Från skritt till trav:)

Sv: Från skritt till trav:)

Har bara skummat tråden så risken finns att någon annan skrivit detta.

Det är roligt att träna ridtravare som varit körda, för man får tänka på lite andra faktorer än vid inridning av "vanliga unghästar".

Dels svänger gärna ridtravaren som om de hade skaklarna kvar. Dels startar de gärna med ett framben då de "drar igång" vagnen.

Dessa två faktorer måste läras om i ridningen, dvs att man jobbar loss insidan och frikopplar bakdelen så hästen går ställd inåt och rundar sig i svängarna, och i samma veva att man får dem att starta med bakdelen.
Träna först igångsättningarna från halt till skritt. När du ber hästen att röra sig framåt, så be den då inte att gå rakt fram, utan lägg till innerskänkel & innertygel så hästen flyttar ett par steg framdelsvändning och sen startar. Om du tränar, tränar, tränar detta, och även rundning på volten då hästen tar ut bakdelen på voltspåret och blir friare i bogen inåt, så kommer hästen snart att bli mjukare i sidorna och även tänka om när det gäller kroppsuppfattning och invanda rörelsemönster.
Du kan då göra likadant även från skritt till trav.

Du kan ju testa det där med att försöka få hästen eftergiven i innersidan så den absolut inte har något "stöd" (vilket du nog inte eftersträvar heller?) men man ser till att den inte spjärnar emot i innersidan utan är eftergiven. Och försöker få den bära med innerbak och starta med rätt bakben sas (rätt i det här fallet kanske är lite svårt att säga, för mig var det inner bak eftersom det var h. fram som den ville lyfta).
Är ju möjligt att den har lite smärtminne kvar om den gått med en skada och måste lära sig belasta jämnt igen och inte spänna sig för att kompensera.

Jag ska ut och rida idag, och se vad hon gör när hon går över i trav. Men om hon hoppar till då så ska jag prova de du skrivit, och se hur det hjälper.
Hon har ju gjort så här till och från sen jag tog henne, och som jag vet så har hon inte haft några skador tidigare. Men tyvärr har vi varit lite oturs drabbade efter de, så om det finns kvar något smärtminne från de kan jag inte säga.
Men jag får återkomma efter kvällens ridpass då jag vet mer hur hon beter sig i nuläget.

Igår var jag ute och red och Lillan hade inga tendenser alla till att "hoppa" in i traven. Men jag provade även att trava med henne utan att jag satt på, och då "hoppade" hon in i traven varje gång. Lite olika mycket men varje gång, beroende på hur mycket hon kastar upp huvudet, eller huvudet kommer upp beroende på hur mycket hon hoppar :confused:
Så att de beror på att hon inte får med sig bakdelen som hon ska då huvudet kommer upp kan jag förstå.
Jag skulle även gissa att om jag tar trav när jag rider och inte har samlat henne så skulle det bli ett hopp. Träna träna :D

En världsmästare i sisiridning som jag frågade sa, att han trodde det berodde på svaghet/bristande balans.
Min tränare tyckte jag skulle vara glad när det andra stoet gör så, för det är ett tecken på att hon då söker att själv åstadkomma bättre bärighet.
Kanske de gör så när de är för långa?
Våra kan göra det även under longering/löslongering.
En annan jag pratade med ansåg att det berodde på taktfel - att bakbenen rörde sig något passaktigt, och att de skulle slå i frambenen om de inte rollade i travövergången.
Själv vet jag inte, men försöker öka styrkan o smidigheten

En världsmästare i sisiridning som jag frågade sa, att han trodde det berodde på svaghet/bristande balans.
Min tränare tyckte jag skulle vara glad när det andra stoet gör så, för det är ett tecken på att hon då söker att själv åstadkomma bättre bärighet.
En annan jag pratade med ansåg att det berodde på taktfel - att bakbenen rörde sig något passaktigt, och att de skulle slå i frambenen om de inte rollade i travövergången.

Jag har tänkt att se hur hon beter sig vid longering/löslongering oxå. Få se när det blir av.
Jag tror själv att det beror på att hon inte har bakdelen med sig och det blir jobbigt att komma igång och att det då blir lättare att ta till ett hopp. De var nån som hade skrivit en bättre förklaring om det i ett tidigare inlägg. Sen att hon blir lite peppad gör kanske inte saken bättre :smirk:
Men eftersom att det inte förekommer då jag har henne avslappnad och hon jobbar som hon ska i skritten, så tror jag inte det beror på något taktfel.
Jag kommer att jobba på styrkan och bärigheten och då tror jag det blir bättre och bättre. Bara vi slipper dessa ofrivilliga avbrott hela tiden.
Men tack för tips och ideér :bow:
Hoppas även att TS har fått något att använda. Ville inte sno tråden, men känns lite onödigt att starta en ny.

Jag tror som sagt på det sista, men det betyder inte automatiskt att de andra påståendena är fel?
Ett taktfel kan komma ifrån att hästen t ex belastar innerbogen för mycket. Vad händer då? Jo, den blir obalanserad! :p Och kan även bli lite passaktiga. Bär sämre med bakbenen eftersom inner fram tar för mycket vikt.

Jag tror som sagt på det sista, men det betyder inte automatiskt att de andra påståendena är fel?
Ett taktfel kan komma ifrån att hästen t ex belastar innerbogen för mycket. Vad händer då? Jo, den blir obalanserad! :p Och kan även bli lite passaktiga. Bär sämre med bakbenen eftersom inner fram tar för mycket vikt.

Jo, precis, taktfel har väl oftast fysiologiska orsaker?
Om hästen tex belastar innerbogen för mycket - varifrån kommer det? Det blir så långa kedjor av indicier som ska luskas ut; svårt.
Det jag tänker med dotterns häst, som har detta beteende (genomgången flera ggr av ET), är att jag får träna upp hennes styrka och smidighet. Tränaren tyckte hon var rolig att rida, men att man måste vara kvick med henne, så hon inte går på bogarna.

*host* :crazy: kvick var ordet, ja!
Den hästen jag hade som också visade det beteendet har varit sned både fram och bak ("framdelssyndrom" och sneda höfter) vilket ordnade upp sig mer och mer, men den visade samma teknik i travövergångarna. Då får man lära bort beteendet vid ridningen - vilket ändå gick ganska bra, var sällan den visade det vid ridning men vid i princip varje travövergång utan ryttare.
Och som sagt - kvick var ordet.. Inte låsa hästen men ändå ge den ganska mycket "hjälp" för att det ska bli bra. En halvsekund för länge med tygeltaget eller liiite för otimad skänkelhjälp och *poff* så fick man börja om. Gällde ridningen överlag snarare än enbart hoppiga travövergångar.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross