Från noll till hundra på????

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Magikern

Har ny häst! Kul egentligen, men hur sätter man igång henne? Hon har gått dräktig och med föl, så det var länge sedan hon reds! Min tränare verkar tycka det är ok att bara köra på, men det strider mot allt mitt bättre vetande. Hade själv tänkt börja leda henne 10 min eller så. Hon har precis varit halt efter att ha sparkat sig själv i hagen...
Vill ha svar om en tidsplan, hur länge hon ska röra sig per dag etc. Det är en energisk dam som gärna rör sig trots dålig kondis!

Sv: Från noll till hundra på????

beror ju på så mycket..va va de för skada? beror ju på när hästen va skadad o hur länge den stog still.

annars tycker ja 10 min är lite väl lite..hästen går väl i hagen?

börja skritta ut 1 timma per dag i skog o så så hästen får grundkondis och grundmuskler..
och sen efter några veckor så börja arbeta hästen lite mer och öka på lite i taget.

bättre att ta de säkra och ha väldigt lång igångsättning än för snabb.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama