Sv: Från ridning till trav!!!
LeGrandé skrev:
Hej allihopa,
det är så att jag vill lära mig om trav och körning. Har hållt på med hästar inom ridningen i 13 år men känner att trav egentligen är det jag vill syssla med. Men det är det lilla problemet att det säkerligen skiljer sig en del mellan att köra en liten shettis till att köra mitt varmblodssto, därför behövs hjälp!!!
Hur går jag till väga? Utrustning? Kurser? Vad behövs för att starta sin häst? och Hur går det till vid tävling?
Kan tillägga att jag bor i Växjö så slipper det komma förslag om kurser i Jämtland
Om din häst är inkörd och van att bli körd så är det ju inga problem. Be någon som kan köra följa med dej så är det bara att börja träna! Utrustning som man behöver i första hand när ni bara motionskör är en sele, huvudlag och en rockard (en vagn där man kan sitta 2 personer) Stoppa lite bomull i öronen på hästen.
När du senare kör själv och så småningom börjar köra fort, så behövs en lite lättare vagn där man sitter ensam s.k speedcar. Vid snabbjobb behöver hästen kanske benskydd dvs. gamacher som sitter på bakben, ev. knäkappor på framknäna m.m beroende på om hon slår på sig när hon springer.
När du sedan har tränat så hon är startklar behöver du en b-tränarlicens om du vill stå som hennes tränare. Dessa kurser anordnas vid varje travbana nån gång per år. Där lär man sig lite av varje och när kursen är avslutad får du din tränarlicens och kan startanmäla.
På internet eller i propositionen (ett häfte där alla lopp på alla banor för en viss månad) kan man kolla vilka lopp man kan anmäla till beroende på hur mycket pengar hon sprungit in. Sen är det bara att anmäla och hoppas att hon kommer med, det avgör poängen som hästen sprungit ihop i de fem senaste starterna. Kommer hon med är det bara att åka och starta.
När man startar sin häst så åker man ju givetvis till den travbanan ett antal timmar innan aktuellt lopp. (Om hästen inte varit på den banan inom de närmaste 8 månaderna så skall den identifieras, dvs personal kollar av hästens frysmärkning , så att det är rätt häst)
Ofta värms hästen nån timme innan start, kusken kör några varv på banan, kanske kör lite fortare några hundra meter för att kolla av att allt känns bra, och för att hästen ska värmas upp ordentligt. Sedan väntar man till lopp och sen är det bara att hålla tummarna
Ett tips är att du kan börja besöka ett travstall så får du antagligen lära känna hästarna och hjälpa till lite. Då lär man sig fort rutiner och tillvägagångsätt, och det finns mycket utrustning att kika på.
Hör av dig om du har fler frågor!