Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Gabbi

Trådstartare
Det börjar bli dags för en ny kul resa och då jag besökt Malawisjön men inte Victoria- och Tanganyikasjön så kändes dessa båda sjöar som bra resmål att kombinera. Tidigare har jag åkt buss, lastbil och vanlig bil i Afrika, nu har jag utrustat min cykel med terrängdäck och väskor och tänkte ge mig ut på den.

1486761_207435576110783_900928763_n.jpg

Jag tänkte starta i Entebbe, Uganda och cykla sydväst, längs sjön och sedan västerut. Vid den västra gränsen vänder jag norrut och cyklar till Kasese och försöker klättra Rwenzori, Afrikas tredje högsta bergskedja. Högsta toppen är 5109 meter och bestigningen tar ca 8 dagar. Själva toppen ligger i Kongo-Kinshasa, vet inte exakt vilken dag på klättringen man korsar gränsen. Efter det vänder jag söderut igen och kör ner genom Rwanda och sedan Burundi för att avsluta resan i Bujumbura vid Tanganyikasjöns strand. Jag har med lite håvar och en snorkel för att se om jag får tag på lite fisk. Min gissning är att det hela tar ungefär fem veckor.

1172_ruwenzori.jpg

Rwenzori - Månbergen.

Har tränat en del innan, men inte tillräckligt. Det får helt enkelt bli vad det blir, jag får väl sitta och grina på cykeln om jag blir för trött. Borde tränat mer men har haft för dåligt med tid. Detaljerna runt resan har varit krångligare än de brukar, och då är jag hyfsat resvan ändå. Rysslands och Nordkoreas ambassader är inget i jämförelse med Burundis kan jag säga, men nu närmar det sig. Jag sticker den åttonde januari.

Sv: Från Victoriasjön till Tanganyikasjön på cykel

Imponerande, i alla bemärkelser!

Reser du ensam eller är ni flera?

Stänkskärmar?

Mm. Jag är i valet och kvalet. De jag hade tänkt ha passade inte och nu velar jag mellan att skita i det och köra i tunna regnbyxor om det behövs, eller att orka åka och köpa nya. Tredje alternativet är en liten assaver, men den skyddar ofta ganska lite, enligt mig.

Åh, vilken spännande resa! Jag tycker det är ett fantastiskt område och skulle älska att cykla där, måste vara ett fantastiskt sätt att se sig omkring. Är du inte nervös att åka själv? Du kanske har gjort liknande resor tidigare? Hur planerar du resan, har du vägar/övernattningar klara eller tar du det som det kommer?

Har bara sett Uganda än, men den där röda sanden skulle absolut få mig att leta efter stänkskärmar. Kan tänka mig en regnskur och få både sig själv och packningen sprejad... ;)

Hur fasen vågar du det? Eller rättare sagt, hur behöver man tänka kring säkerhet när man cyklar ensam i Afrika?

Kom bara ihåg att smsa till dina anhöriga morgon ock kväll så kommer det att gå utmärkt :)

Skämt å sido så beundrar jag dig som ger dig ut ensam så där. Och så undrar jag samma saker som Mandalaki.

Häftigt.
Har en bekant som i slutet av januari cyklar från Bangkok till Saigon
och har har tidigare cyklat från Moskva och hem.

Nej, jag är inte särskilt nervös. Möjligen för att vissa kvällar ska bli lite tråkiga kanske, beroende på var jag är och hur jag övernattar. Men jag kommer antagligen vara trött, så jag får väl lägga mig tidigt om jag känner mig ensam.
Jag har gjort liknande resor innan ja, på den afrikanska kontinenten blir det här land 14, 15, 16 och 17 i turordningen.
Då är jag mer orolig för att någon skruvjäkel på cykeln ska lossna eller inte gå att lossa på när jag behöver och så sitter jag där med min insexnyckel och undrar var fan min sambo är när han behövs. :mad:
Jag är lite trött på de allra billigaste lågbudgethotellen också och planerar därför att antingen campa eller bo snäppet bättre än på kackerlackornas paradis. Ekonomin ser ju lyckligtvis bättre ut nu än när jag började resa, så det finns hopp.

Ang säkerhet så tror jag att den största risken är trafiken faktiskt.Värdesaker kommer jag dels att ha lite utspritt på mig och sedan i min styrväska så att jag kan haka av den lätt och ta med mig. Jag är inte typen som åker till Uganda för att supa ner mig eller köpa droger heller, så jag tror att jag undviker en hel del problem på det sättet.

Kom bara ihåg att smsa till dina anhöriga morgon ock kväll så kommer det att gå utmärkt :)

Skämt å sido så beundrar jag dig som ger dig ut ensam så där. Och så undrar jag samma saker som Mandalaki.

Äsch, jag skiter i hennes anhöriga. ;) Jag vill däremot ha ett dagbogsinlägg varje dag här på buke!

Jo, jag tror nog också största faran är trafiken, det är små marginaler ibland. Att pausa vid rusningstrafik kan vara en bra strategi! Har du backspeglar på cykeln?

Ang brottsligheten så känner jag mig tryggare där nere på mörka gator än på tunnelbanan i Sthlm en helgkväll. Folket är öppna och vänliga och du kommer säkert hitta många vänner under resan. Jag vill också se kontinuerliga reserapporter!! :D

Förresten, hur klart vatten är det i Tanganyikasjön? Det jag sett av Victoriasjön var rätt dålig sikt.

Klarare än Victoria, Victoria är rätt grumligt. Malawi däremot var helt klart.

Tror inte jag kommer ha den tillgången till internet. Men då och då kanske. :-)

Posta på fejan så kan vi vidarebefordra hit ;)

Låter hur som haver som ett skapligt äventyr att cykla mellan de där sjöarna och jag gissar att du kommer snorkla efter ciklider (inte alls avundsjuk, nä då).

Tror även det är rätt stor risk för bilharzia i Victoriasjön. Åh vilket äventyr, så avis jag blir!! :)

Häftig resa! Lycka till! Är dock inte avundssjuk på att cykla på vägarna i Uganda, de jag såg verkade jobbiga att cykla på :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka