C
Cocos
Vi funderar på en fralla, vad har ni för erfarenheter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, kan du förklara dej lite?Jättesöta! Trist att Max visade sig ha demodex.
Vi är verkligen kära i rasen, men just nu känner jag mig duktigt trött. Trött på uppfödare som medvetet avlar på patellahundar, hundhandlare som försöker prångla ut tveksamma importhundar, alla bortförklaringar och skitsnack uppfödare emellan, jätteskumt att så otroligt många valpar dör så unga (har iofs fått en bra förklaring av en mer erfaren uppfödare), urless på att så många förstagångskullare börjat med just frallor och inte har speciellt mycket hum om rasen (eller engagemang i hundar i stort heller) men en j-a massa attityd och framför allt är jag less på ta-vad-du-kan-få-och-spring-utan-att-se-dig-om-inställningen som verkar florera.
Har väldigt svårt att släppa tankarna på frallorna, men har börjat fundera på andra raser med.
Inte? Det är bara att kolla alla kullar hos uppfödarna... Väldigt vanligt att man förlorar halva kullen eller mer. Har fått höra lite olika anledningar, tex att man väntar för länge med snitt (dyyyyyrt ju ).
Eller en annan, som verkar logisk i mina öron, men ack så tragisk ifall många uppfödare har så lite kunskap om rasen. Men tyvärr är det så att frallorna formligen exploderat i popularitet och det har tydligen aldrig förekommit så många förstagångsuppfödare som nu. Men en anledning kan tydligen vara att frallorna är så tunga och oformliga när de föds. De börjar inte gå förrän vid 4 v. De orkar inte bära upp sina kroppar, rör på sig betydligt mindre än andra raser de första veckorna, bröstkorgarna trycks ihop och blir deformerade och valparna kan helt enkelt kvävas av sin egen tyngd (sk swimmers har jag för mig att det kallas).
Du får hemskt gärna pm:a mig tips på, i dina ögon, bra och sunda uppfödare! Och gärna berätta var dina hundar kommer ifrån.
Jag är helsåld på frallorna, men tyngs av alla problemen inom rasen. Inte lär det väl bli bättre när så många hoppar på tåget och producerar valpar utan en tanke på framtiden eller rasen, enbart för att tjäna en hacka.