Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Sv: Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Bakekrarna brukar ha en tendens att smälla med mycket packning (jag väger förstås mer än vad du gör). Någon extra i reserv kanske är en bra ide?

Gabbi!
Nog för att jag visste att du var en fena på ciklider och akvarium, att du gillade att cykla hade jag ju iofs också koll på.
Men att det var DU som var den där Gabbi som min cykeltokige granne omnämnde, DET visste jag däremot inte.
"Jo, det är en tjej på Buke som också gillar cyklar, men mest är hon bäst på fiskar." sa jag när jag berättade om en "tokskalle" som skulle cykla runt i Afrika på en spinkig sadel.
"Njae, hon är hon lika bra på båda sakerna, hon har ju skrivit böcker och bla bla bla..." började han rabbla upp, med lite andakt i rösten.

Hoppas du får en helt fantastisk upplevelse och att vi andra får se bilder sen, jo, grannen tycker att du är normal och att du hade en "grann girra" att trampa dig runt på, något om att "det är en specialized..."
Tydligen något bra, i min värld finns ju Monark, Crescent och Promovec... typ
Lycka till på ditt äventyr och uppdatera oss gärna när/om du får möjlighet till det:)!

Haha. Vad roligt. Nu undrar jag ju såklart vem din granne är, jag har lite olika kandidater. Några med namn, några som jag bara känner till ansiktet. :-)

Jag sällar mig till de imponerades skala i allra högsta grad! Lycka till, vill också ha många rapporter. Har en svåger som i oktober kom hem efter att ha cyklat i ett år mellan Karlshamn och Malaysia genom bl.a Iran, Afghanistan och Kina. Var mycket intressant att följa hans resa på fb. I sommar vill han ha med oss på en cykeltur mellan öst och västkusten i USA, men ska jag med skulle vi nog aldrig komma fram tror jag :p

Hur som helst, stort lycka till. Tycker det är skithäftigt med folk som är äventyrliga. Önskar jag hade haft samma chans :)

Nej vad roligt, var det du? Du stod inne i kuren och jag gick bakom den?
Humor. Du får hojta till nästa gång!

Du hade hunnit passera mig med ungefär 10 meter innan min pollett trillade ner. Men nästa gång ska det väl inte ta så lång tid och då ska jag hojta till. :)

OJJ vad imponderad jag blir!! Vilken häftig resa!! Kan du inte uppdatera under vägen så hoppas jag du skriver en dagbok som du kan delge oss här sen, med bilder såklart! ;)

Haha. Jo, det har jag lyckats förstå. Där har jag en helt annan sovsäck som väntar på mig. Den tunna gäller bara låglandet.
Åh du visste det :p

Jag är i trakterna samtidigt som du, vinkar om jag ser dig.

Då kommer du inte kunna se mig tyvärr. :-(

Nu har jag lyckats ladda upp bilderna på datorn. Hemskt vad jag kan tappa farten ibland.
Tyvärr räcker det ju inte med att ha bilderna på datorn för att kunna ladda upp dem här, de måste upp på facebook eller något utan att bildbomba sönder alla bekanta.

Jag landade iallafall i Entebbe och plockade ihop min lilla cykel och gav mig av i sydvästlig riktning dagen efter. Jag åkte pråm, och hade sedan en rejäl grus/jordsträcka framför mig. När jag nådde en större väg hade jag istället trafiken att fajtas med. Hela vägen längs Victoriasjön var det rejält backigt på ett ganska utmanande sätt. Enligt kartan går höjderna inte över 250 meter, men det spelar ingen roll när kullarna rullar fram i oändlighet och alla är 249 meter. Vissa dagar fick jag cykla i gymnastikskor istället för cykelskor eftersom jag gick bredvid och sköt på mer än vad jag kunde cykla.

1618647_10200441935849861_1876048732_n.jpg

Cykeln på pråmen.

1150244_10200432730579735_401093352_n.jpg

Eftersom jag cyklade själv så var det väldigt svårt att få en bild där jag är med, men så hittade jag en dam vid detta monument som erbjöd sig att ta en bild.

Vägarna var oftast av lite bättre kvalitet än vad jag hade trott, men trafiken är bitvis tung och jag lyssnade noga om det var bussar eller lastbilar som kom, då styrde jag ned från vägkanten. Annars försökte jag låta bli det eftersom vägrenen längst ut i kanterna var grov, tungcyklad och ofta full av glassplitter.
Folk som jag mötte var oerhört nyfikna, förstod inte varför jag som var vit cyklade när jag hade råd med bil, och de var heller inte vana vid att man cyklar så långa sträckor som jag gjorde. "Eeh, it's impossible."
Västerländska turister såg jag få av i de östra delarna, lite fler när jag närmade mig väst eftersom de större nationalparkerna ligger där.

Forts följer.

I västra Uganda åkte jag och cykeln på safari och sedan blev jag släppt vid stora vägen som gick igenom parken. 30 km med elefanter, örnar, bufflar, bushbucks och kob längs vägen. Man cyklar rätt tyst och snabbt förbi elefanterna kan jag säga. Tyvärr inga bilder på detta som är särskilt roliga att visa, för det framgår inte att jag cyklar på dem.

1781889_10200441956330373_222957012_n.jpg

Sedan kom jag då till Kasese och grannstaden/gruvstaden Kilembe. Jäkligt stämningsfulla och trivsamma städer som jag besökte främst för att jag ville försöka klättra Rwenzori, Afrikas tredje högsta berg och det högsta som ligger i en bergskedja, därtill Kongos och Ugandas högsta berg.
Egentligen borde jag väl nöjt mig med en dags guidad tur i skogen kanske, men ni vet hur det är, man får en idé och vips måste man försöka genomföra den. Det lilla projektet tog åtta dagar, det var precis absolut svinkallt och maten tog slut dag tre. (Inte mitt fel.) Jag lärde mig massor på vägen dock, främst om mig själv och är väldigt glad och stolt att kunna visa upp den här bilden för er.

12316738163_e6a70719ab_z.jpg

(Om någon är intresserad av en mer utförlig klätterbeskrivning kan ni kontakta mig, det finns nedskrivet, men misstänker att det inte är tillåtet att länka här.)

:eek: vad at du dem andra fem dagarna??????

imponerad och inspirerad ;)

:eek: vad at du dem andra fem dagarna??????

imponerad och inspirerad ;)

Det fanns ris. Så någon mat fanns ju, men jag kan hälsa att ris är värdelös mat på 4500 meters höjd när aptiten är bortblåst och man bränner hur mycket energi som helst. Ris till frukost är dessutom: :wtf:

Så himla spännande! :) Jag har lyckats googla mig fram till din reseberättelse så det ska få bli min kvällsläsning.

Du är så himla inspirerande!

Tack alla.
Så småningom kom jag ner från berget och vilade två dagar i Kasese. Benen tog stryk, inte så mycket av själva klättringen upp som av vägen ned. Sista dagen klättrade vi över 3000 höjdmeter nedåt på åtta timmar.
I Kasese lyckades jag också bli påkörd av en idiot till motorcykelförare, misstänker att det är lite si och så med körkorten. Kasese hade dessutom inget rinnande vatten, vare sig innan eller efter berget. Ännu hade jag dock ingen aning om att det skulle ta ännu en vecka, totalt 15 dagar innan jag fick duscha. Visst kan man tvätta sig i en hink med kallvatten, men det blir inte riktigt bra. Ska jag tvätta mig i hink/balja vill jag ha både varmt vatten och större mängder.
Tog mig nedåt mot södra Uganda, området runt Kabale där jag kände att jag höll på att bli sjuk. Tog en vilodag ute på en ö i sjön Bunyonyi.

1609851_10200396652277800_2128262615_n.jpg

Hjälpte dock inte och jag var sjukare dagen efter. (+ påkörd).
Tog mig in i Rwanda, till Kigali där jag vilade ytterligare några dagar, bland annat på Mille Colline, hotellet i filmen Hotel Rwanda.

1655969_10200400235767385_1187421936_n.jpg

Var även på deras genocide museeum som var bra utfört och hemskt att se.
Tappade här någonstans motivationen lite och kände mig ganska mätt, nöjd med bergsbestigningen, och inte särskilt sugen på att ta mig an de sista dagarna söderut. Distansen var inte särskilt lång, men jag var sjuk och plötsligt omotiverad. Jag köpte mig en flygbiljett och flög hem. Jag funderar lite över varför motivationen försvann, kanske var det att jag blev sjuk, men kanske var jag bara nöjd för då. Det är inte omöjligt att jag flyger tillbaka och tar den sista biten också ner till Bujumbura, Isåfall på en billigare cykel tror jag, för jag oroade mig ofta för var min cykel var och om jag kunde gå ifrån den och handla en liter vatten osv...

Tusen tack för att du delar med dig, vilken resa. Vilken inspiration du är! :)

Instämmer med de andra. Du är jättehäftig och beundransvärd. Jag bara gapar.

Tack för att ni säger det. Själv är jag lite tveksam, och så här i efterhand surar jag lite på mig själv för att jag inte cyklade hela vägen till Bujumbura som jag hade sagt. Men det är klart, lätt att sitta här och säga det, tuffare när man väl är där och dessutom sjuk. Men sååå himla långt var det inte, tänker jag när jag ser kartan nu.:meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka