Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Sv: Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Wow! Fantastiskt! Jag är så avundsjuk att jag nästan blir tårögd.
Som fisk (och rese)- nerd har Malawi och Tanganyika länge varit drömresor, men eftersom jag aldrig kommer mig iväg får jag leva genom andra istället. ^^
Jag hoppas att det blir minnesvärt och magiskt och makalöst... och att du tar sjutusen bilder att dela på Buke!

Häftig resa! Lycka till! Är dock inte avundssjuk på att cykla på vägarna i Uganda, de jag såg verkade jobbiga att cykla på :bow:

Schhh. Säg inte det. Jag föreställer mig att de är lätta.;)

Well, de cyklar själva med enorma bananhögar på cyklarna så då klarar nog du dig med! ;) (dålig bild genom bilfönstret)

2f0d11t.jpg

Hur planerar du resan, har du vägar/övernattningar klara eller tar du det som det kommer?

Har bara sett Uganda än, men den där röda sanden skulle absolut få mig att leta efter stänkskärmar. Kan tänka mig en regnskur och få både sig själv och packningen sprejad... ;)

Glömde svara på detta.
Jag har den ungefärliga rutten planerad, sedan får jag ta det dag för dag. Om vägen är för trafikerad kanske jag vill ta någon mindre väg, men det beror sig på hur dålig den mindre är. Mat och hotell är ju oftast samlade runt de större vägarna.

988842_205541809633493_1506661454_n.jpg

Det där är den tänkta rutten.

Stänkskärmar. Ack ja, den som ändå vore en liten klippdass. Jag får titta på det.

Vill bara säga: WOW. Häftigt. Jag är avundsjuk - mest på att jag inte skulle våga själv. Vill se många bilder!

Hur fasen vågar du det? Eller rättare sagt, hur behöver man tänka kring säkerhet när man cyklar ensam i Afrika?

Exakt den frågan har jag länge velat ställa dig, Gabbi, men dragit mig för det ....

Men jag tippar att det kommer att bli en fantastisk resa! :-) Och ... en ny bok? Du har kameran med, eller hur?

Jag måste köpa en kamera. Kanske imorgon. Vår gamla är inget bra och under året har jag förlitat mig på mobilkameran, men det kan jag inte göra nu. Kamera och stänkskärmar kommer pronto.

Kanske en GoPro att ha på styret kan vara nåt? Urhäftig resa! Jag är avis, skulle gärna rymma bort sådär just nu. Men det får väl bli en charter senare i vår med barnet med ;)

Vore coolt, men de är så dyra och jag måste hålla igen på kostnaderna. Det drar iväg åt lite olika håll detta redan.

Vilken häftig drömresa! Jag önskar att jag vågat något liknande när jag var yngre, och dessutom under en period helt insnöad på Tanganyika ciklider...

Få en underbar resa!

Attans, för det vore ju skithäftigt :) Du får vigga sponsring från nån cykel-/resetidning :D

Månbergen!! Bilden är lika underbar som namnet!

Du har väl med ombyte av cykelbyxor? Kan tänka mig att padden kan ta tid att torka om du ska tvätta för hand!

Åh vad spännande!!

Avis är jag , skulle också vilja göra en äventyrsresa ju ...ska heja på dig varje dag :D

Du har väl med ombyte av cykelbyxor? Kan tänka mig att padden kan ta tid att torka om du ska tvätta för hand!

Åh vad spännande!!

Ombyte är bra! :) Gabbi, antar du har koll på mango flies? En kollega tvättade sina byxor och hängde dem att torka ute, strök sedan slarvigt. Det gör han inte om...

Går det att stryka cykelbyxor??

Ombyte är bra! :) Gabbi, antar du har koll på mango flies? En kollega tvättade sina byxor och hängde dem att torka ute, strök sedan slarvigt. Det gör han inte om...

Går det att stryka cykelbyxor??

Det är väl den där mjuka padden, stoppningen, i cykelbyxor som tar sin tid att torka. Vet inte om lycra är så bra att stryka.

Vilket spännande äventyr i en underbar miljö. Jag hoppas att du får möjlighet att uppdatera under resans gång. :)

(Jag undrar förresten om jag inte såg dig och Råda i morse när jag stod och stretchade min stackars höftböjare vid en busshållsplats.)

Jag är inte ett dugg avis på någon som utför cykelsemestrar, men jag tycker det är imponerande att det finns den sorten också, och tycker det verkar vara en för spännande resa för min smak. Vad har du för säkerhetstänk inför resan på egen hand, både vad det gäller människor och djur? Man måste vara ganska utsatt och liten i den typen av resande liksom? Det är ju en del av världen som innebär stora risker liksom. Men det ska bli roligt att följa dig om du postar lite från din resa, här. :)

Vilket spännande äventyr i en underbar miljö. Jag hoppas att du får möjlighet att uppdatera under resans gång. :)

(Jag undrar förresten om jag inte såg dig och Råda i morse när jag stod och stretchade min stackars höftböjare vid en busshållsplats.)

Nej vad roligt, var det du? Du stod inne i kuren och jag gick bakom den?
Humor. Du får hojta till nästa gång!

Åh vad spännande!!

Ja, det blir två par och något par icke-cykelbyxor också med mjuka sömmar.

Jag är inte ett dugg avis på någon som utför cykelsemestrar, men jag tycker det är imponerande att det finns den sorten också, och tycker det verkar vara en för spännande resa för min smak. Vad har du för säkerhetstänk inför resan på egen hand, både vad det gäller människor och djur? Man måste vara ganska utsatt och liten i den typen av resande liksom? Det är ju en del av världen som innebär stora risker liksom. Men det ska bli roligt att följa dig om du postar lite från din resa, här. :)

Jag har nog inget extremt säkerhetstänk, utan tänker mer eller mindre som jag skulle ha gjort inför en cykelsemester i Sverige. Trafiken får man vara lite försiktig med, och så har jag ett slags hövligt tålamod som jag bemöter myndighetspersoner med. Jag söker inte pojkvän, alkohol eller droger och jag gör som lokalbefolkningen. Jag har inte haft särskilt stora problem i Afrika alls, det värsta har varit enstaka herrar som velat vara "private guide" ibland, vilket betyder att de campar utanför hotelldörren om hotellet är av den billigare typen och så har de koll på en jämt och vet direkt om man varit någonstans. Det tycker jag inte om, men det är något som jag endast råkat ut för på väldigt billiga "hotell" där personalen mer eller mindre är med på det.
Sedan kan man bli lite småscammad ibland, tex att bensinpriset väldigt hastigt går upp så fort det är en västerlänning som ska åka taxi mm, men nu har jag ju egen transport.
Jag väntar mig egentligen inga problem mer än fysisk trötthet. I värsta fall, om oturen är framme finns såklart risken att bli rånad, och det är svårt att planera för. Grundidén då är att lämna fram en del pengar men inte allt och hoppas att de inte fattar hur mycket cykeln är värd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka