Från när gäller kvalet till MsvB?

Krillan

Trådstartare
Hej alla kloka!

I TR står det ju att kvalet till MsvB gäller i 24 månader och man ska ha ridit två MsvC på minst 62%. Räknas de 24 månaderna från första ritten på 62% eller från den andra? I det fall som jag börjar oroa mig för, reds nämligen den första ritten i maj 2013 och den andra i höstas. Börjar det bli bråttom att få till bra procent i MsvB?

Tack för hjälpen!

/K

Betyder det att jag som haft min häst mammaledig i två år egentligen bara behöver ett kvalresultat till för att få starta, jag kan räkna mina.gamla resultat med?

@ginnies
Vet du att det är så eller tolkar du det så?
Själv har jag tolkat det tvärtom, ett kval 1/1 2014 plus ett 1/3 2015 = kvalen gäller 24 månader från det första man räknar = till 1/1 2016.... Jag har dock bara diskuterat det med domare, ej kollat med Ridsportförbundet.

@ginnies
Själv har jag tolkat det tvärtom, ett kval 1/1 2014 plus ett 1/3 2015 = kvalen gäller 24 månader från det första man räknar = till 1/1 2016.... Jag har dock bara diskuterat det med domare, ej kollat med Ridsportförbundet.
Så har jag ju också tolkat det, dvs min häst som stått i två år behöver två nya kval. Men jag har nog mest bara tagit det för givet.

1.3. Ekipage som tidigare varit kvalificerat för viss svårighetsgrad, men under de därefter följande 24 månaderna inte uppnår minst 62.00% i svårighetsgraden, flyttas ned en svårighetsgrad och ekipaget måste åter kvalificera sig.

Hmmm, nog tolkar jag det som att "kvala om" är att göra två nya kvalresultat. Men frågan är vad som händer om man under de 24 månaderna har nått 62% en gång men inte två? Fast fixar man att kvala en gång borde man ju fixa att göra det en gång till om man är ute och tävlar. För min del är det ju inget stort problem, jag tänkte ändå ta det lugnt i vår "comeback".
För oss handlar det ju om kval till Msv B, men en bra sak är ju att det står att man flyttas ner en svårighetsgrad. Dvs om vi hade tävlat svår klass och sen haft fölledighet hade vi inte behövt kvala om ända nerifrån.

Betyder det att jag som haft min häst mammaledig i två år egentligen bara behöver ett kvalresultat till för att få starta, jag kan räkna mina.gamla resultat med?

Om mamma ledigheten är mer än 2 år- gör om 2 kval.
Om sista tävlingen före ledigheten är inom 2-årsintervallet och då över kvalgränsen så räcker ett kval igen därefter 2 nya år på den nivå man kvalat till.

Senast ändrad:
@ginnies

Då gäller det till 1/3 2017.

Hmmm, nog tolkar jag det som att "kvala om" är att göra två nya kvalresultat. Men frågan är vad som händer om man under de 24 månaderna har nått 62% en gång men inte två?

Kvala om är 2 nya kval- behålla platsen på den nivå man kvalat sig till gör man med 1 tävling på över 62 %.
Och då är man från det datu man får 62 % eller mer kvar på nivån 24 mån från det daumet.

@ginnies

dubbelt

Senast ändrad:
Man ska ju ha 2 kval inom en 24 månadsperiod så ligger man precis runt eller under kvalgränsen hela tiden så får man ju kolla att man har just 2 kval inom denna 24 månadsperiod.

Hoppas det är okej att jag ställer en fråga här.
Om jag har ridit en Msv B:2 på 62% förra året, gäller den som ett kval för Msv B då eller är det bara dem från Msv C som är giltiga? Tänker på att Msv B:2 inte är en klass som man kan kvala till Msv A i och om det inte räknas av den anledningen?

Hoppas det är okej att jag ställer en fråga här.
Om jag har ridit en Msv B:2 på 62% förra året, gäller den som ett kval för Msv B då eller är det bara dem från Msv C som är giltiga? Tänker på att Msv B:2 inte är en klass som man kan kvala till Msv A i och om det inte räknas av den anledningen?

Jag antar att du är färdigkvalad till msv-b redan eftersom du red den förra året. Och eftersom du ridit msvb på 62% förra året så har du efter det 24 månader kvar enligt:

1.3. Ekipage som tidigare varit kvalificerat för viss svårighetsgrad, men under de därefter följande 24 månaderna inte uppnår minst 62.00% i svårighetsgraden, flyttas ned en svårighetsgrad och ekipaget måste åter kvalificera sig.

Jag antar att du är färdigkvalad till msv-b redan eftersom du red den förra året. Och eftersom du ridit msvb på 62% förra året så har du efter det 24 månader kvar enligt:

Tack! Jag har varit på fel ställe i TR och läst tidigare men då kan jag alltså ange ritten på 62 % i Msv B:2 som ett kval till Msv B när jag anmäler mig :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 204
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 111
Senast: Sar
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat