Från rockard till släde

F

fritzo

Som rubriken lyder.
Hur går man över från rockard till släd körning. Hästen i sig är en fd kallblodig trav häst, stabil i körningen med rockard,(tung rockard) ej hetsig el bakskygg.

Vilket är bästa sättet att börja med? Tips?

Sv: Från rockard till släde

Jag har precis kört in min häst (tog första körturen idag :D) men jag funderade också på det där.

Hur mycket skillnad är det? Jag kör ju med en enkel rockard nu men har tillgång till slädar och svängeln har jag gjort flyttbar så det är inga bekymmer...

Men när kan man testa med släde?

Vet inte riktigt vad du menar men tror du hästen inte klarar av att byta rockarden mot släden? En trygg körhäst brukar inte ha problem med att byta vagnar/slädar.

Vi byter ofta redskap och de brukar ibland "lyssna" lite på de nya ljuden och sen är det bra. Du kan ju leda fram hästen till släden så den får "se den" på nära håll innan du spänner för.

När vi kör in hästar så brukar vi börja med släpande redskap och sedan gå över till rockard. Efter ett par gånger när man ser att hästen inte bryr sig om rockarden så går vi över till den bekvämare fyrhjulsvagnen. Sen har vi aldrig fått någon reaktion när vi har provat släden. Mellansteget med rockarden är mest för att om de börjar backa så ska det inte kunna knyta sig och välta. Om din häst inte dragit något släpande så kan du ju prova med "vadsomhelst" och linor först innan du spänner för släden.
Man får inte göra någon stor grej av det där att spänna för eller byta redskap för då stressa man bara upp hästen. Gör som vid all körning, håll på säkerheten och ta det lugnt.

Ja jag har ju sett andra hästar skena i slädar, men fungerat utmärkt i rockard ex. el tvärtom.

Tänkte mer på hur man ska få en bra övergång. hoppas ju o tror inte att de är några problem, men vill ju att hästen får en bra och positiv första tur med släde.
Får väl testa o hoppas han trivs med släde.

Kallblodig fd travhäst menar du väl? ;) Såna har vi ett gäng, underbara hästar!

Vårt sto körde vi rockard utan problem, och släde några gånger men hon gillade det aldrig. Efter en skentur på en åker slutade vi försöka. Hon gillade helt enkelt inte när den slog emot benen, och eftersom hon var rätt gammal tyckte vi inte det var värt besväret att vänja henne. Rockarden var inga problem ändå kanske jag ska tillägga.
Hennes son däremot har aldrig brytt sig om släden. Vi spände några grenar/småträd på sidorna och tömkörde så han fick höra släpljudet och att de slog emot benen. Han reagerade ingenting på det så sen spände vi helt enkelt för släden.

Vet inte om vi gjort "som man ska" men med sunt förnuft och en häst man känner så man ser vad som funkar tror jag inte det är några problem.

haha... kallblodig fd trav.. var lite trött... :D

Det är just släp ljudet jag undrar hur de kan reagera mot. han är körd m rockard. o mkt ljud bakom, men ska testa sätta skaklar o släpa något efter han... så få se vad killen tycker..

En skillnad är ju att skaklarna ofta går betydligt lägre på en släde än en rockard, och kan ta i benen på ett annat sätt i svängarna. Så det kan ju vara värt att träna på med lösa skaklar eller släpa och se hur/om de reagerar på det.

Vi körde vår 4-åring nyligen med släde. Innan vi spände för drog en person släden bakom honom, medan den andre tömkörde hästen, bara för att se hur han reagerade för ljudet. När han kändes cool och avslappnad spände vi för och körde!

Det enda jag tänker på spontant är att vara lite försiktig med sladdar i början. De kan bli lite förvånade om släden kommer i rejäl sladd o skaklarna tar i benen annorlunda än en rockards höga skaklar. Lugn i nerförsbackarna o inte allt för brått i snävare svängar i början så brukar det bli bra :)

Men nu vaknade jag i alla fall! Vad HÄFTIGT! :banana:Hur många gånger har jag inte slagit runt när jag i min ungdoms dagar galopperade runt på lägdarna med mitt varmblod (tålmodig och supersnäll bjässe!) och kyrksläde! De här slädarna såg lite säkrare ut för sån körning. VILL HA! Vet nån var man köper dylikt?

Jag vill också ha :banana:

Haha, ja så ska man nog inte köra de första gångerna :grin:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Körning Har en minishettis som är positiv och framåt och rolig att göra saker med. Hon är generellt orädd, utom vid körning och det kommer bil...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: Kilauea
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 446
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden