Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Sv: Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Attans, för det vore ju skithäftigt :) Du får vigga sponsring från nån cykel-/resetidning :D

Jag har faktiskt fått en hel del spons. Salomon, Bliz, Cykloteket och Specialized är mina största sponsorer, och jag kommer bla att skriva om resan i Cyklotekets årsmagasin "Cyklopedin" + att resan kommer komma med i min krönika i Bicycling.
(Inte spons på just GoPro dock. Chefen har en, den låg på skrivbordet och jag satt och fingrade på den när jag läste ditt inlägg tidigare. Dock vet jag inte hur sugen han är på att låna ut den för massa veckor i Afrika.)

Du hade kunnat få låna vår - om det inte vore för att vi ska filma vilda bergochdalbanor med den i februari ... :laugh: Jag tror GoPro är en ganska tuff manick som inte går sönder i första taget. Den kan förstås bli stulen.....

Specialized? Wow!

Hoppas på rapporter, här eller/och på fb! Du är min hjälte! :)

(Undrar om du kommer att se nån Tanganyikatutare? )

Vad i alla glödheta är en Tanganyikatutare?:D
Är det som en snabeltut?

image.axd

Vad i alla glödheta är en Tanganyikatutare?:D
Är det som en snabeltut?

image.axd

Som barn på 60-talet lärde jag mig läsa som 4-åring med hjälp av - Kalle Anka! Jag åt dåligt så min mamma avledde min uppmärksamhet på den förhatliga maten, med en Kalle Anka-tidning intill tallriken. DÄR fanns ett avsnitt där Kalle åker till Afrika för att leta reda på den sällsynta Tanganyikatutaren! En slags fågel, om jag minns rätt. Mer kommer jag inte ihåg, men när du skrev Tanganyikasjön, kom Tanganyikatutaren som en blixt i mitt minne! :D TÄNK om du stöter på en?!? jag tycks minnas den var färggrann!

Oj vad spännande! Hoppas du hinner med att uppdatera under resan! :)

Låter underbart!

(säg till om du vill ha sällskap på nått liknande framöver.. :-) )

I Mbarara finns världens godaste pizza (jag svär) den serveras i en låg restaurang bredvid en bensinmack efter huvudgatan!

Låter som en helt underbar men dammig resa. :)

I Mbarara finns världens godaste pizza (jag svär) den serveras i en låg restaurang bredvid en bensinmack efter huvudgatan!

Låter som en helt underbar men dammig resa. :)

Det låter bra. jag kommer nog ha plats för en hel del pizza efter cykelturen dit
:-)

Packningen ska bli intressant. Just nu ligger allt i högar på golvet och väntar på att jag ska hämta min cykel. (Den får nya kullager). Det är lite skillnad mot att hiva ner allt man kan tro sig vilja ha i en stor resväska med rullhjul.
Denna rullar förvisso också, men inte av sig själv :-)

Finns det några bra knep när man packar sådär? Alltså rent praktiskt? :) Själv hatar jag att packa och det är nog det jag ser minst fram emot med min förestående flytt :p

Njae, jag är generellt ganska dålig på att packa, bara irrar omkring helt planlöst, så nu har jag ett grunddokument, en slags packlista på datorn som jag utgår ifrån och inför den här resan har jag skrivit upp allt jag kunnat komma på i detta dokument. Sedan har jag utvärderat det, känt på det, frågat folk, övervägt, inhandlat och ska snart börja packa ner. Jag kommer att få vara ganska snål, dvs inga hårtorkar eller massa bra att ha grejer, utan liten necessär, två par byxor, tre,fyra tröjor, varma klätterkläder, en handduk, en sovsäck mm.

Nu har jag packat, packat upp, packat om.
1488106_10200284903324146_1544164106_n.jpg

Jag väger 59 kg just nu, hojen med racken på väger 12 och packningen väger just nu exakt 20 kg. Jag ska försöka skala av lite till, men kommer nog inte kunna bli av med jättemycket, iallafall inte innan Rwenzori. Efter det kan jag ge bort bagen och ryggsäcken, några fleece, och möjligen skicka hem dunjackan och de grövsta kängorna.
91 kg! Urk. Men vi ska släpa oss runt!

Jisses, jag är så imponerad att jag är i det närmaste mållös!

Glöm inte en pincett!! Viktigt att ha med sig.

Under tiden läser jag vidare i din fantastiska bok (De som inte vann) - jag kommer aldrig mer att se på Touren med samma ögon!

Jättelycklig resa!!!

Din totalvikt är betydligt mindre än vad bara jag väger ;) Men jag förstår att man vill skala bort så mkt vikt som möjligt. Jag funderade på det där med handduk. Det finns en kedja som heter Siden Selma som säljer resebadlakan i siden och naturviscose som är både små och lätta. Det kanske kan vara bra? De har butik i Sthlm också.

Jisses, jag är så imponerad att jag är i det närmaste mållös!

Glöm inte en pincett!! Viktigt att ha med sig.

Under tiden läser jag vidare i din fantastiska bok (De som inte vann) - jag kommer aldrig mer att se på Touren med samma ögon!

Jättelycklig resa!!!

Haha, tack. Kul att du gillar Mathieu. Jag gillar honom också, även om jag ibland blir lite trött på honom.
Pincett är packad.
Sedan fick jag ett ryck och insåg att jag hade för mycket med mig, så nu är 2000 gram ett minne blott. Så 18 kg packning just nu, varav 4 är själva väskorna.

Din totalvikt är betydligt mindre än vad bara jag väger ;) Men jag förstår att man vill skala bort så mkt vikt som möjligt. Jag funderade på det där med handduk. Det finns en kedja som heter Siden Selma som säljer resebadlakan i siden och naturviscose som är både små och lätta. Det kanske kan vara bra? De har butik i Sthlm också.

Ja, så lätt som möjligt gäller här. :-) Jag har en väldigt tunn och lätt handduk redan, men jag tror att jag ska rationalisera bort sovsäcken imorgon och köpa ett sådant här lätt reselakan istället. Hur kallt kan det bli egentligen?

Ptja, i Afrika kan det väl vara både stekhett och svinkallt? ;) Men du kanske ska ta med någon form av heatpack som du kan använda i nödfall? Men då blir packningen tyngre igen...

Ja, så lätt som möjligt gäller här. :-) Jag har en väldigt tunn och lätt handduk redan, men jag tror att jag ska rationalisera bort sovsäcken imorgon och köpa ett sådant här lätt reselakan istället. Hur kallt kan det bli egentligen?

På 5000 meters höjd är det kallt. Mycket kallt.

Häftig resa du har framför dig, stort lycka till med allt!

På 5000 meters höjd är det kallt. Mycket kallt.

Häftig resa du har framför dig, stort lycka till med allt!

Haha. Jo, det har jag lyckats förstå. Där har jag en helt annan sovsäck som väntar på mig. Den tunna gäller bara låglandet.

Gabbi!
Nog för att jag visste att du var en fena på ciklider och akvarium, att du gillade att cykla hade jag ju iofs också koll på.
Men att det var DU som var den där Gabbi som min cykeltokige granne omnämnde, DET visste jag däremot inte.
"Jo, det är en tjej på Buke som också gillar cyklar, men mest är hon bäst på fiskar." sa jag när jag berättade om en "tokskalle" som skulle cykla runt i Afrika på en spinkig sadel.
"Njae, hon är hon lika bra på båda sakerna, hon har ju skrivit böcker och bla bla bla..." började han rabbla upp, med lite andakt i rösten.

Hoppas du får en helt fantastisk upplevelse och att vi andra får se bilder sen, jo, grannen tycker att du är normal och att du hade en "grann girra" att trampa dig runt på, något om att "det är en specialized..."
Tydligen något bra, i min värld finns ju Monark, Crescent och Promovec... typ
Lycka till på ditt äventyr och uppdatera oss gärna när/om du får möjlighet till det:)!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka