Från T50 till T80

trofé

Trådstartare
Ni som rider 80 km eller mer, vad främst förändrade ni i träning när ni gick upp til 80 km från 50 km? Jag funderar på att ev testa 80 km i slutet på nästa säsong (om allt annat fungerar och hästen mår bra osv). Då i lugnt tempo och för att testa om vi klarar det. Men hur har ni lagt upp träningen inför en T80? Rida längre, men mer sällan? Längre och lika ofta? Högre/lägre tempo? Kan jag fortsätta med vintermodellen med massor med skritt? Vore jätte kul att höra hur ni gjort och hur bra det fungerade, eller om det inte fungerade så bra. ;)

Sv: Från T50 till T80

Hur många 50 km har hästen gått? Jag tycker att hästen är redo att gå en 80km när den fortfarande känns pigg och fräsch efter en 50km och inte visar några tecken på att vara sliten dagarna efter (svullna ben, stelhet osv)

Skritträning i all ära, men jag tror på långa, långsamma trav och galoppass varvat med skritt om man vill hålla normalhastighet på en 80km. Sen lägger jag in skritträning de perioder när underlaget inte tillåter högre hastigheter.

Han har hittills bara gått en T50, men han kändes väldigt pigg och fräsch efter det. Kändes som att han utan problem kunde gått längre den dagen. Jätte fin efter tävlingen också.

Om hästen får ordentlig träning hemma och känns bra efter nästa 50km så skulle jag nog starta en 80. Själv startade jag typ 4 st cl 40 och 4 st T 50 innan jag ansåg att hästen och jag (framförallt jag:angel:) Var redo för en 80km.
Men då hade jag inga större ambitioner och lullade mest runt i snigelfart.

Träningen får du lägga upp allt eftersom du ser hur hästen svarar på den, man får prova sig fram helt enkelt. Överenergiska hästar kanske inte behöver gå snabbare farter om de ska gå långsamma ritter. Min häst var lite loj, så jag började köra lite fartlek med honom inför 80 km eftersom han lätt storknade till lite på tävling.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 560
Senast: Hajfisk
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 301
Senast: Shixle
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Senast: Glimra
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 396
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar