Från vilken servis kommer porslinsskärvan?

Pazuzu

Trådstartare
Jag hittade en porslinsskärva i jorden när jag hjälpte till med lite grävning hemma hos min familj (förövrigt ett under att man ens hittade lite jord och porslinsrester bland all sten, gissa vilket landskap?:angel:;) ).

Någon som känner igen mönstret på skärvan, från någon servis som ni själva har/har sett? Tyvärr kunde jag inte få bättre bilder än så här, färgerna var väldigt bleka.

Porslinsskärvan har kanske inte tillhört något "märke", men man vet ju aldrig. Hittar man ändå det kan man kanske bestämma hur gammal den är.

Undrar lite också vad skärvan kan ha tillfört för föremål. Något runt föremål, dock ej fat eller kaffekopp (tjockaste delen är ca 5 mm och utsidan är "räfflad", någon sådan kaffekopp har jag aldrig sett vad jag vet), bör det röra sig om.

32575491.jpg


32575492.jpg
 
Sv: Från vilken servis kommer porslinsskärvan?

Skulle kunna vara en ugnsform, det är (var?) vanligt med räfflade utsidor på sånna :)
 
Sv: Från vilken servis kommer porslinsskärvan?

Det har kommit ut en bok som heter ngt i stil med "svenska serviser genom tiderna" eller liknande. Den finns säkert på biblioteket.
Om din skärva är svensk kan du nog hitta den där.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vänder jag mig till allvetande Buke igen. :up: Jag har en servis som jag fått i gåva genom åren som jag aldrig använt som bara står...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: Luff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 874
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
749
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp