag för mig att det kallas).

Du får hemskt gärna pm:a mig tips på, i dina ögon, bra och sunda uppfödare! Och gärna berätta var dina hundar kommer ifrån.

Jag är helsåld på frallorna, men tyngs av alla problemen inom rasen. Inte lär det väl bli bättre när så många hoppar på tåget och producerar valpar utan en tanke på framtiden eller rasen, enbart för att tjäna en hacka. :(

Inte? Det är bara att kolla alla kullar hos uppfödarna... Väldigt vanligt att man förlorar halva kullen eller mer. Har fått höra lite olika anledningar, tex att man väntar för länge med snitt (dyyyyyrt ju ;) ).

Eller en annan, som verkar logisk i mina öron, men ack så tragisk ifall många uppfödare har så lite kunskap om rasen. :( Men tyvärr är det så att frallorna formligen exploderat i popularitet och det har tydligen aldrig förekommit så många förstagångsuppfödare som nu. :( Men en anledning kan tydligen vara att frallorna är så tunga och oformliga när de föds. De börjar inte gå förrän vid 4 v. De orkar inte bära upp sina kroppar, rör på sig betydligt mindre än andra raser de första veckorna, bröstkorgarna trycks ihop och blir deformerade och valparna kan helt enkelt kvävas av sin egen tyngd (sk swimmers har jag för mig att det kallas).

Du får hemskt gärna pm:a mig tips på, i dina ögon, bra och sunda uppfödare! Och gärna berätta var dina hundar kommer ifrån.

Jag är helsåld på frallorna, men tyngs av alla problemen inom rasen. Inte lär det väl bli bättre när så många hoppar på tåget och producerar valpar utan en tanke på framtiden eller rasen, enbart för att tjäna en hacka. :(

Våra valpar har då inte börjat gå som 4 veckors. Dom följer utvecklingen som dom flesta andra raser, och börjar kravla tidigt för att därefter mer och mer lära sig att gå på riktigt. Vinligt förstås ;) Dom leker och härjar större delen av dygnet under sina veckor hos oss, och jag har inte hört talas om ihoptrycka bröstkorgar eller s.k swimmers.

Om jag ska vara helt ärlig så ÄR det ju sjukdomar som florerar inom rasen, det går inte att förneka. Men det finns faktiskt uppfödare (Och linjer) med mer eller mindre friska hundar.
Viktigast av allt är att välja en uppfödare som kollar patella och som har självvalpande linjer. Gärna hjärtundersökning också, för att vara på den säkra sidan.

Vi (Min mamma är uppfödaren, men jag har varit delaktig mycket) har haft 8 kullar och väldigt få dödfödda valpar. 1 snitt tyvärr, då tiken hade för svaga värkar och valpen som skulle ut var väldigt stor. Enbart självvalpande linjer används, både från tikens och hanhundens sida, för att minimera alla risker för kejsarsnitt.

Och visst, det finns dom som väntar med snitt för länge. Det anser INTE jag vara en bra uppfödare, som riskerar både sin tik och sina valpar för pengars skull. Har man inte pengar för akutsnitt eller andra komplikationer när det är dags, så ska man inte ta valpar.

Ska man ha en Fralla, så ska man helt enkelt vara väldigt noga med uppfödare. En hel del av dom "gamla" är inte heller särskilt bra. Dom avlar på hundar jag personligen skulle ha kastrerat, alldeles för ofta. Det är mycket snitt där också. En del nya är också dåliga. Sen finns det många där i mitten som får fram friska Frallor med trevligt temperament.

Något mer du funderar över? :D

Justja. Den tiken som är dräktig nu ska få sin femte och sista kull. Hennes första kull var det 4 st i. Andra levererade 4 st den med. Tredje kom där 6 valpar. Fjärde kullen blev 7 st.
Alla valpar är födda hemma utan minsta hjälp.

Hon är väldigt tjock denna gång också, så det blir nog många igen. Det är underbart med sådana tikar, som ger många och fina valpar helt själv och sen återhämtar sig blixtsnabbt igen.

aa, smyg reklam, sånt gillar jag. :D:angel:
får man fråga vad kenneln heter?
Är lite småsugen på en frulle tik med just sådana bra egenskaper.:angel::love:

Det där låter ju både intressant och hoppingivande! Trodde inte ens att det existerade... Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att betala extra för en valp från en sådan uppfödare, betalar gärna lite mer för kvalitet så att säga. :love:

Kvalitet är verkligen viktigt, speciellt inom ras som ändå har höga siffror inom exempelvis snitt. Man måste jobba medvetet för att minska allting, tyvärr gör inte alla det. Som du säger, en del vill mest tjäna pengar, för dom är ju ganska så dyra att köpa. En del andra fortsätter nog i gamla spår av ren envishet och vana.

Det har även funnits väldigt mycket s.k linjeavel, och det är i princip samma hundar i varje stamtavla som jag sett från 90-talet :crazy: Nu börjar det äntligen komma in mer nytt blod till Sverige igen, vilket vi använder oss av mycket. Utomlands är dom dessutom ännu bättre på att testa hundarnas hälsa, så det är ju positivt och välbehövligt.

Och, det glömde jag kommentera sist. Det är MYCKET skitsnack inom rasklubben tyvärr. Dom som är gamla i gemet avskyr dom som är nya, och som lägger pengar på importer och mycket utställningar. En del nya har bråkat utav bara helvete, varför vet jag inte riktigt. Kanske för att få fram någon sorts status eller så.
Det finns några väldigt väl spridda lögner, som jag till 100% vet är felaktiga. Ändå fortsätter uppfödarna att snacka skit om det. Det är väldigt hög tantvarning inom klubben, där skvaller och skitsnack frodas.

(Förhoppningsvis så tar väl åldern ut sin rätt på några snart, så man slipper allt jobbigt skvaller och avundsjuka :angel: )

haha det är nog precis lika dant inom alla raser.
Jag har inte varit ute så mycket med mina frallor, så jag har inte fått erfara allt skitsnack än.. Men jag vet att det kommer.
Jag är ju en av de nya som har importer och som snart (förhoppningsvis) får min första kull på frulle. :D:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
843
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
849
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka