Från rak till "flikig" man?

saravi

Trådstartare
Har hittat trådar om ryckt vs klippt man,men nu är det så att det inte är min fråga. Jag har en häst som jag nyss köpt,som har en ca 20 cm lång man,men som nog tidigare varit klippt rätt av,för den är väldigt rak (inte alls snyggt,enligt mig). Tycker personligen att det är mycket snyggare med en sk flikig man. Alltså en lång man som är tunn och lite ojämn i ändarna (flummigt värre det här :crazy: )

Iaf,har nån något tips på hur man går från en kapad man till en mer "vild" man? :d Har fått tips om att rycka den för att tunna ur den,men ska man klippa på nåt sätt också för att få den tunnare i topparna? Har en dubbeltandad trimsax men har aldrig använt den för vet ju inte hur jag ska börja klippa ;)

Tacksam för svar :bow:

Sv: Från rak till "flikig" man?

Jag har en effilersax (ena bladet är som vanligt och ena är "tänder" liksom). Först klipper jag av till önskad längd med en vanlig sax (min häst har enorm man så det tar skitlång tid och x antal pauser med kramp i händerna om man klipper med effilersaxen direkt) och sedan jämnar jag till med effilersaxen. Det gör att manen inte ser lika klippt ut, iaf inte helt raka klipp.

Men gillar du att rycka och hästen är snäll att rycka så hade jag börjat rycka! Lite varje vecka så blir manen snart fin :)

Ska testa om jag kan lägga in bilder.

Precis nyklippt:
wpid-dsc_0657.jpg

Har en bild där manen vuxit sig lite längre i headern men fattar inte hur man får in den här? Kolla länken till bilden ovan om du vill se hur det ser ut när det inte är välkammat och precis avklippt :p Pannluggen är en ledtråd ;)

Enda anledningen till att jag klipper är att hästens man går helt banans om jag rycker och står åt precis alla håll. Nu ligger den nästan på en sida.

Senast ändrad:

Du kan rycka manen lite med en trimkniv så får du ett snyggare avslut. Alternativet är att rycka med fingrarna, men det gör oftast ont i fingrarna. (om inte hästen har man som går av väldigt lätt). Klippa uppåt med en sax går också men det blir inte lika snyggt som med trimkniven. (om man vill att manen ska se ryckt ut alltså). Urtunningssax finns också. Den har liksom tänder och klipper hälften.

Det kanske är samma sak, urtunningssax o effliersax? Jag vet bara att det stod effilersax på ettiketen :p

TS: Om du använder en effilersax så glöm inte ha den på rätt håll! Det vanliga bladet underst så syns klippen så lite som möjligt (det raka blir ju på undersidan).

tack för tipset! jo han är supersnäll att rycka manen på,har provat lite och han står som ett ljus^^ men ska prova att klippa lite med den dubbeltandade saxen jag har längst ner vid manken och se hur det blir :) kortare man vill jag inte ha,hade tänkt spara ut den ännu mer :p

tack för tipset! jo han är supersnäll att rycka manen på,har provat lite och han står som ett ljus^^ men ska prova att klippa lite med den dubbeltandade saxen jag har längst ner vid manken och se hur det blir :) kortare man vill jag inte ha,hade tänkt spara ut den ännu mer :p

Köp en effileringssax med många tänder (typ 40), det ger ett mer naturligt resultat. Tänk också på att klippa så du har tänderna på ovansidan av manen, gör också att det se mindre klippt ut. Man kan också klippa med saxen i 45 graders vinkel. En bra effileringssax är guld värd så lägg några hundralappar om du har möjlighet. Toppen till att klippa sin egen lugg med också tex :)

Den svenska kronan är stark så det kan löna sig att kika på tyskland och England.

Ska testa om jag kan lägga in bilder.

Precis nyklippt:
wpid-dsc_0657.jpg

Har en bild där manen vuxit sig lite längre i headern men fattar inte hur man får in den här? Kolla länken till bilden ovan om du vill se hur det ser ut när det inte är välkammat och precis avklippt :p Pannluggen är en ledtråd ;)

Enda anledningen till att jag klipper är att hästens man går helt banans om jag rycker och står åt precis alla håll. Nu ligger den nästan på en sida.
Lite OT, men...
Har konsten om hästens frisyr gått förlorad:p

Den ska vara kortare vid nacken o sen ngt längre först vid början av manken- för att formen på halsen blir bättre på de flesta.

jag rycker alltid för jag ogillar dalmasar- även om du nu har lyckats väl. På sommaren får de vara ofriserade.

Det går också att ta en vanlig sax och klippa "uppåt", lite på måfå ;)
Så gör jag när jag klipper (om jag inte vill tunna ut manen något) för att få lite naturligare linje.

Ja, jag kan erkänna att jag inte är så bra på det där med att klippa än :-D dessutom är den så djävulskt tjock, ser otroligt välansad och fin ut på denna bilden, det är den INTE. Nu är den ännu kortare, Skåneleran gör ju hästen gul :-( ska se om jag får en ny bild, nu är den på försök om hur kort man kan klippa utan att hästen ser ut som en gulskimmel/får stubb.

Hästen är finast i "dressyrman" dvs typ 40 cm utvuxen tycker jag men det är en pina att sköta den. Det som var längst tid innan ridning ska ju inte vara att reda ut manen ;-)

Det kanske är samma sak, urtunningssax o effliersax? Jag vet bara att det stod effilersax på ettiketen :p

TS: Om du använder en effilersax så glöm inte ha den på rätt håll! Det vanliga bladet underst så syns klippen så lite som möjligt (det raka blir ju på undersidan).

Tror inte det är samma. Urtunningssaxen har kammar på båda sidorna. (fast det kan ju fínnas olika modeller av dem förstås)

Fast hur man rycker menen, i vilken form alltså, beror ju på hur hästen ser ut. Vilken typ av hals den har. En handsbredd är grunden jag utgår ifrån när det gäller ryckta manar, (som också ska gå bra att fläta). Sen får hästens hals avgöra mer exakt hur formen ska vara.

Det är som att säga att fjordingen hjulklippta man ska vara oval.. när det passar.
En handsbredd. Rakt av. Ja det ser man på klippta hästar. Grejen är när man rycker så blir manen fluffigare o uttunnad o reser sig lite- ser mer naturligt ut o blir därmed kortare.
Nej jag har svårt att förlika mig med kapade manar. Ska man inte tävla o knoppa kan hästen mer få se ut som en sdn:angel: Bondhäst.:o

Jag rycker aldrig manen, har haft många hästar som inte alls gillat det och tänk själv att någon sliter hårstrån av dig :/
Grovklipper alltid först rakt av, sen fixar jag till med en mankam som jag drar dit jag vill ha längden och en sax som jag klipper lodrätt med. Då får man ett ryckt/flikigt utseende. Gjorde så när jag jobbade på en ridskola då jag fick order att rycka en häst med brems, ingen såg att den inte var ryckt sen och jag besparade hästen en massa obehag :)

Det är som att säga att fjordingen hjulklippta man ska vara oval.. när det passar.
Nej verkligen inte. Jag menar att man (jag) inte alltid rycker som du beskriver utan att det beror på hästens hals. Man kan rycka manen så att det passar hästen helt enkelt. Precis som du skrev så rycker man den i en form så att det framhäver/förfinar hästens hals.
En handsbredd. Rakt av. Ja det ser man på klippta hästar. Grejen är när man rycker så blir manen fluffigare o uttunnad o reser sig lite- ser mer naturligt ut o blir därmed kortare.
Jag skrev att jag utgår från en handsbredd och jag klipper aldrig. Jag rycker manar. En handsbredd för att det är lagom längd för en man som ska knoppas. Rycker antingen med fingrarna eller med en trimkniv. Klippta manar är inte snyggt tycker jag.
Nej jag har svårt att förlika mig med kapade manar.
Där är vi överens.
Ska man inte tävla o knoppa kan hästen mer få se ut som en sdn:angel: Bondhäst.:o
Mina hästar som inte tävlas har långa manar. De är ju också av grövre raser och passar i sina längre manar tycker jag.

Senast ändrad:

Jag rycker aldrig manen, har haft många hästar som inte alls gillat det och tänk själv att någon sliter hårstrån av dig :/
Det är då man plockar fram trimkniven och rycker med den istället. Hästarna som blir tokiga av att ryckas med fingrarna passar det paerfekt för det rycker ju inte av stråna. Det skär, men manen ser ryckt ut när man gör på samma sätt, men skär med kniven istället för att göra rycket. Började med detta för många år sedan när jag skulle rycka en häst som behövde bremsas. Det ville jag inte så jag provade med trimkniven istället och ja. Det gick kanonbra. Sedan dess gör jag så på nästan alla.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har tidigare enbart haft hästar med väldigt lite manväxt. Tunn och stripig om den blev för lång, funkade att rycka och blev...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: saffran
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 158
S
Hästvård Någon som har ett bra tips för att fixa till manen på mitt halvblod? Har klippt hela vintern men nu börjar den bli för tjock för att...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: Prick
·
S
Hästvård Min häst har väldigt tunn man (och för tillfället väldigt lång, mer än 20 cm skulle jag gissa på). Eftersom den är så tunn så kommer han...
Svar
15
· Visningar
1 305
Senast: Skorpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka