Från ridning till trav!!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LeGrandé
  • Startdatum Startdatum
L

LeGrandé

Hej allihopa,
det är så att jag vill lära mig om trav och körning. Har hållt på med hästar inom ridningen i 13 år men känner att trav egentligen är det jag vill syssla med. Men det är det lilla problemet att det säkerligen skiljer sig en del mellan att köra en liten shettis till att köra mitt varmblodssto, därför behövs hjälp!!! :)

Hur går jag till väga? Utrustning? Kurser? Vad behövs för att starta sin häst? och Hur går det till vid tävling?

Kan tillägga att jag bor i Växjö så slipper det komma förslag om kurser i Jämtland ;)

Sv: Från ridning till trav!!!

LeGrandé skrev:
Hej allihopa,
det är så att jag vill lära mig om trav och körning. Har hållt på med hästar inom ridningen i 13 år men känner att trav egentligen är det jag vill syssla med. Men det är det lilla problemet att det säkerligen skiljer sig en del mellan att köra en liten shettis till att köra mitt varmblodssto, därför behövs hjälp!!! :)

Hur går jag till väga? Utrustning? Kurser? Vad behövs för att starta sin häst? och Hur går det till vid tävling?

Kan tillägga att jag bor i Växjö så slipper det komma förslag om kurser i Jämtland ;)

Om din häst är inkörd och van att bli körd så är det ju inga problem. Be någon som kan köra följa med dej så är det bara att börja träna! Utrustning som man behöver i första hand när ni bara motionskör är en sele, huvudlag och en rockard (en vagn där man kan sitta 2 personer) Stoppa lite bomull i öronen på hästen.

När du senare kör själv och så småningom börjar köra fort, så behövs en lite lättare vagn där man sitter ensam s.k speedcar. Vid snabbjobb behöver hästen kanske benskydd dvs. gamacher som sitter på bakben, ev. knäkappor på framknäna m.m beroende på om hon slår på sig när hon springer.

När du sedan har tränat så hon är startklar behöver du en b-tränarlicens om du vill stå som hennes tränare. Dessa kurser anordnas vid varje travbana nån gång per år. Där lär man sig lite av varje och när kursen är avslutad får du din tränarlicens och kan startanmäla.
På internet eller i propositionen (ett häfte där alla lopp på alla banor för en viss månad) kan man kolla vilka lopp man kan anmäla till beroende på hur mycket pengar hon sprungit in. Sen är det bara att anmäla och hoppas att hon kommer med, det avgör poängen som hästen sprungit ihop i de fem senaste starterna. Kommer hon med är det bara att åka och starta.
När man startar sin häst så åker man ju givetvis till den travbanan ett antal timmar innan aktuellt lopp. (Om hästen inte varit på den banan inom de närmaste 8 månaderna så skall den identifieras, dvs personal kollar av hästens frysmärkning , så att det är rätt häst)
Ofta värms hästen nån timme innan start, kusken kör några varv på banan, kanske kör lite fortare några hundra meter för att kolla av att allt känns bra, och för att hästen ska värmas upp ordentligt. Sedan väntar man till lopp och sen är det bara att hålla tummarna :D

Ett tips är att du kan börja besöka ett travstall så får du antagligen lära känna hästarna och hjälpa till lite. Då lär man sig fort rutiner och tillvägagångsätt, och det finns mycket utrustning att kika på.

Hör av dig om du har fler frågor!

LeGrandé skrev:
Hej allihopa,

Ett bra tips är att praktisera lite hos nån tränare i närheten av dig. Då lär du dig bäst! :d

Håller med! :bow: Sök reda på ett trevligt travstall där du har möjlighet att sköta, köra och följa med på trav. Det är det absolut bästa sättet att lära känna travsporten. Lycka till! Trav är kul! :banana:

Hej hej.

Jag är själv en utpräglad hoppryttare som gått över till travet.
Det började när jag var 15 och fick en praktikplats på ett travstall. Lärde mig otroligt mycket och blev kvar där 3 år. Undrade faktikst hur jag hade fått mina hästar att överleva i min vård :confused: . Travet skiljer sig så mycket från ridning i både träning och hantering. Jag kan rekomendera dig att börja vara i nåt travstall och hjälpa till lite så du får vara med folk som kan och vet vad dom håller på med.
Det är otroligt roligt och givande att hålla på med trav. Människorna är helt annorlunda mot dom som håller på med ridhästar. Har en 3-årig kallblodstravare och jag är ju en "färsking" och alla är jättesnälla och vill man ha hjälp med något om balansering lr träning i största allmänhet finns det 100st som gärna hjälper till. Man blir även överröst med komplimanger och folk som kommer fram och berömer en för hästen. Helt underbart och väldigt ovant :D .
När du kommer så långt att din häst blir startklar så kommer du veta hur du ska göra. Men du måste gå en B-tränar kurs för att få tränarlicensen. Vänd dig till STC.
Lycka till.

Din närmsta bana som är den du borde ta licensen på när/ om det blir dags för det är Kalmar. Nästa licenskurs blir våren 2006, så du har tid att öva innan om du nu siktar på licens vill säga.

Wow! Va goa alla verkar vara mot varandra inom travet! Jag är också en ridsportmänniska som börjat titta mer och mer på trav och undrar om inte det är något att hålla på med! Verkar roligt, och dessutom den enda hästsport som inte bara KOSTAR pengar... Söker samarbete med någon travmänniska i Östergötland! Finns det någon som står ut med en nybörjare?

Hälsningar
Lejonelle

Men Lejonelle....

Duger inte jag???? :cry: :cry: :cry:

;) :p

Bor ju på andra sidan stan, kom och hälsa på vet jag så kan jag försöka hjälpa dig lite på "traven"... :p

/// ghost

Lejonelle skrev:
dessutom den enda hästsport som inte bara KOSTAR pengar...

:rofl: :bow:

Tillåt mig ett stilla asgarv... :D

(inte för att vara elak utan bara för att det lät så... förhoppningsfullt...)

Jenny

Sch du får inte säga något!! Vi måste lura in de aningslösa i sporten så det är fler som är med och betalar!! :D

trotters.inc skrev:
Din närmsta bana som är den du borde ta licensen på när/ om det blir dags för det är Kalmar. Nästa licenskurs blir våren 2006, så du har tid att öva innan om du nu siktar på licens vill säga.

skulle tro att tingsryd ligger närmast...men vet inte om dom har licenskurser

Tänkte inte på det... :o

Lejonelle! Självklart tjänar man MASSOR med pengar på trav! Speciellt om du håller på med ponnytrav! :bump:

Jenny

Men gud så bra *tror på vartenda ord*
Då tror jag att jag ska börja med en gång. Vi har en 33-årig minishettis i vårt stall, hon är inkörd. Jag kanske kan starta med henne? :rofl:
Lejonelle

Vad du är snäll, tack jättegärna! Man kan ju inte bara tränga sig på folk hur som helst!
Lejonelle

:rofl::rofl:

Första steget i min kompetensutveckling blir väl i så fall att gå och lämna in en dagens dubbel.

Men skämt åsidor är det ju ändå viss skillnad mot ridsporten där man VET att om man gör en kanonrunda så vinner man tillbaka startavgiften eller möjligen en ful nylongrimma i fel storlek. Inom travet så finns ju ändå chansen även om man förstås fortfarande måste ha en bra häst och kunna sina grejer för att kunna få några prispengar. Det finns väl någon anledning till att ni allihopa håller på, ni är väl inte självplågare allihop (äsch dum fråga, klart ni är självplågare, ni håller ju på med hästar ;))

Lejonelle

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka